Mergi la conţinutul principal

Frână pentru permisele auto

* deşi au început orele înainte de schimbarea legii, cursanţii riscă acum să piardă banii şi să fie nevoiţi să facă, din nou, şcoala de şoferi * la fel de nemulţumiţi sunt şi instructorii independenţi, pentru că normele ce urmau să explice cum vor putea să-şi facă meseria întârzie să apară

Aproape 40 de brăileni care au făcut şcoala de şoferi cu instructori independenţi nu sunt primiţi în examenul pentru obţinerea permisului de conducere. Asta pentru că au terminat orele de pregătire după data de 11 iunie, atunci când au intrat în vigoare noile reglementări de autorizare a instructorilor auto. Practic, din acel moment, cei aproximativ 20 instructori independenţi din Brăila nu au mai avut voie să pregătească elevi, întrucât actul normativ le-a întrerupt activitatea până la apariţia normelor de autorizare. Pentru că acestea nu au apărut nici până azi, elevii nu pot intra în examen, deşi au început şcoala înainte de modificările legislative, iar instructorii independenţi nu-şi mai pot face meseria.

Problemele au apărut odată cu intrarea în vigoare a Legii 218/2009 care precizează că, începând cu data de 11 iunie, pregătirea teoretică şi practică a viitorilor şoferi se realizează numai într-o şcoală de şoferi, cu instructori proprii atestaţi, angajaţi cu contract de muncă. În acest context, brăilenii care au ales să facă şcoala de şoferi cu instructori independenţi şi au terminat cursurile după data de 11 iunie, s-au trezit în imposibilitatea de a susţine examenul pentru obţinerea permisului de conducere. Teoretic, pentru că au început cursurile înainte de schimbarea legii, aceştia trebuia să fie lăsaţi să-şi dea şi probele, însă acest lucru nu s-a întâmplat deoarece legea nu explică cum să se procedeze în cazul lor. Oamenii riscă acum să le expire dosarele şi să piardă astfel şi banii pe care i-au plătit pentru a deveni şoferi. "Odată cu noua lege au fost schimbate şi programele de testare computerizată a candidaţilor, iar instructorii independenţi nu se mai regăsesc în liste, astfel că elevii nu pot susţine proba teoretică întrucât nu-şi pot selecta instructorul. Am solicitat Autorităţii Rutiere Române (n.r. - instituţia ce se va ocupa cu autorizarea instructorilor independenţi) să ne transmită poziţia lor oficială cu privire la acestă problemă, pentru că oamenii au făcut şcoala de şoferi pe legea veche şi ar fi normal să fie examinaţi până la expirarea dosarului. Până se vor clarifica lucrurile, suntem nevoiţi să-i amânăm pe cei care ce află în această situaţie", a precizat subcomisar Laurenţiu Coman, şeful Biroului Permise de Conducere şi Examinări Auto.

Conducerea Agenţiei Brăila a Autorităţii Rutiere Române (ARR) ne-a explicat că, oricât de neplăcută este situaţia, nu pot interveni în niciun fel pentru a-i ajuta pe elevii care nu sunt primiţi în examen. "Noi nu am avut nicio treabă cu instructorii independenţi. Ei erau atestaţi de noi, însă erau înregistraţi la Registrul Comerţului şi autorizaţi de Primărie. Noi putem doar să le facem controale, nimic altceva. Şi dacă atâţia ani nu am avut nicio treabă cu ei, nu ştiu de ce ne-am trezit acum în mijlocul acestei probleme. Sperăm ca situaţia să se rezolve în cel mai scurt timp, după apariţia normelor, care vor aduce lămuriri în ceea ce priveşte aplicarea Legii 218/2009", a precizat Constantin Mihăilă.

Instructorii independenţi vor fi obligaţi să lucreze la şcolile de şoferi

Până în data de 11 iunie, instructorii auto independenţi, atestaţi de ARR şi înregistraţi la Registrul Comerţului şi Ministerul de Finanţe, puteau pregăti cursanţi în baza unui contract cu şcolile de şoferi, din care rezulta că elevul a absolvit cursul teoretic. În acest context, odată cu apariţia Legii 218/2009, aceştia nu au mai putut să-şi desfăşoare activitatea.

Noile reglementări spun însă că, pregătirea practică în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoriile A, B şi EB, efectuată de şcolile autorizate, se va putea realiza şi cu instructori persoane fizice înregistrate la Registrul Comerţului, atestaţi şi autorizaţi de către autoritatea competentă, respectiv ARR. Totuşi, instructorul va putea fi atestat numai dacă a activat cel puţin 3 ani în cadrul şcolilor autorizate şi nu a avut suspendat permisul de conducere şi/sau atestatul în perioada respectivă. În plus, el va putea efectua activitate de pregătire practică numai pe baza unui contract de prestări servicii, încheiat de instructor cu o şcoală de şoferi. Toate aceste norme de autorizare urma să fie reglementate prin Ordin al Ministrului Transporturilor, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, adică cel mai târziu în data de 11 august. "Este o gravă eroare legislativă, o ambiguitate care ne încalcă nouă, instructorilor auto PFA, un drept prevăzut în Constituţia României, dreptul de a munci şi, implicit, de a trăi şi de a ne întreţine familiile. Cum normele de aplicare nu au apărut până azi, noi nu ne mai putem continua activitatea, cursanţii pe care îi pregătim nu sunt primiţi în examen pentru că nu mai suntem autorizaţi, fiscului nu putem să-i plătim, penalizările cresc şi leasingurile nu pot fi achitate. Toate pentru că termenul prevăzut de lege pentru apariţia normelor nu a fost respectat de cei votaţi şi plătiţi de noi să ne reprezinte", a precizat Mircea Condruz, reprezentantul unui grup de instructori auto care se află în această situaţie.

Instructorii auto independenţi au protestat împotriva deciziei ARR

În luna iunie, aproximativ o mie de instructori auto independenţi din mai multe judeţe din ţară au protestat în faţa sediului Ministerului Transporturilor, nemulţumiţi de dispoziţia ARR care obligă şcolile auto să nu mai colaboreze cu instructorii auto autorizaţi independenţi.
Decizia aduce la cunoştinţa agenţiilor judeţene că şcolile de conducători auto autorizate nu mai pot colabora cu instructori auto independenţi după semnarea decretului de promulgare a Legii pentru aprobarea OUG 74/2009 referitoare la transportul rutier, deoarece nu există cadrul legislativ pentru activitatea acestora. De asemenea, în document se specifică faptul că şcolile auto îşi pot continua activitatea doar cu instructori auto angajaţi, iar instructorii independenţi îşi vor duce la bun sfârşit activitatea apoi vor înceta colaborarea. "Avem certitudinea că Autoritatea Rutieră Română a acţionat la presiunea federaţiilor patronale ale şcolilor de şoferi din România, care doresc forţarea activităţii instructorilor auto autorizaţi independenţi pentru crearea unui monopol al patronatului din domeniu instruirii auto", a declarat la acel moment, pentru NewsIn, preşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto din Ropmânia, Cornel Lipă.

Potrivit sursei citate, în România există 1.822 de şcoli auto şi 8.000 de instructori auto, din care 4.500 - 5.000 sunt instructori auto autorizaţi independenţi.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro