Nesfârşita luptă dintre Primăria Brăila şi Primăria Chiscani privind dreptul de a încasa taxe şi impozite de la agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în Staţiunea Lacu Sărat şi pe Platforma fostului combinat chimic a intrat într-o nouă fază. O sentinţă definitivă şi irevocabilă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a României stabileşte implicit, prin recunoaşterea unor documente emise de Consiliul Local Municipal, că cele două obiective se află pe teritoriul administrativ al Brăilei. "Sperăm ca de această sentinţă să se ţină seama în toate procesele pe care le mai avem cu Chiscaniul", spune primarul Aurel Simionescu. Edilul-şef al Brăilei consideră că, în sfârşit, s-a făcut dreptate. "Nu se poate ca Primăria Brăila să cheltuie bani pentru administrarea Staţiunii Lacu Sărat, pe tot ce înseamnă iluminat public, întreţinerea spaţiilor verzi, refacerea sistemului de canalizare, acţiuni de deszăpezire a aleilor, iar taxele plătite de agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea acolo să meargă în bugetul Chiscaniului. Nu e normal aşa ceva! Odată cu această sentinţă definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie eu sper că lucrurile vor intra pe făgaşul normal, vom termina cu seria nesfârşită de procese şi litigii şi ne vom apuca de treabă, pentru că staţiunea are nevoie de proiecte de investiţii, nu de certuri între Brăila şi Chiscani", ne-a declarat primarul Aurel Simionescu.
Procesul în care s-a dat această sentinţă definitivă durează de mai bine de şase ani, iar multe instanţe, inclusiv Curtea de Apel Galaţi, i-au dat dreptate Chiscaniului. Situaţia s-a schimbat graţie demersurilor făcute de echipa de jurişti a Primăriei, după ce coordonarea problemei a fost preluată de Ionuţ Drăgan, secretarul interimar al municipiului Brăila. Pentru a ne face o idee despre felul cum s-au derulat lucrurile, secretarul Drăgan ne-a spus că, în 2008, Chiscaniul a acţionat în judecată societatea "Unita Turism" SA - cea care exploatează plaja Lacu Sărat şi nămolul terapeutic - solicitând încasarea impozitelor aferente activelor acestei firme din Staţiunea Lacu Sărat. Până în acel moment, "Unita" achita impozitele la Primăria Brăila, considerând că bunurile sale se află pe raza teritorială a municipiului. Primăria Brăila a fost chemată în garanţie în proces, pentru ca "Unita" să poată recupera banii plătiţi către municipiu, în cazul în care Chiscaniul primea o sentinţă favorabilă. După nenumărate termene şi amânări, Curtea de Apel Galaţi i-a dat dreptate Chiscaniului, însă Primăria Brăila şi "Unita Turism" au făcut recurs.
"S-a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, unde Primăria Brăila s-a prezentat cu domeniul public al municipiului aprobat prin HCLM 107 din 2001 şi atestat prin Hotărârea de Guvern nr. 363, din 2001. Am prezentat Planul de Urbanism General din 2001, precum şi Planul de Urbanism Zonal aprobat de CLM prin Hotărârea nr. 238, din 2011. Avocatul Unităţii Administrativ Teritoriale Chiscani a invocat excepţia de nelegalitate a acestor acte administrative, însă, în final, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins, printr-o sentinţă definitivă dată pe 11 martie a.c., excepţia de nelegalitate invocată de UAT Chiscani ca fiind nefondată. Astfel, se recunoaşte valabilitatea documentelor respective, ceea ce implicit conduce la ideea că Staţiunea şi Combinatul fac parte din raza administrativ-teritorială a municipiului Brăila", ne-a explicat secretarul Ionuţ Drăgan.
Una înţelege Simionescu, alta Crăciun
Evident, primarul Aurel Simionescu este cât se poate de mulţumit de decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi îşi exprimă speranţa că aceasta va reprezenta un punct de cotitură în felul cum este abordată problema staţiunii Lacu Sărat. "Eu sper ca instanţele să ţină cont de această decizie în toate procesele pe care le avem cu Chiscaniul, pentru ca lucrurile să intre pe făgaşul normal şi să terminăm cu litigiile care ţin în loc de atâţia ani dezvoltarea staţiunii", ne-a declarat edilul-şef al Brăilei.
Primarul Chiscaniului vede un pic diferit lucrurile, însă se arată dispus să colaboreze cu Brăila pentru renaşterea Staţiunii Lacu Sărat. "Poate unii n-au înţeles exact cum stau lucrurile. Din punctul meu de vedere, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că Staţiunea Lacu Sărat se află pe teritoriul administrativ al comunei Chiscani, dar că Primăria Brăila are dreptul să administreze Staţiunea Lacu Sărat", şi-a exprimat edilul Chiscaniului propria viziune asupra situaţiei. Acesta se declară, totuşi, deschis colaborării cu Primăria Brăila şi Consiliul Judeţean Brăila, în scopul scoaterii Staţiunii Lacu Sărat din situaţia precară în care se află în momentul de faţă. "Eu am fost de acord să formăm Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară, între comuna Chiscani, municipiul Brăila şi Consiliul Judeţean Brăila, pentru a putea pune în practică proiecte cu finanţare europeană, prin care să schimbăm faţa staţiunii. Dar sublinez: Chiscaniul va contribui cu bani, în regim de cofinanţare, doar pe proiecte cu finanţare europeană. Contribui numai pe proiecte serioase, nu mă apuc să dau bani doar pentru că aşa vrea Simionescu sau Stancu. Staţiunea şi Combinatul sunt pe teritoriul Chiscaniului, nu o să facă nimeni aici ce face Putin în Crimeea", ne-a declarat primarul Crăciun.
Mult mai temperat în declaraţii, primarul Brăilei, Aurel Simionescu, spune că mizează pe înţelegere din partea şefului comunei vecine, pentru ca Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Brăila - Chiscani să poată funcţiona în bune condiţiuni. Întrebat de reporterul nostru de ce ar mai fi nevoie de implicarea Chiscaniului, dacă există acea sentinţă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin care Brăilei i se recunoaşte dreptul asupra staţiunii şi platformei chimice, Simionescu ne-a explicat că lucrurile nu sunt atât de simple. "Trebuie ţinut cont că, pe lângă lacul sărat numărul 1, cel care face parte din staţiune, mai există şi lacul sărat numărul 2, care se află pe teritoriul Chiscaniului. De asemenea, pădurea Stejaru se află pe teritoriul Chiscaniului, şoseaua care trece printre cele două lacuri aparţine Chiscaniului. Este nevoie, deci, de implicarea acestei comune, pentru a putea fi puse în aplicare proiectele ce vizează dezvoltarea Staţiunii Lacu Sărat şi a zonei limitrofe", ne-a spus edilul-şef al Brăilei.
Harta edificatoare
Simionescu ne-a explicat şi de unde a apărut, în opinia sa, confuzia privind dreptul de administrare a terenurilor pe care se află staţiunea şi platforma fostului combinat chimic. "Înainte de a se adopta Legea nr. 2 din 1968, cea care a stabilit împărţirea administrativ-teritorială a României, au existat nişte propuneri preliminare. O astfel de propunere stabilea că teritoriul municipiului Brăila este până la şoseaua de centură, iar ce trece de această şosea este al Chiscaniului, deci implicit staţiunea şi combinatul. Probabil că pe acest document se bazează Chiscaniul în demersurile sale actuale. Dar, în 1968, la dezbaterile organizate pe tema împărţirii teritoriale, au apărut opinii ale oamenilor muncii care solicitau ca staţiunea şi combinatul să rămână la municipiu, fiindcă municipiul se ocupa de administrarea lor. Aşa au stat lucrurile atunci, există procese verbale cu dezbaterea organizată şi opiniile exprimate de cetăţeni. În baza acestor opinii, s-a întocmit o nouă formulă a împărţirii teritoriale, ce includea staţiunea şi combinatul la municipiu. Această formulă a fost adoptată prin Legea nr. 2 din 68. Problema e că până acum nu mai existau la Brăila exemplare ale hărţii din 68. Anul trecut, în urma unor intervenţii repetate pe care le-am făcut la Guvern, am reuşit să fac rost de harta originală, în care se vede fără dubiu că staţiunea şi combinatul fac parte din teritoriul administrativ al municipiului Brăila", ne-a spus Aurel Simionescu.
Divergenţele dintre municipiul Brăila şi comuna Chiscani referitoare la cine are dreptul sau nu să administreze Staţiunea Lacu Sărat au fost invocate de fiecare dată de autorităţi, în ultimii 10 - 15 ani, atunci când li s-a cerut socoteală despre starea dezastruoasă în care a ajuns această staţiune. "Nu putem face proiecte de investiţii atât timp cât staţiunea este în litigiu", au spus edilii care s-au perindat în fruntea celor două Primării. Odată ce lucrurile au fost tranşate de o instanţă supremă şi s-a stabilit clar că Primăria Brăila deţine dreptul de a administra staţiunea şi de a percepe taxe şi impozite de la agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea aici, motivul invocat până acum pentru lipsa de acţiune şi implicare nu mai este valabil. Nu ne putem aştepta, însă, ca situaţia staţiunii să se schimbe peste noapte. O recunoaşte chiar primarul Aurel Simionescu, care spune că proiectele mari de investiţii, făcute prin intermediul ADI Brăila - Chiscani, vor începe, cel mai devreme, în 2015. "Nu cred că vom putea accesa anul acesta fonduri europene. Mai întâi să întocmim proiectele, să facem formalităţile pentru obţinerea finanţării şi abia după aceea ne apucăm de treabă. Ce sper eu pentru anul în curs este să putem reuşi, cu bani de la bugetul local, să turnăm nişte asfalt, măcar pe aleile principale ale staţiunii, ca să mai acoperim din gropile existente", ne-a mărturisit primarul Simionescu.