Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Calitatea spectacolelor este evidenta si acesta este cel mai important lucru dintr-un festival"

De sase zile viata culturala a Brailei este dominata de festivalul "Zile si nopti de teatru european la Braila". Cu unele mici probleme, totul merge foarte bine. Publicul vine in salile de spectacol, care devin uneori neincapatoare. Invitatii festivalului sint si ei multumiti ca pot dialoga cu colegii lor din Romania si din alte tari. Directorul festivalului, criticul de teatru Doina Papp, ne-a acordat un interviu acum, cind festivalul este in toi, declarindu-se multumita de cum merg lucrurile. Datorita titrarilor, publicul a fost mai numeros la piesele jucate in limbi straine- Sinteti multumita de cum a decurs, pina acum, festivalul?- Cred ca festivalul a inceput in forta. Am prevazut aceasta pornire, dar fiind vorba de spectacolul in premiera al Teatrului "Maria Filotti" nu eram cu mina pe toate butoanele. Acum am rasuflat usurata. Sigur ca erau toate garantiile ca totul va fi bine, dar surprizele in teatru sint multe si mari. Victor Ioan Frunza s-a dovedit artistul minunat pe care il stiam, spectacolul poarta marca lui, trupa a fost in cea mai buna forma si noi ne-am bucurat ca am inceput festivalul cu un mare succes. Au urmat musafirii nostri din primele zile, care au fost alesi pe sprinceana. Si teatrul polonez si teatrul german din Timisoara, si trupa din Lituania, de la Klaipeda, au prezentat spectacole deosebite. Publicul s-a bucurat si invitatii din festival au facut aprecieri la superlativ, ei avind si experienta altor festivaluri. Eu ma bucur ca ne-au dat nota 10, mi-o dau si eu pina acum, cu toate micile necazuri pe care le-am avut si probabil ca o sa le mai avem. Asa este cind pornesti la o intreprindere atit de ambitioasa ca a noastra. Sint, in general, multumita. Calitatea spectacolelor este evidenta si acesta este cel mai important lucru dintr-un festival. Sint datoare sa fac precizarea ca paleta este diversa si cei care vor cauta profile, linii directoare si conceptii unitare nu vor gasi. Noi am alaturat lucruri diferite, dar alese cu grija, preocupindu-ne sa existe spectacole pentru toate virstele. Sa existe teatru contemporan de buna calitate, sa existe mari actori in reprezentatii si sa existe si posibilitatea de a cunoaste si alte scoli de teatru. Avem pina acum intilnirea cu polonezii si lituanienii care vin din scoli de teatru cunoscute. - Ati schimbat putin structura fata de prima editie, ati adus ca noutate conferintele zilnice de presa.- Merg bine si conferintele de presa. Am pus aceste conferinte dezbatere pentru a da posibilitatea invitatilor sa se prezinte si sa asculte opiniile celor care asista la reprezentatie. Un alt cistig fata de acum doi ani este faptul ca am reusit sa facem traducerile pieselor straine. Publicul a fost mult mai numeros la aceste spectacole. Oamenii de teatru se mai descurca, sint din launtrul acestui domeniu, au alte cai de perceptie, insa pentru public trebuia sa facem acest lucru. Am reusit cu mijloacele modeste pe care le are Teatrul "Maria Filotti" din acest punct de vedere, dar cu niste oameni extrem de inimosi care sint devotati evenimentului si fiecare, acolo unde doamna Veronica Dobrin l-a repartizat, isi face datoria cu mare bucurie, placere si, cred eu, cu un pic de mindrie pentru ca teatrul lor iese putin in fata. Evenimentul este mediatizat si pe plan national. Colegii de la "Jurnalul national" au fost foarte prompti, sa speram ca si "Observatorul cultural" si "Cultura" care au avut reprezentanti aici vor raspunde; la fel, televiziunea si radioul national. "Am fos putin exagerati programind si trei spectacole pe zi"- Unele spectacole, asteptate, nu s-au mai jucat.- Din secretele dificultatii alcatuirii unui afis de festival ar fi multe de spus. Sigur ca pentru "Inima de ciine" nu exista inca un decor de turneu. Teatrul national a fost invitat cu aceasta piesa nu numai la noi, ci si in strainatate, la alte festivaluri. Nu se pot deplasa. Nu este vina nimanui. Sint spectacole care nu sint concepute din pornire cu gindul la a fi aratate si in alte locuri si atunci apare problema deplasarii. A fost cazul spectacolului "Inima de ciine". Am vrut sa aducem de la Teatrul "Odeon" "Portretul lui Dorian Gray". De asemenea, nu a incaput decorul pe scena Teatrului "Maria Filotti". Sigur ar mai fi fost si alte spectacole pe care le-am fi vrut, dar le-am inlocuit in ultimul moment. Au fost si patanii nefericite. Un actor dintr-o trupa din Albania s-a imbolnavit grav si unul dintre spectacolele de acolo a fost anulat. Dar astea sint ale vietii si noi ne bucuram ca am reusit sa le depasim si sa facem afisul pe care l-am facut si care cred ca nu este rau deloc. - Publicul a fost mai mult sau mai putin decit acum doi ani?- Cele doua editii sint comparabile din acest punct de vedere. Interesul publicului este la fel de mare. Noi am fos putin exagerati programind si trei spectacole pe zi. Fizic, orasul acesta nu poate sa aiba atit de multi iubitori de teatru ca sa umplem salile de trei ori pe zi la spectacole. Am mai si suprapus orele si am creat si noi dificultati, desi am avut in vedere sa nu se mai intimple acest lucru, tot s-a intimplat. Cred insa ca putem spune ca sintem pe calea cea buna. (Interviu realizat de Cristina DOSULEANU)




Categorie articol: 

Comentarii