Mergi la conţinutul principal

Directori doar cu numele

* în acest context, se pune problema în ce bază au fost incluşi în statele de plată ori cum li s-a evaluat activitatea de la numire şi până în prezent * MAPDR promite că de săptămâna viitoare directorii fără contract vor fi chemaţi la Bucureşti, să rezolve problema *

După mai bine de două luni de la marea schimbare a şefilor direcţiilor deconcentrate, pusă în practică în baza OUG nr. 37/2009 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii administraţiei publice, la Brăila există încă directori care nu au semnat contractele de management. Este vorba despre toţi directorii coordonatori inclusiv adjuncţi ai instituţiilor deconcentrate ale Ministerului Agriculturii Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (MAPDR): pentru DADR Brăila - directorul coordonator Traian Cişmaş şi adjuncţii Isabela Smochină, Marian Vasile, Vasile Olteanu, Rodica Bibicu şi Jenica Georgescu, pentru Inspecţia pentru Calitatea Seminţelor - directorul coordonator Maria Mocanu, pentru Direcţia Silvică - Costică Vicol, pentru Oficiul Judeţean de Consultanţă Agricolă (OJCA) - Neculaie Zotoi, director coordonator şi Dan Drăguţa director adjunct, pentru Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit - Meluţa Drăguţ, iar pentru Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice - Horia Niţu. În ceea ce priveşte APIA, postul de director coordonator este blocat în urma repunerii în drepturi a Danielei Militaru, însă directorul coordonator adjunct Elena Coman se află în aceeaşi situaţie, adică nu a semnat încă noul contract de management. Toţi au la mână doar ordinele de numire semnate de ministrul Agriculturii, Ilie Sârbu, dar potrivit legislaţiei în vigoare acestea nu sunt asimilate unui contract de muncă. Neexistând un contract de muncă şi, în completare, o fişă a postului, rezultă că nu există nici drepturi şi obligaţii, aşa cum în mod normal se prevede în relaţia salariat/angajator. În contextul unei astfel de "scăpări" a Ministerului Agriculturii, noii şefi au fost poziţionaţi în "off-side": ocupă un post pentru care, teoretic, nu aveau baza legală să fie remuneraţi. Spunem asta pentru că în lipsa unui act care să se substituie unui contract de muncă, noii şefi nu aveau cum să apară, teoretic, în statele de plată ale instituţiilor din subordinea MAPDR şi nici să încaseze sume cu titlu de drepturi salariale. Altfel spus, potrivit legislaţiei muncii, ei ar fi trebuit ca până acum să facă muncă de voluntariat de pe fotoliile de conducere unde au fost numiţi. Mai mult, neavând nici obligaţii nu pot fi traşi la răspundere pentru o eventuală neîndeplinire a indicatorilor de performanţă impuşi de altfel colegilor de la deconcentratele celorlalte ministere.
Oricum, aceasta nu ar fi singura problemă de la Ministerul Agriculturii. Există, chiar şi la acest moment, mai multe unităţi teritoriale ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii pentru Agricultură (APIA), printre care şi Centrul Judeţean Băila, care nu au încă director coordonator (conform ordonanţei), ele fiind conduse şi în prezent de foştii directori executivi care au câştigat în instanţă procesele intentate ministerelor pentru că au fost "ilegal" daţi afară.

Cum a fost evaluată activitatea din ultimele 2 luni a directorilor fără contract?

La mai bine de două luni de la numirea noilor directori coordonatori şi adjuncţii acestora pentru instituţiile brăilene deconcentrate ale Ministerului Agriculturii, nu s-a finalizat procedura care le atribuie drepturi depline de conducere. Practic, şefii nu au fost chemaţi să semneze contractul de management aşa cum specifică în mod expres OUG nr. 37/2009, actul normativ care a stat la baza schimbărilor la nivel de deconcentrate. Mai mult, nu au o fişă a postului în care să fie menţionate clar obligaţiile de serviciu, context în care se ridică întrebarea cum le-a fost evaluată activitatea în perioada de la numirea pe funcţie şi până la semnarea contractului de management. În plus, ce anume ar fi trebuit să facă la noul loc de muncă proaspăt numiţii şefi, care le sunt atribuţiile, dar mai ales indicatorii de performanţă în funcţie de îndeplinirea cărora vor fi sau nu menţinuţi în funcţii. Practic, ordinul de numire în funcţie menţionează doar generic în cele 4 articole standard că persoana desemnată câştigătoare a concursului organizat de Ministerul Agriculturii este numită în funcţia de conducere cu un mandat de 4 ani, că salariul de bază este de 1.740 lei plus sporuri şi că pe perioada de mandat se suspendă raportul anterior de muncă dacă titularul a fost înainte funcţionar public. Foarte important, la articolul 4 din ordin se precizează că direcţia de management resurse umane a ministerului împreună cu instituţia unde titularul este numit director se vor ocupa de ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor din actul administrativ.

Ordinul de numire nu se poate substitui contractului de management

Sesizat cu privire la situaţia înregistrată în cadrul unităţilor teritoriale brăilene ale MAPDR, Ministerul Muncii a confirmat că nu au fost îndeplinite toate condiţiile prevăzute de OUG nr. 37/2009. Practic, în adresa de răspuns a Ministerului Muncii sunt trecute în revistă principalele prevederi din actul normativ, relevante în cazul de faţă: * "Serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale (...) vor fi conduse de un director coordonator al serviciului public deconcentrat (...) ajutat de unul sau mai mulţi adjuncţi"; * "Persoanele care urmează să ocupe funcţii de conducere sunt numite prin act administrativ al ordonatorului principal de credite"; * "Funcţiile se exercită în baza unui contract de management încheiat cu ordonatorul principal de credite (...) pe o perioadă de maximum 4 ani"; * "Remunerarea şi celelalte drepturi ale persoanelor care ocupă funcţii de conducere se stabilesc prin contractul de management".

Concluzia celor de la Ministerul Muncii este clară: "Considerăm că actul administrativ al ordonatorului principal de credite de numire a persoanelor care ocupă funcţiile de director coordonator sau de director coordonator adjunct ai serviciilor publice deconcentrate este un act juridic unilateral, care nu poate substitui contractul de management, iar pentru încadrarea acestor persoane trebuie să fie îndeplinite în totalitate condiţiile prevăzute de OUG nr. 37/2009 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii administraţiei publice".

"De săptămâna viitoare, începe semnarea contractelor de management"

La rândul său, prefectul judeţului, Loredana Alexandru, a explicat că avea cunoştinţă de situaţia de la unităţile teritoriale ale Ministerului Agriculturii şi că a încercat lămurirea situaţiei. "M-am adresat direct compartimentului resurse umane din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, ocazie cu care mi s-a confirmat faptul că la nivel naţional, niciunul dintre noii directori nu a semnat contractul de management. Explicaţia dată de minister a fost aceea că întârzierea a fost cauzată de volumul mare de muncă presupus de parcurgerea acestei proceduri, fiind vorba de peste 800 de contracte de semnat în întreaga ţară. Am primit asigurări că începând cu săptămâna viitoare se va începe semnarea contractelor de management pentru a fi finalizat procesul stabilit prin OUG nr. 37/2009", ne-a declarat sursa citată. Redactorii "Obiectiv" au solicitat lămuriri şi din partea MAPDR, iar răspunsul a fost unul cât se poate de sec: "Începând cu săptămâna viitoare, noii directori vor fi chemaţi la Bucureşti pentru a semna contractele de management", nicio explicaţie însă cu privire la motivul întârzierii. De asemenea, reprezentanţii ministerului s-au abţinut în a face comentarii cu privire la prevederile legale în baza cărora şefii de la agricultură şi-au desfăşurat până acum activitatea la serviciu, neexistând, aşa cum am explicat, o formă scrisă în care sunt menţionate în mod expres drepturile şi mai ales obligaţiile părţilor. Referitor însă la remunerarea directorilor fără contracte de muncă, ministerul a punctat că baza legală o constituie prevederile alineatului 2 al articolului 16 din Codul Muncii, potrivit căruia: "În situaţia în care contractul individual de muncă nu a fost încheiat în formă scrisă, se prezumă că a fost încheiat pe o durată nedeterminată, iar părţile pot face dovada prevederilor contractuale şi a prestaţiilor efectuate prin orice alt mijloc de probă". "Prin «orice alt mijloc de probă», ministerul înţelege ordinele individuale de numire pe funcţii semnate de domnul ministru Ilie Sârbu".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro