Mergi la conţinutul principal

Haos în învăţământul primar, din cauza manualelor

Situaţie fără precedent în şcoli. Sunt alte programe, dar învăţătorii nu au manuale pentru clasele I şi a II-a care să le susţină. Culmea, de unde în vară se promiteau manuale printate şi manuale digitale, în toamnă copiii au rămas cu buzele umflate. Ca lucrurile să meargă cumva şi elevii să nu stea acasă, învăţătorii au găsit fel de fel de soluţii cu bani din propriul buzunar sau din cel al părinţilor. Oricum, primele două săptămâni erau de acomodare, recapitulare, dar gluma se îngroaşă, săptămânile trec şi nici vorbă de manuale. Mai mult, acum câteva zile ministerul a anunţat că va retipări manuale vechi de acum 10 ani pentru clasa I. Cei de-a doua se vor descurca aşa cum pot.
În concluzie, şi la acest moment elevii învaţă după abecedare vechi, iar profesorii, şcolile şi părinţii cheltuie o grămadă de bani pentru auxiliare care nu sunt tocmai potrivite ori pentru fişe copiate după ceea ce lucrează învăţătoarea acasă. Şi nu sunt puţine. La un colectiv de 25 de elevi se fac zilnic 100 de copii pentru fişe. Dacă se ţine cont că fiecare şcoală are cel puţin câte o clasă pe nivel, asta înseamnă că se fac cel puţin 200 de copii pe zi pentru clasele I şi II-a, adică 100 de lei zilnic, 500 de lei săptămânal. Şi asta într-o şcoală mică. În şcolile unde sunt mai mulţi elevi, sumele cresc. Şi numai în judeţul Brăila sunt 108 unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, adică vorbim de 50.000 de lei pe săptămână cheltuiţi numai în judeţul nostru.

Abecedare vechi în prima zi de şcoală

Lipsa manualelor îngrijorează părinţii, indiferent de capacitatea financiară a acestora, pentru că elevii au fost lăsaţi fără repere în munca independentă de acasă. Zilele trecute, mama unei eleve de la Şcoala "Kazantzakis" s-a arătat extrem nemulţumită de situaţie, pentru că fata ei are acum motiv să plece la alţi colegi ca să înveţe şi nu o mai poate supraveghea la fel de bine. "Fata mi-a zis să o las la o colegă, tocmai în port, dar unde să las eu fata tocmai acolo? N-am lăsat-o şi au fost nevoiţi să-i dea un manual. Acuma aşteptăm la sfârşitul lunii să vină manualele, să facă doamna comandă şi să dăm banii", ne-a povestit Valerica Cronea.
Pentru prima zi de şcoală aparenţele au fost salvate de profesori, au pus pe băncile elevilor cărţi rămase de la proiecte educaţionale, manuale mai vechi, să aibă şi cei mici de la "Kazantzakis" bucuria primei zile de şcoală. "Nu sunt prea multe manuale, dar le folosim pentru a avea totuşi un suport la clasă. Învăţătorii au făcut tot ce le-a stat în putinţă pentru a crea o atmosferă de sărbătoare, de noutate, pentru că prima zi de şcoală nu se uită niciodată, şi au avut nişte abecedare mai vechi, cărţi ajutătoare actului educaţional, achiziţionate prin proiectele care s-au desfăşurat la noi la şcoală. Este complicat, pentru că părinţii elevilor noştri vin tot la noi la şcoală în programul şi nu îi pot ajuta acasă pe copii", a declarat directorul şcolii, prof. Neaga Susanu.

"Ne cumpărăm noi auxiliarele şi cu ajutorul copiatorului din şcoală le dăm şi copiilor"

Învăţătoarea Elena Tureac recunoaşte că a fost nevoită din prima zi să folosească manualele vechi, din seriile trecute. "Cei mici au nevoie de ceva concret, pentru ei trebuie foarte mult material didactic, altfel nu înţeleg nimic. Este o problemă la clasa a I, pentru că literele de tipar se consideră învăţate de la clasa pregătitoare, dar încă sunt copii anul acesta care nu au fost nici la pregătitoare. Apoi, Matematica pentru clasa I este dificilă pentru vârsta lor. Ce facem acum, făceam în clasa a II-a în anii trecuţi. Când s-a tot vorbit prin mass-media că trebuie cumpărate tablete, au venit la mine părinţi care mi-au spus că ei nu au bani pentru aşa ceva, că ce le trebuie lor tabletă, că să înveţe întâi să scrie", s-a arătat îngrijorată învăţătoarea Tureac.
Lipsa manualelor o simte acut şi învăţătoarea clasei a II-a de la "Kazantzakis", Angelica Aldea. "Manualele ne sunt absolut necesare, iar cele vechi nu mai pot fi folosite. La noi, copiii au cu atât mai multă nevoie de manuale cu cât acasă nu au niciun sprijin. Ne cumpărăm noi auxiliarele şi cu ajutorul copiatorului din şcoală le dăm şi copiilor. Deocamdată ne descurcăm, dar ar fi mult mai bine să avem şi manuale. La matematică putem merge pe manualul vechi, dar la un moment dat trebuie să trecem la manualele vechi din anul următor. Sperăm ca până atunci să vină manualele noi", a explicat învăţătoarea Aldea.

Fără sprijinul părinţilor nu se putea trece la treabă

Şi în şcolile unde părinţii au ceva mai multă dare de mână sunt probleme din cauza lipsei manualelor. Învăţătoarea Mariana Simion a declarat că aşa ceva nu i s-a întâmplat în cei aproape 30 de ani de carieră. "În prima zi de şcoală copiii se bucură să primească ceva. La nivelul comisiei metodice din şcoală ne-am străduit şi am achiziţionat nişte lucruri. Copiii au avut abecedar pe masă, au avut şi pentru matematică ceva, nişte obiecte ale şcolarului, astfel încât biroul să fie primitor. Auxiliarele pe care am început să lucrăm apoi au fost achiziţionate cu banii părinţilor. De la începutul anului şcolar nu facem altceva decât să căutăm materiale didactice care să suplinească lipsa manualelor. În afară de fişe am căutat şi auxiliare de anul trecut, să compensăm, dar foarte important a fost ajutorul părinţilor. Fără sprijinul lor, de a achiziţiona caiete auxiliare, nu puteam să pornim la treabă. Cât am face noi din drag pentru meserie şi din dragoste pentru copii, nu poţi fără suport. Şi hârtia, şi tonerul au un preţ, pasiunea, harul şi talentul nu sunt suficiente în cazul acesta. Deja am pornit la drum, dar aşteptăm ca în octombrie să vină manualele. Va fi foarte greu pentru că fiecare săptămână trecută fără manual înseamnă pagini rămase în urmă din manualele pe care le vom primi. Va trebui să accelerăm într-un fel, să completăm acele conţinuturi care nu au fost rezolvate conform planificărilor", este de părere învăţătoarea Mariana Simion de la Şcoala "Ion Creangă".

Noi bariere în învăţarea matematicii pentru copii în noile programe

Şi pentru ca lucrurile să fie şi mai dificile pentru copii, în programă sunt şi conţinuturi noi, care ar putea să pună probleme şi elevilor care au totul la dispoziţie. Practic, literele nu se mai predau câte una, ci pe grupuri, considerându-se că elevii ştiu literarele de tipar de la pregătitoare, iar la matematică se fac noţiuni care în anii trecuţi se studiau abia în clasa a II-a. "La noi la clasa I s-ar putea să fie o problemă la matematică, la trecerea peste ordin, ţinând cont de etapa gândirii, de operaţiile şi activităţile mintale pe care le pot realiza copiii. Dar cu material intuitiv, cu trusele matematice, cu jocuri didactice, sperăm ca trecerea peste ordin să nu fie o barieră pentru matematică. Cel care nu poate memora tabla adunării şi a scăderii, nu poate face mintal operaţiile, tot pe suport va lucra chiar şi în clasa a II-a", recunoaşte învăţătoarea Mariana Simion.
Problemele noilor programe le-a sesizat şi învăţătoarea Elena Şerban. "În programă nu s-a luat în calcul faptul că în România mai sunt copii care nu merg la grădiniţă, care nu au tabletă. Se consideră că noi ne trimitem mail-uri cu elevii, au mers pe ideea că toţi au făcut clasa pregătitoare, cu toate că legea prevede că şi anul acesta se pot face înscrieri la clasa I şi fără clasa pregătitoare. Se uită mereu faptul că şcoala trebuie să fie gratuită. Eu am avut anul trecut pregătitoare şi nu am avut un caiet suplimentar de care să mă ajut pentru că nu intră în pachetul acela cu rechizite gratuite ca formă de ajutor social. Nu trebuie nimeni să dea manual pentru ajutătoare, dar trebuie date caiete auxiliare pe care să putem lucra. Ei trebuie să înveţe literele de tipar fără niciun suport, doar cu fişele de lucru. Este foarte greu. S-a făcut noua programă considerând că la clasa I toţi copiii ştiu să scrie şi să socotească, ori nu este aşa. Nu vin toţi din acelaşi mediu familial", a punctat învăţătoarea Şerban.

Siveco, printre câştigătorii licitaţiei contestate

Scandalul manualelor a pornit de la licitaţia care a fost contestată de 11 dintre cei 21 de ofertanţi la începutul lunii august. Primii mari câştigători au fost CD Press SRL şi SIVECO, firmă implicată acum în ancheta privind softurile achiziţionate de Ministerul Educaţiei pentru şcoli.
Editorii au reclamat faptul că s-au utilizat criterii eliminatorii inexistente în caietul de sarcini al procedurii de atribuire, s-au făcut greşeli de calcul care au calificat eronat doi dintre câştigători, s-au tolerat preţuri de dumping, preţuri mult sub limita de 70%, impusă de lege, din valoarea estimată de autoritatea contractantă. Concret, Siveco şi Litera au ofertat un preţ de numai 4,74 lei pentru o carte, preţ care include atât partea de print, adică drepturi de autor, cheltuieli de editare, tipar full-color, 120 de pagini, format mare, broşat, două volume, cât şi două CD-uri cu manualul digital, în condiţiile în care Ministerul Educaţiei estimase un preţ puţin peste 8 lei. Comisia era obligată de lege să ceară explicaţii cum s-a putut ajunge la un preţ atât de mic, iar ceilalţi ofertanţi au cerut să fie informaţi dacă aceste explicaţii au fost solicitate sau nu.

Încă un milion de lei pentru retipărirea manualelor vechi de clasa I

De câteva luni se răsuceşte problema licitaţiilor pentru manuale şi a sosit vremea campaniei electorale. Aşa că Victor Ponta l-a ameninţat cu demiterea pe ministrul Educaţiei Remus Pricopie dacă nu dă manuale copiilor.
Ca să îndeplinească directiva, Remus Pricopie mai aruncă pe apa sâmbetei peste un milion de lei pentru retipărirea manualelor vechi pentru clasa I, manuale care nu folosesc practic la nimic, elevii învăţând după altă programă. Dar vor avea manuale, în aproximativ două săptămâni, ce mai contează că nu le folosesc. Iar cei de clasa a II-a vor folosi tot manualele vechi.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro