Pe parcursul anului 2006, de la bugetul local s-au alocat 8.000.000 lei (RON) pentru reparatiile stradale. A fost suma cea mai mare din ultimii ani, spun responsabilii Primariei. Vasile Trandafir, functionarul care raspunde de acest domeniu, ne-a declarat ca, anul trecut, s-au executat cele mai ample lucrari din ultimii ani. Astfel, au fost reparate prin plombari toate arterele principale de categoria I, cum ar fi Calea Calarasilor, Calea Galati, B-dul Cuza, Str. Gral Eremia Grigorescu (Garii). N-au fost uitate nici arterele de categoria a II-a, cum ar fi Str. Grivita, B-dul. Dorobanti, Str. Pietatii, Str. Grigore Alexandrescu si multe altele. In total, au fost plombate 88 de strazi.
Covoare asfaltice s-au turnat si pe artere importante, dar si pe strazi din cartiere periferice, dar totusi circulate. In zona centrala, au beneficiat de acest tratament complet un tronson din B-dul. Independentei, dar si o portiune din Str. Scolilor. In Lacu Dulce, a fost asfaltata Str. Dorului, care duce spre noul cartier ANL, iar in Calarasi IV au beneficiat de covoare asfaltice strazile Razoarelor, Caraiman si Ciprian Porumbescu. Acelasi tratament l-au avut si citeva strazi din Viziru I.
Alte citeva strazi, sau portiuni de strazi, au beneficiat de pietruiri. In aceasta situatie se afla strazi ca Murgoci, Resita sau Pictor Isser, din cartierul Pisc, sau doar tronsoane, asa cum s-a intimplat pe Str. Plevnei sau Str. Rahovei.
Anul trecut, s-a continuat reabilitarea trotuarelor, din zona centrala, dar si din alte zone. Pe B-dul Cuza, s-au reamenajat trotuarele intre Str. Scolilor si faleza, iar pe Calea Calarasi s-au facut intre Piata Independentei si Tribunal. De asemenea, s-a reamenajat trotuarul si pe Sos. Rimnicu Sarat, in dreptul supermarket-urilor "Billa" si "Praktiker".
In ceea ce priveste parcarile, s-au modernizat 9 asemenea locatii, dintre care 5 in Viziru I, 3 in Hipodrom si una in Obor. In plus, au mai fost reamenajate citeva parcari de mai mici dimensiuni, in special in jurul pietelor agro-alimentare, precum si parcarea de la intrarea in statiunea Lacu Sarat.
Cele 8.000.000 milioane de lei alocate pentru toate aceste lucrari au fost impartite intre sase firme care au cistigat licitatiile organizate de Primarie. De plombarea strazilor s-a ocupat, ca si pina acum, firma "Telbra", covoarele asfaltice au fost executate de "Drumuri si Poduri" Braila SA si "Tancrad" Galati, iar trotuarele au intrat in sarcina societatilor brailene "Agrocons", "Armax" si "Eltini".
Pareri pro si contra
In ciuda realizarilor notabile enumerate mai sus si apreciate de multi braileni, n-au intirziat sa apara critici la adresa Primariei. Sint voci care reclama, de exemplu, faptul ca pietruirea unor strazi precum Marasti, Orientului sau Justitiei, din zona istorica delimitata de Calea Calarasi si faleza Dunarii ar fi fost o prostie, fiindca nu s-au inlocuit mai intii conductele subterane de apa si canalizare. "Conductele astea sint foarte vechi si pot ceda oricind. Cum vine asta: bagi miliarde (de lei vechi n.n.) sa faci strada la suprafata, cind stii ca tevile din subteran pot ceda oricind si trebuie sa strici tot ce-ai facut!", si-a exprimat opinia un cititor care ne-a sunat la redactie. "Temerile acestea nu sint intemeiate. Conductele sint foarte vechi, intr-adevar, dar inca functionale. Nu s-ar fi investit in refacerea partii carosabile si a trotuarelor acestor strazi daca nu ar fi existat certitudinea ca tevile subterane inca mai pot face fata solicitarilor", ne-a spus Vasile Trandafir, responsabilul Primariei.
Alte voci critice s-au referit la solutia aleasa pentru refacerea trotuarelor pe B-dul Cuza si Calea Calarasilor. Multi braileni au reclamat faptul ca se circula destul de greu pe placile de granit care au inlocuit stratul de asfalt. Primarul Constantin Cibu a replicat, la vremea respectiva, ca in multe mari orase europene se pot vedea trotuare pavate cu placi de granit si ca astfel de trotuare sint foarte rezistente in timp.
Neglijenta si amenzi
Asa cum poate remarca orice sofer care circula pe strazile brailene, calitatea acestora lasa mult de dorit, chiar si in cazul celor recent reparate. De aici se poate trage concluzia ca lucrarile nu se executa intotdeauna asa cum scrie la carte. Iar acest lucru s-a dovedit si in practica. De exemplu, firma "Tancrad" a fost amendata de Primarie cu 1.000 lei, dupa ce a fost prinsa turnind plombe asfaltice pe Sos. Buzaului pe timp de ploaie. O alta amenda de 1.000 lei s-a abatut asupra Regiei "Apa", care nu a executat corespunzator compactarea terenului, dupa ce a spart carosabilul pentru a remedia o defectiune aparuta la reteaua de canalizare. A mai fost amendata si firma "Tancrad". Sanctiunea aplicata a fost tot de 1.000 lei si a venit ca urmare a faptului ca firma in cauza a uitat sa indeparteze de pe carosabil o gramada de spartura asfaltica rezultata in urma unor lucrari.
In ciuda unor asemenea sanctiuni, strazile brailene continua sa cada prada "neglijentei" unor firme. Doua cazuri reclamate in ultimul timp de cititorii nostri ne-au atras atentia. Pe Str. Grivita, intre Piata Mare si Str. Scolilor, o groapa aparuta in carosabil le face viata un calvar locatarilor. "Cind trec masini de mare gabarit prin aceasta groapa ni se zguduie casele. Se crapa peretii din cauza vibratiilor. Denivelarea se afla pe strada de citeva saptamini si nu intelegem de ce nu se acopera odata, ca sa nu mai fie probleme!", ne-a spus T. P.
O situatie similara se intilneste pe Str. Costache Negruzzi, la intersectia cu Calea Galati. O groapa uriasa itita pe carosabil, tot de citeva saptamini, forteaza soferii sa urce pe refugiul unei statii de tramvai pentru a o ocoli. La nivelul Primariei se cunosc aceste probleme. "Cele doua gropi au aparut in carosabil ca urmare a surparii terenului, surpare cauzata de reteaua de canalizare. Din cite stiu, regia “Apa”, care a executat reparatii la conductele respective, a facut o nivelare provizorie, cu pietris, fiindca in sezonul rece nu se poate turna mixtura asfaltica. Era de datoria regiei sa completeze periodic acest pietris, care se imprastie din cauza traficului rutier. Daca au aparut iar gropi inseamna ca cei de la “Apa” nu s-au achitat de aceasta sarcina", ne-a explicat Vasile Trandafir.
Proiecte realizabile si proiecte de vis pentru anul in curs
Primarul Constantin Cibu ne-a declarat ca, in 2007, de la bugetul local se vor aloca 10.000.000 lei, pentru reparatiile stradale. Primaria intentioneaza - si exista toate sansele sa se realizeze aceste proiecte - sa mai toarne covor asfaltic pe inca un tronson al bulevardului Independentei si pe Str. Grivita, intre Garii si Carantinei. De covoare asfaltice va mai beneficia si Str. Mircea Malaeru, intre podul de la Brailita si DN 2B Braila - Galati. Va continua refacerea trotuarelor, pe Calea Calarasi, Calea Galati si Sos. Rimnicu Sarat, de la "Praktiker" pina la TUG. De asemenea, edilii locali intentioneaza sa modernizeze doua parcari in Radu Negru, una in Viziru I, patru in Hipodrom, doua in Obor si doua in Vidin. Totodata, mai sint in plan reparatii prin plombari pentru zeci de strazi, mai mult sau mai putin circulate. Municipalitatea spera ca, anul acesta, vor fi finalizate multe strazi incluse in proiectul de extindere a sistemului de canalizare, din cartierele Chercea, Radu Negru si Brailita. Tot anul acesta, in primavara, ar trebui sa debuteze un amplu program cu finantare PHARE, de reabilitare a mai multor strazi din centru, printre care se afla si Str. Mihai Eminescu.
Pe linga aceste proiecte realizabile, primarul Cibu mai viseaza si altele care depasesc cu mult puterea financiara a Brailei. Astfel, Cibu spera sa acceseze fonduri europene de circa 50 milioane de euro pentru modernizarea B-dului. Dorobanti. Proiectul include, pe linga refacerea trotuarului, partii carosabile si a liniei de tramvai, si reabilitarea vechiului canal colector al orasului. Un alt proiect, in valoare de "numai" 40 milioane de euro, se refera la o sosea de centura secundara, care ar urma sa porneasca de la podul din zona Vulpea, sa mearga pe linga calea ferata si cartierul ANL Lacu Dulce, sa treaca peste Sos. Rimnicu Sarat si Sos. Focsani si sa ajunga la Sos. Baldovinesti. Acest proiect implica exproprieri si construirea de poduri si, cu siguranta, in 2007 va ramine doar in stadiu de vis.