Mergi la conţinutul principal

Afacerea «Ambulanţa»

Consultaţiile la domiciliu, acordate gratuit populaţiei, au devenit subiect de discuţii aprinse între conducerea Direcţiei de Sănătate Publică Brăila şi a Serviciului de Ambulanţă Judeţean, după apariţia pe piaţă a unui nou furnizor de servicii de specialitate. Pe de o parte, DSP solicită dispeceratului SAJ să distribuie către Fundaţia "Ambulanţa pentru Voi" (FAV) cazurile care nu sunt urgenţe, motivând că Ambulanţa nu ar dispune de un compartiment distinct pentru consultaţii la domiciliu şi, totodată, în acest fel, s-ar face economii la bugetul Ministerului Sănătăţii. Pe de altă parte, angajaţii SAJ susţin că sunt supuşi la presiuni pentru a transmite preferenţial solicitările către fundaţie, care are contract cu Casa de Asigurări de Sănătate şi decontează serviciile prestate la CAS.

Şedinţă furtunoasă, ieri, la Serviciul de Ambulanţă, unde conducerea s-a întâlnit cu directorul DSP Brăila, dr. Gabriel Ciochină. Consultaţiile la domiciliu acordate gratuit populaţiei de către SAJ, iar de puţin timp şi de către Fundaţia "Ambulanţa pentru Voi", un ONG recent înfiinţat, au constituit punctul nevralgic al discuţiilor. Directorul DSP a solicitat ca dispeceratul SAJ să direcţioneze solicitările pentru consultaţii la domiciliu fundaţiei, astfel ca echipajele proprii să se ocupe de urgenţe. Dr. Gabriel Ciochină a declarat că acest lucru s-ar impune deoarece SAJ nu are un compartiment distinct pentru consultaţii la domiciliu, aşa cum prevede Legea Sănătăţii, astfel că aceste servicii ar trebui acordate de către fundaţie. În acest fel, a considerat dr. Ciochină, activitatea SAJ ar fi degrevată, iar echipajele ar putea să răspundă în timp cât mai scurt solicitărilor, în condiţiile în care nu dispune decât de 5 medici în tot judeţul. Totodată, s-ar face economii la bugetul Ministerului Sănătăţii, deoarece nu ar mai ajunge la spital cazurile care nu sunt urgenţe. Directorul DSP a negat că ar face presiuni asupra angajaţilor SAJ de a direcţiona preferenţial solicitările către Fundaţia "Ambulanţa pentru Voi", arătând că a cerut doar ca dispeceratul să facă o triere corectă a cazurilor. "Nu este nicio formă de presiune, ci strict de respectare a legii, în sensul în care asistenţa medicală de urgenţă trebuie să reprezinte un compartiment distinct în cadrul SAJ, iar consultaţiile la domiciliu trebuie să fie, de asemenea, compartiment distinct, cu personal distinct, conform Legii 95/2006 a Sănătăţii. Mai este şi ordinul de ministru nr. 2.201 care are o anexă privind încadrările care se fac pe fiecare cod. Acolo există prioritizarea echipajelor care se trimit în cazul apelurilor la 112. Atât timp cât în staţia de ambulanţă nu există personal distinct, încadrat pe consultaţii la domiciliu, trebuie ca acest serviciu să fie asigurat de cine reuşeşte să facă aceste consultaţii la domiciliu. Eu nu fac forme de presiune vis-a-vis de a încadra în alt fel şi a da la cineva anume consultaţia la domiciliu. Absolut deloc. Eu am spus să facă încadrări corecte, să nu mai existe situaţii când se pleacă cu Ambulanţa la cazuri care practic se încadrează la consultaţii la domiciliu, luând inclusiv şi pacientul care zice că vrea la spital. Triajul către spital nu pleacă la cerere, pentru că Ambulanţa nu este staţie de taxi, ci în urma evaluării pe simptomatologia şi pe întrebările care se pun, pe baza cărora se face încadrarea corectă", a declarat dr. Gabriel Ciochină. Directorul DSP a mai declarat că a analizat datele statistice de la Unitatea de Primiri Urgenţe, constatând că de la începutul anului până în luna noiembrie ar fi fost aduse cu Ambulanţa 7.000 de cazuri, care nu erau urgenţe, ceea ce înseamnă 21 de pacienţi pe zi, pentru care s-au efectuat seturi de analize şi au fost cheltuite sume importante din bugetul MS. "Fundaţia are sursă de finanţare contractul cu CJAS, prin care se decontează strict deplasarea şi consultaţia, nu şi transportul pacientului la spital cu tot setul de analize. Cât timp din bugetul MS sunt cheltuite sume inutil, iar modul de reglare este oarecum simplu, printr-o triere corectă la nivelul SAJ, o să monitorizez în continuare această situaţie", a afirmat dr. Ciochină.
În opinia sa, rezolvarea situaţiei are două soluţii: fie direcţionarea către fundaţie a consultaţiilor la domiciliu, fie înfiinţarea în cadrul SAJ a unui compartiment distinct, cu personal adecvat. "Staţia de Ambulanţă are maşină pentru consultaţii la domiciliu, dar trebuie să aibă personal medical. Eventual, pot angaja medici de familie care să lucreze pe această maşină, este prevăzut în lege aşa ceva. Vreau să subliniez, consultaţia la domiciliu trebuie să o facă doar un medic, nu asistent. Până acum, dacă mergeau medicii la consultaţiile la domiciliu, într-adevăr era un efort supraomenesc, dar prima interesul pacientului. Până la apariţia fundaţiei, serviciile de consultaţii la domiciliu erau acordate în aceste condiţii. Dar au apărut variante, şi nu mă refer doar la fundaţie, ci pot să se contacteze, de către conducerea SAJ, medicii care vor să vină să facă gărzi în care să acorde consultaţii la domiciliu. Atunci, prioritatea numărul unu în plecarea la consultaţii la domiciliu o reprezintă personalul încadrat la SAJ. În momentul de faţă, ţinând cont că sunt cinci medici pentru tot judeţul, dacă apar situaţii de urgenţă şi medicul este plecat la consultaţii la domiciliu, cum se poate deplasa în cel mai scurt timp la un accident major?
SAJ are tehnică şi există un manager care trebuie să se ocupe. Când eu identific personal o problemă, o rezolv. Dar când apare reticenţa unora în a face ce scrie în textul de lege, mi se pare absurd. Liderul de sindicat susţine că aşa ar fi în toate staţiile de ambulanţă din ţară, consultaţii la domiciliu, fără a avea personal distinct. Ceea ce mă interesează este să ştiu că există deschidere", a declarat dr. Gabriel Ciochină.

"Nu înţelegem condiţionarea preferenţială a transmiterii solicitărilor către alte instituţii"

Pe de altă parte, managerul SAJ, dr. Viorica Uscatu, a arătat că nu refuză direcţionarea unora dintre solicitările de consultaţii la domiciliu către Fundaţia "Ambulanţa pentru Voi", însă după decizia proprie şi nu în mod impus. "Ideea consultaţiilor la domiciliu făcute de alte instituţii este promovată de către DSP şi prin faptul că nu am avea compartiment distinct, din cauza numărului redus de medici. Noi ne-am organizat în aşa fel încât medicul la urgenţă rămâne pe maşină, în aşteptare, şi am considerat că medicul care este coordonator de dispecerat s-ar putea deplasa la aşa-zisele consultaţii la domiciliu. Aici există o discuţie, cum că n-am avea voie să facem aşa ceva, deşi până acum s-a făcut. Vă asigur că am încercat să onorăm toate cererile populaţiei, cazuri urgente sau nu, am căutat să rezolvăm totul, cu ajutorul celorlalte instituţii - Pompieri, Descarcerare, Poliţie. Noi am putea da cazuri către fundaţie, ne-ar degreva activitatea, dar şi acolo este tot un medic pe tură. Toată populaţia să fie sigură că vom răspunde la solicitări, dar nu înţelegem condiţionarea preferenţială a transmiterii solicitărilor către alte instituţii. Dorim să ne lase să discernem, noi nu refuzăm, ba chiar am redirecţionat către fundaţie dintre solicitările de consultaţii la domiciliu", a declarat dr. Viorica Uscatu
Managerul SAJ a recunoscut că sunt şi cazuri de non-urgenţe transportate cu Ambulanţa la UPU, motivând acest fapt prin evitarea riscului agravării ulterioare a stării pacienţilor. "Până în momentul apariţiei acestei fundaţii, toate solicitările erau onorate de către medici de la Ambulanţă sau de echipajele cu asistent. Despre transportul la UPU sau rămânerea pacientului acasă, asta se decidea la faţa locului, în funcţie de gravitatea cazului. Dar, nu în ultimul rând, şi de dorinţa pacientului, de a merge în mod expres la UPU chiar dacă erau cazuri în care nu era necesar. Nu-ţi poţi permite riscul de a refuza transportul pacientului la spital, mai ales a celor din mediul rural, pentru că nu ai de unde să ştii ce se poate întâmpla ulterior, uneori se poate agrava situaţia", a spus dr. Viorica Uscatu.
În final, managerul SAJ a acceptat să facă demersuri pentru a coopta medici astfel încât să poată organiza un compartiment de consultaţii la domiciliu. "O să facem eforturi de a contacta medici de familie, pentru a intra în aşa-zisa legalitate deplină, dar nu putem să promitem, pentru că ţine şi de voinţa medicilor de a colabora. Vom face demersuri şi către Colegiul Medicilor, din punctul acesta de vedere", a afirmat dr. Uscatu.

Cine este în spatele Fundaţiei "Ambulanţa pentru Voi"

Fundaţia "Ambulanţa pentru Voi" şi-a făcut apariţia pe piaţa serviciilor medicale din Brăila în luna noiembrie. "Este un proiect care a apărut din dorinţa unei echipe de specialişti de a se implica în binele comunităţii. Proiectul Fundaţia«Ambulanţa pentru voi» a prins viaţă pentru a salva vieţi", a declarat la inaugurare Silviu Radu, preşedintele fundaţiei, consilier judeţean PDL, nimeni altul decât fostul director al SAJ. Mai mult decât atât, Silviu Radu este coleg de partid cu Gabriel Ciochină, directorul DSP, rămas în funcţie chiar dacă între timp PDL nu mai este la butoane. Interesant de menţionat este şi faptul că, în ultima perioadă, Silviu Radu a absentat la şedinţele CJ, unde se discutau chestiuni "delicate" pentru USL. Având dispecerat propriu şi contract cu CNAS, "Ambulanţa pentru Voi" ar fi trebuit să fie un competitor real pe piaţa serviciilor medicale din Brăila. Iată, însă, că la doar o lună de la inaugurare, fundaţia a simţit nevoia ca prin interpuşi cu influenţă şi putere de decizie să preia, fără prea mari eforturi, o parte din "clientela" SAJ. În aceste condiţii se ridică întrebarea: cu ce este mai cu "moţ" această fundaţie faţă de atâtea alte cabinete particulare sau clinici private care supravieţuiesc pe piaţa liberă a serviciilor medicale, fără intervenţii "externe"? Vom reveni.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro