Mergi la conţinutul principal

Încă o misiune îndeplinită pentru Centrul de Testări Feroviare de la Făurei

• primele teste ale trenului electric comandat de Autoritatea Feroviară Română s-au încheiat cu succes • asta după ce testele au început cu stângul, în luna decembrie, când s-a produs un scurtcircuit la doar câteva secunde după cuplarea locomotivei la linia electrică • producătorul polonez a schimbat piesa defectă, iar activitatea de testare a fost reluată, derulându-se pe tot parcursul lunii ianuarie • și alte garnituri sunt în teste la ora actuală la Făurei, poligonul feroviar de acolo fiind unul dintre puținele obiective profitabile cu care se pot lăuda, momentan, Căile Ferate Române

 

După eșecul intens mediatizat, suferit în luna decembrie, atunci când s-a produs un scurtcircuit electric la un izolator din zona pantografului, la doar câteva secunde după ce a fost cuplat la linia electrică, programul de testare, pe poligonul de la Făurei, a primului tren electric achiziționat de România în ultimele 2 -3 decenii a reintrat în linie dreaptă și decurge conform planului. Reamintim că, în decembrie 2023, trenul care doar ce ajunsese la Centrul de Testări Feroviare (CTF) Făurei a fost pe punctul de a lua foc din cauza unui scurtcircuit. Din acest motiv, a trebuit tractat la Atelierele de la Grivița din București, unde instalația de alimentare a motorului a fost înlocuită cu una nouă, livrată de producătorul polonez. Ulterior, trenul a revenit la CTF Făurei pentru reluarea testelor. Denumit Coradia Stream, acest tren este primul dintr-un lot de 37 de garnituri comandate de Autoritatea Feroviară Română de la firma Alstom din Polonia. Înainte de a fi pus în circulație, trenul trebuie testat minuțios, iar Centrul de Testări Feroviare de la Făurei este singurul loc din România unde se pot face aceste verificări. Vestea bună este că, pe parcursul lunii ianuarie, totul a decurs foarte bine, astfel că la ora actuală sunt finalizate testele dinamometrice și de anduranță, iar trenul se află acum la depoul de la Grivița. E posibil, însă să revină la Făurei pentru un alt set de teste, urmând ca, cel mai probabil în vara anului în curs, dacă toți parametri vor fi îndepliniți, să fie pus în circulație în regim normal.

Testarea în condiții optime a trenului comandat de Autoritatea Feroviară Română de la firma Alstom Polonia reprezintă încă o reușită a CTF, poligonul cunoscut mai mult cu denumirea ”inelul de la Făurei”, datorită formei circulare a căii de rulare. Centrul de Testări Feroviare a fost pus în funcțiune în 1978, având următoarele caracteristici: lungimea totală a liniilor este de 20,2 km, din care inelul mare 13,7 km (cu 14 podețe și 4 semibariere automate); inelul mic, de 2,2 km, și 5 poduri; o linie pentru testat curbe și contracurbe de raze până la 1,3 km. Vitezele pe care le pot atinge trenurile în amintitele inele sunt de 200, respectiv 60 km/oră. Inelul dispune de un bloc de linie automat, centralizare automată, dar și de o hală de 600 metri pătrați dotată cu vinciuri, canale, un pod rulant etc. În perioada 2003 - 2008, poligonul, care suferise un inerent proces de uzură fizică și morală, a trecut printr-un amplu program de reabilitare, fiind refăcut aproape de la zero, în tot ceea ce ține de căile de rulare, astfel încât liniile să suporte în continuare viteze de până la 200 km/h. Din păcate, atunci nu s-a intervenit și asupra stației de alimentare cu electricitate, care poate asigura doar o tensiune de 25kV, astfel că, la fel ca în anii '70 - '80, aici pot fi testate și acum doar trenuri proiectate pentru alimentarea cu acest voltaj. Pentru a putea fi testate și alte tipuri de tren, este nevoie de o stație de transformare a curentului electric de tracțiune, cu multiple tensiuni, de 1,5; 3; 15; 27 Kv (pe aceeași linie de contact). În ultimii ani, s-a tot pus problema pentru achiziționarea unei astfel de stații de transformare, însă deocamdată nu s-au găsit surse de finanțare pentru această investiție.

 

Clienți internaționali, activitate profitabilă

Chiar și cu aceste limitări în ceea ce privește tensiunea de alimentare a liniilor electrice, CTF Făurei nu duce lipsă de clienți, de la începutul anului aici fiind aduse pentru teste și alte trenuri, pe lângă cel polonez recent achiziționat de Autoritatea Feroviară. Astfel, la ora actuală, activitatea de testare continuă la trei trenuri Stadler din Polonia, care urmează să fie livrate în Serbia, fiind în probe și o locomotivă electrică Softronic, produsă la Craiova. Testele propriu-zise sunt efectuate de specialiști ai producătorilor, respectivi ai beneficiarilor, care practic folosesc infrastructura închiriată de la Centrul de Testări Feroviare. Angajații CTF nu se implică în aceste teste, misiunea lor fiind aceea de a se asigura că toate dotările poligonului, începând de la linii și terasamente, funcționează fără cusur. La ora actuală, CTF Făurei are 16 angajați, coordonați de un șef de departament. Șeful pligonului, Nicolaie Gheorghe, ne-a informat că, în momentul de față, cu numarul de trenuri aflate în teste, activitatea centrului este, zilnic, în două ture a câte opt ore, 25 de zile pe lună. Cum fiecare tură se plătește cu circa 8.000 euro, încasările CTF se ridică lunar la câteva sute de mii de euro. Vorbim, așadar, de un obiectiv profitabil, care ar putea fi și mai productiv, din punct de vedere economic, dacă s-ar face acea investiție mult așteptată în substația de transformare, astfel încât să poată fi testate și trenuri proiectate să funcționeze cu alte tensiuni de alimentare decât cea de 25 kV furnizată la ora actuală. În acest caz, s-ar lucra în trei schimburi, ceea ce ar însemna locuri de muncă mai multe, implicit posibilități de angajare pentru meseriași specializați din zona Făureiului. Până atunci, însă, CTF are nevoie de un mecanic de locomotivă pe care nu reușește să-l găsească, deși a scos postul la concurs de trei ori până acum!

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro