Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Băieţii deştepţi de la Dunăre scapă de majorarea chiriilor

* în consecinţă, cei care au un ponton cât un vapor vor plăti în continuare cât cei care au pontonul cât o barcă * totodată, SPAPTN va încasa, de pe 2 km de mal, aproape cât încasează "Braicar" de pe cei 200 m ai Bazei Nautice, unde se îngrămădesc 220 de barcagii

Băieţii deştepţi de la Dunăre, adică potentaţii care s-au mişcat suficient de rapid pentru a închiria, fără licitaţie, porţiuni din malul brăilean unde să-şi acosteze pontoanele, pot răsufla uşuraţi: vor plăti şi anul acesta chirii modice pentru suprafeţele ocupate. După cum v-am mai informat, nume sonore din mediul de afaceri şi social au pontoane de-a lungul falezei brăilene, pe o lungime de 2 kilometri şi 75 de metri, între noul sediu al Căpităniei şi trecerea bac IMB. Afaceristul Simion Cloşcă sau liberalul Alexandru Dănăilă se numără printre persoanele fizice care plătesc chirie la Serviciul Public de Administrare Portuară şi Transport Naval (SPAPTN) Brăila, pentru a ocupa o porţiune de mal. Lista de chiriaşi cuprinde şi mulţi patroni ai unor firme cunoscute, precum "Drumuri şi Poduri", "Eleny", "Apan", "Hercules", "Alco Plus", "Lemi Star", "Sierra Quadrant" sau "Risk". În total, sunt 45 de "fericiţi" care au la dispoziţie între 10 şi 40 de metri liniari de mal, pentru acostarea de pontoane de care să-şi lege bărcile scumpe. Unii şi-au amenajat adevărate restaurante plutitoare: binecunoscutele "Swing" şi "Dor de flori". În rest, marea masă a barcagiilor brăileni se înghesuie în Baza Nautică administrată de "Braicar". Astfel, pe pontoanele Bazei Nautice, ce ocupă doar 200 metri de mal, se îngrămădesc 220 barcagii care plătesc, în medie, 150 lei pe lună, ca să folosească o mică porţiune de ponton. Băieţii deştepţi, cei care au închiriat malul pe bucăţi, de la SPAPTN, sunt taxaţi cu 8 dolari pe zi, în zona de faleză amenajată, adică de la Căpitănie la Baza Nautică, şi 4 dolari pe zi, în zona neamenajată, dintre Baza Nautică şi trecerea bac IMB. Un calcul sumar ne arată că în dreptul falezei amenajate cu trotuar şi spaţii verzi chiria lunară pentru acostarea unui ponton se ridică la 240 dolari, deci cam 787,2 lei, la cursul actual. În zona cu mal nesistematizat, suma se înjumătăţeşte. Interesant este, însă, că nu se ţine cont de suprafaţa ocupată de ponton. Din această cauză, restaurantele plutitoare "Swing" sau "Dor de flori", ce ocupă zeci de metri pătraţi, sunt puse pe picior de egalitate cu pontoanele de trei-patru ori mai mici, pe care proprietarii abia au avut loc să amenajeze o chichineaţă unde să se adăpostească în caz de ploaie. Cu asemenea tarife, SPAPTN obţine, din închirierea a circa 2 km de mal, cam 25.000 lei pe lună. Asta în condiţiile în care "Braicar" scoate cam 15.000 lei pe lună, din chiriile proprietarilor de bărci care se îngrămădesc pe cei 200 metri ai Bazei Nautice.

"Nu e nicio grabă, ne descurcăm cu cât încasăm acum"

În toamna anului trecut, conducerea SPAPTN spunea că va lua măsuri pentru corectarea acestor inechităţi. "De anul viitor, intenţionăm să schimbăm sistemul de plată, în funcţie de mărimea pontonului şi lungimea de cheu ocupată. Pentru asta trebuie, însă, să obţinem o hotărâre de CLM", ne declara, în luna septembrie 2009, Nicolae Balaban, şeful SPAPTN. Am ajuns, însă, până la jumătatea "anului viitor", şi nu s-a întâmplat nimic. "În raportul de activitate am prezentat intenţia de a modifica tarifele, dar probabil că vom iniţia acest lucru în trimestrul IV, pentru ca să devină operaţional din prima lună a anului viitor", ne-a declarat, ieri, Balaban. Cu alte cuvinte, cine a apucat să închirieze locul, va plăti în continuare, până la un nou "an viitor", aceeaşi chirie, indiferent de suprafaţa ocupată. Nicolae Balaban spune că nu e nicio grabă, fiindcă instituţia pe care o conduce poate supravieţui cu cât încasează în momentul de faţă de la chiriaşii de pe malul Dunării. "Cu salariile ne descurcăm fiindcă, oricum, schema de personal e ocupată doar în proporţie de 60% - ar fi trebuit să fim 20, dar suntem doar 12. De asemenea, am reuşit, cu cât am încasat, să facem reparaţiile şi modernizările necesare navei «Lacu Sărat» iar acum suntem gata de marş, aşteptăm clienţi", ne-a explicat Nicolae Balaban.

Reamintim că SPAPTN a fost înfiinţat, în 2006, pentru a amenaja şi întreţine faleza brăileană şi pentru a exploata nava de agrement "Lacu Sărat". Pentru aceste operaţiuni se autofinanţează din închirierea malului şi din tarifele percepute pentru croazierele cu nava. Acordarea dreptului de folosinţă a malului nu s-a făcut printr-o licitaţie, ci pe principiul "primul venit, primul servit". Contractele de închiriere se reînnoiesc anual, existând o clauză conform căreia locul trebuie eliberat în orice moment, dacă SPAPTN are de făcut lucrări de amenajare a malului. Pentru viitorul apropiat nu se preconizează, însă, nicio amenajare, astfel că "băieţii deştepţi" pot sta liniştiţi, pe locurile lor.




Comentarii