Mergi la conţinutul principal

Greva foamei la Spitalul Judeţean

* asta, deoarece nu sunt înscrişi pe listele de masă pentru a doua zi, care se întocmesc până la ora 14.00 * cei internaţi vinerea, după această oră, beneficiază de hrană abia de marţi dimineaţa * după ce a făcut valuri ziarul nostru, situaţia s-a remediat cel puţin pentru week-end * deşi situaţia alimentaţiei bolnavilor din Spitalul Judeţean era de notorietate în rândul cadrelor medicale, managerul Rodica Sin se face că nu ştie şi a dispus verificări pe fiecare secţie * firma de catering susţine că onorează fix câte meniuri i se solicită de către spital

Bolnavi şi înfometaţi. Aşa au ajuns să stea în Spitalul Judeţean Brăila unii dintre pacienţi, uneori şi zile în şir, fără a primi hrană. Nu este vorba despre vreo dietă minune, menită să le asigure însănătoşirea grabnică, ci despre o regulă internă, care îi afectează pe bolnavii internaţi după-amiaza. Concret, pacienţii care ajung în spital după ora 14.00, primesc mâncare abia din a treia zi după internare, deoarece nu sunt trecuţi pe fişele de masă pentru ziua următoare. Iar cei care au ghinionul să ajungă în spital vinerea după-amiaza, sunt îndreptăţiţi, potrivit aceluiaşi regulament, să primească mâncare abia de marţea.

Mâncare, a treia zi după internare

Indiferent de diagnostic şi de meniul indicat în cazul afecţiunii de care suferă, unii dintre pacienţii Spitalului Judeţean au ajuns să ţină... post negru. Este cazul bolnavilor care sunt nevoiţi, dintr-un motiv oarecare, să se interneze după-amiaza şi care au neplăcuta surpriză să constate că nu primesc mâncare, nu doar la masa de seară, dar nici a doua zi. Mai dificilă este situaţia în care ajung pacienţii internaţi vinerea după-amiaza şi care primesc hrană abia de marţea, aşadar după trei zile de "post negru". Deşi pentru un bolnav alimentaţia ar trebui să constituie parte din tratament, nu este vorba, în acest caz, despre vreun regim cu efecte terapeutice. Situaţia se datorează unui regulament intern, potrivit căruia fişele de masă pentru a doua zi se întocmesc până cel târziu la ora 14.00, astfel încât pacienţii care se internează după această oră nu mai sunt trecuţi pe aceste liste. Consecinţa este faptul că în ziua următoare internării, respectivii bolnavi rămân fără hrană, fiind nevoiţi să se descurce, fiecare după posibilităţi. "Doar dacă are norocul să aibă un meniu care coincide cu al altui bolnav care pleacă din spital în ziua aceea sau care mănâncă de acasă, pacientul internat după-amiaza poate beneficia de hrană din a doua zi. Altfel, abia din a treia zi are parte de meniul său", ne-a spus o asistentă. Dacă nu au acest "noroc", pacienţii trebuie să-şi cumpere alimente de la un chioşc, însă de cele mai multe ori acestea nu corespund unei diete adecvate sau să aştepte ca rudele să le aducă mâncare de acasă, dacă au aparţinători. Ce se întâmplă însă cu bolnavii veniţi de la Măraşu ori Băndoi, sate izolate din Insula Mare a Brăilei ori din alte localităţi îndepărtate din judeţ, mulţi dintre ei bătrâni şi singuri, pentru care orice cheltuială este o povară greu de suportat? În spatele acestor oameni, care ajung să fie priviţi în spital ca nişte numere pe o listă, se ascunde o suferinţă reală, la care se mai adaugă stresul procurării hranei. Aparţinătorii sunt nemulţumiţi şi de faptul că nu sunt informaţi de la început despre aceste reguli, astfel încât să ştie clar ce au de făcut. "Nu mi-a spus nimeni la internare că mama nu va primi mâncare din spital. La un moment dat, asistenta mi-a spus că bolnava, care făcuse până atunci perfuzii, trebuie să mănânce o supă. Am mers să cer o porţie, dar mi s-a spus că mama nu este trecută pe lista din ziua respectivă, aşa încât nu poate primi mâncare. Dacă aş fi ştiut de la început, mergeam acasă să-i prepar supă, în timpul cât am stat cu ea în spital, dar aşa, de unde să iau?", ne-a relatat fiica unei paciente.

Pacienţii, nemulţumiţi de regulament

05hrana1Deşi un astfel de regulament nu este afişat nicăieri în spital, el ne-a fost confirmat săptămâna trecută la internări, iar pacienţii puteau afla despre el de la angajaţii unităţii. "Foaia de masă se depune la ora 13.00 pentru ziua următoare. Dacă veniţi după-amiază, mâine normal nu veţi avea mâncare pentru că nu sunteţi pe fişă. Cine se internează vineri după-amiază, abia marţi dimineţa primeşte mâncare. De obicei atunci vin urgenţe, care stau în Terapie Intensivă şi nu au oricum voie să mănânce. Cel mult, pot avea nevoie de un ceai şi nu este o problemă să li se dea", ne-a spus o asistentă. Regulamentul a stârnit nemulţumire din partea unor pacienţi, care ne-au semnalat faptul că au fost refuzaţi atunci când s-au încumetat să ceară o porţie de mâncare, pe motiv că nu sunt pe liste. Hrana la Spitalul Judeţean Brăila este un serviciu ce a fost externalizat în urmă cu circa şase ani, fiind asigurată, în regim de catering, de către SC "Titan Edilitara" SRL Brăila. Meniurile pacienţilor se întocmesc de comun acord, după diagnosticul fiecărui bolnav. Fiecare grupă de bolnavi are o anumită dietă, ce trebuie respectată.

În mod ciudat, conducerea spitalului nu a recunoscut veridicitatea acestui regulament intern. Contactată telefonic, Rodica Sin, managerul Spitalului Judeţean, a negat că bolnavii care se internează după-amiaza rămân a doua zi fără mâncare. "Nu este adevărat. Pacientul nu este prins la comanda de hrană pentru seara respectivă, dar a doua zi primeşte mâncare. Vineri, se dă comanda pentru sâmbătă şi duminică, când nu se fac externări. Dacă se internează urgenţe în weekend, se suplimentează comanda pentru sâmbătă şi duminică, în funcţie de necesar", ne-a declarat joia trecută Rodica Sin. Managerul a adăugat că va dispune, totuşi, o verificare a situaţiei pe fiecare secţie în parte şi a promis că, după ce va avea rezultatele, va face precizări cu privire la alimentaţia bolnavilor, ca răspuns la solicitarea ÎN SCRIS a ziarului nostru. Marţi am transmis conducerii spitalului şi o solicitare în scris dar, cum era de aşteptat, n-am primit niciun răspuns. De partea cealaltă, reprezentanţii firmei de catering au invocat clauze de confidenţialitate în contractul cu spitalul şi au fost reţinuţi în declaraţii. "Noi primim comenzi cu o zi înainte, până la ora 15.00, pe număr de porţii şi pe afecţiuni, pe care le executăm pentru a doua zi. Restul e o problemă internă a spitalului", a declarat Marius Bobotan, directorul executiv al SC Titan Edilitara.

Surse din cadrul spitalului ne-au informat că, în urma declanşării anchetei jurnalistice, pentru pacienţii internaţi în weekend au fost cerute suplimentări la comanda de hrană, astfel încât bolnavii să nu mai aştepte până luni sau marţi pentru a primi o porţie de mâncare.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro