Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Apocalipsa şoferilor

* ca să evite amenzile de până la 4.000 lei, şoferii trebuie să scoată din buzunar, în medie, 1.200 lei, pentru un set complet de cauciucuri de iarnă * cu cât se apropie momentul zero, însă, cu atât preţurile vor creşte * comercianţii anunţă, deja, scumpiri de cel puţin 10% în următorul interval * pe lângă stresul financiar, se preconizează şi o altă mare problemă: cozile formate la cele câteva zeci de vulcanizări din municipiu, când zecile de mii de maşini înmatriculate la Brăila vor avea nevoie de schimbarea anvelopelor

La Brăila, "apocalipsa şoferilor" va lovi, cu siguranţă, atunci când se va strica vremea, iar străzile principale aflate în reparaţii, deja greu circulabile pe perioada verii, vor deveni de-a dreptul impracticabile după prima zăpadă. Se mai apropie, însă, un semn al "apocalipsei": peste doar o lună şi câteva zile, şoferii din toată România se vor confrunta cu prevederile Ordonanţei 5/2011, care îi obligă să îşi echipeze autovehiculele cu anvelope de iarnă, în intervalul 1 noiembrie 2011 - 1 martie 2012. Pornind de la premisa că această măsură va duce la reducerea numărului de accidente provocate de carosabilul acoperit cu gheaţă sau zăpadă, guvernanţii îi obligă pe conducătorii auto să facă un important efort financiar, de care vor profita nu doar producătorii, distribuitorii şi comercianţii de cauciucuri, ci şi patronii de vulcanizări. Pe piaţa brăileană, preţurile anvelopelor de iarnă sunt deja mai mari decât erau în toamna anului trecut, iar pe măsură ce se apropie data limită de 1 noiembrie, se vor produce noi scumpiri. Comercianţii preconizează că preţurile vor creşte, pe parcursul următoarelor săptămâni, cu cel puţin 10%. La ora actuală, cele mai căutate anvelope, cele cu dimensiunea 185/65R15, ce echipează autoturismele Logan, costă - în funcţie de marcă şi calitate - între 220 şi 300 lei. Cauciucurile mai mari, dimensiunea 195/65R15, specifice unor maşini regăsite, de asemenea, în număr mare pe străzile brăilene, cum ar fi Opel Astra, se vând la ora actuală cu preţuri de la 265 lei, pentru marca Debica, până la 320 lei, pentru un Dunlop sau 392 lei, pentru produse cu "ştaif", precum Pirelli. Un pic mai norocoşi sunt posesorii de autoturisme echipate cu anvelope de dimensiuni mai mici, din gama 155 sau 165, al căror preţ se situează în jurul valorii de 200 lei.
La preţurile existente în prezent în Brăila, dotarea unei maşini cu anvelope de iarnă - Ordonanţa 5 prevede obligativitatea schimbării cauciucurilor la toate cele patru roţi - costă, în cel mai fericit caz, 800 lei, pentru maşinile de clasă mică, în timp ce pentru cele de clasă compactă se încadrează între 900 şi 1.600 lei, funcţie de marcă. Amenzile pentru cei prinşi pe drumurile publice cu cauciucuri de vară, după 1 noiembrie, depăşesc cu mult investiţia necesară pentru achiziţionarea de anvelope de iarnă. Acestea pornesc de la 2.500 şi pot ajunge până la 4.000 lei (40 milioane de lei vechi). În atari condiţii, mulţi şoferi încep să se consoleze tot mai serios cu gândul că îşi vor ţine maşina pe dreapta, de la 1 noiembrie până pe 1 martie anul viitor. "M-ar costa peste 12 milioane (lei vechi n.n.) să-mi cumpăr anvelope de iarnă noi. Îmi este greu spre imposibil să pot da aceşti bani. Am rate la bancă, salariul mi-a scăzut de când cu criza, de unde să mai scot atâţia bani pentru cauciucuri?! O să ţin maşina în garaj, ca să nu mă amendeze Guvernul. Că ăştia atât ştiu, să ne dea nouă amenzi că nu ne punem anvelope de iarnă. Mai bine erau în stare să deszăpezească drumurile cum trebuie", ne-a spus brăileanul Răzvan C., pe care l-am găsit, zilele trecute, studiind preţurile anvelopelor, într-un hipermarket de la marginea oraşului. Întrebat dacă nu ia în calcul şi varianta cumpărării de cauciucuri second-hand, acesta ne-a zis că preferă să nu mai circule cu maşina decât să dea banii pe aşa ceva. "Or fi costând ele mai puţin, dar sunt deja tocite de alţii!", a opinat acesta.
Comparativ cu anvelopele noi, cele second-hand sunt incomparabil mai ieftine. La un depozit de pe Bulevardul Dorobanţilor, cauciucurile care se potrivesc la Logan, dimensiunea 185/65R15, aduse din Italia sau Germania, se vând cu 100 lei. "Avem marfă bună, de calitate. Ce dacă e sh? Eu mi-am pus pe maşină, iarna trecută, tot cauciucuri de-astea, şi au fost foarte bune", îşi laudă marfa Claudiu Şerban, administratorul depozitului.

 

24cauciu1
Preţurile cauciucurilor de iarnă sunt pe cale să explodeze

Pleaşcă şi pentru vulcanizări

 

Atât la marile hipermarket-uri de la marginea oraşului, cât şi la comercianţii de second-hand-uri, au apărut deja clienţi pentru anvelope de iarnă. De frica preţurilor care stau să crească, brăilenii îşi cumpără seturile complete de cauciucuri, pentru a putea circula la iarnă pe drumurile publice. Mai greu este pentru posesorii de autoutilitare, deoarece, în momentul de faţă, nu prea se găsesc anvelope de iarnă pentru acest tip de vehicule.
Deocamdată, ritmul vânzărilor este modest, însă comercianţii se pregătesc intens pentru marea îmbulzeală ce se anunţă începând din a doua jumătate a lunii viitoare, când foarte mulţi şoferi - din rândul celor pentru care maşina nu e un lux, ci o necesitate zilnică - nu vor avea încotro şi vor trebui să-şi cumpere anvelope noi. Mai există o categorie de agenţi economici favorizată de Ordonanţa 5/2011: patronii de vulcanizări auto. Peste câteva săptămâni, aceştia vor avea de lucru la greu, deoarece, la ora actuală, puţini mai sunt şoferii brăileni care se mai complică să-şi schimbe cauciucurile acasă, cu levierul şi ciocanul. E foarte posibil, însă, ca mulţi şoferi să-şi "încalţe" singuri roţile, când vor fi puşi în faţa cozilor formate la vulcanizări.
În prezent, potrivit datelor obţinute de la Serviciul Public Comunitar, Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări a Vehiculelor Brăila, în judeţul nostru există, înmatriculate oficial, 65.458 de autovehicule, dintre care 52.257 autoturisme. În municipiu, se plăteşte impozit, la Serviciul Constatări şi Impunere Persoane Fizice din cadrul Primăriei Brăila, pentru 36.790. Aşadar, chiar dacă - să presupunem! - numărul celor care vor renunţa să-şi schimbe anvelopele din lipsă de bani va fi de circa 5-10.000, tot vor rămâne aproximativ 25.000 de autoturisme în municipiu, ce trebuie "încălţate" cu cauciucuri de iarnă. Un atelier de vulcanizare performant, dotat cu utilaje de ultimă generaţie, echipează complet o maşină în circa 20 de minute, incluzând aici şi echilibrarea roţilor. La un program de opt ore, se vor putea echipa cam 25 de autoturisme într-o zi. La vulcanizările fără pretenţii, dotate cu scule mai vechi, timpul de schimbare a cauciucurilor şi de echilibrare a tuturor roţilor poate ajunge şi la două ore, după cum ne-a mărturisit un angajat al unei astfel de unităţi. În municipiu, există câteva zeci de vulcanizări ce vor trebui să deservească, deci, peste 25.000 de maşini. E de la sine înţeles că timpul de aşteptare va fi un factor major de stres pentru şoferi, când aceştia vor începe să-şi schimbe cauciucurile. Deocamdată, poate şi pentru că nu se recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă când sunt temperaturi de peste 20 grade Celsius, la vulcanizări e linişte. Administratorii acestor afaceri aşteaptă, însă, cu interes, vremea când brăilenii se vor îmbulzi să le solicite serviciile. "Ştiţi cum e, românul lasă treaba până în ultimul moment. La începutul lui noiembrie, cu siguranţă vom avea foarte mulţi clienţi", ne-a spus Adrian Bratu, administratorul unei vulcanizări moderne din municipiu care, deocamdată, nu este foarte solicitată. În funcţie de marca şi dimensiunile maşinii, echiparea şi echilibrarea unui set complet de roţi costă, acum, între 60 şi 100 lei. Este foarte posibil ca şi aceste preţuri să explodeze în curând!




Categorie articol: 

Comentarii