Probabil din cauza faimei negative pe care ne-au făcut-o unii conaţionali în toată Europa, toţi românii trebuie să poarte la grămadă eticheta de hoţi şi cerşetori, indiferent de statutul social şi conduita morală pe care le poate avea o persoană sau alta. Cel puţin asta reiese din experienţa trăită de două cadre didactice brăilene în incinta unui supermarket cu pretenţii din oraş. Cele două profesoare spun că n-au mai trecut în viaţa lor printr-o asemenea umilinţă, după ce au fost, practic, reţinute şi percheziţionate abuziv de personalul de pază al magazinului.
Corina P. este una dintre brăilencele în cauză. Aceasta ne-a povestit detaliat, într-o sesizare adresată redacţiei noastre, felul cum s-au derulat lucrurile, în după-amiaza zilei de duminică, 30 martie, atunci când şi-a făcut cumpărăturile, împreună cu o colegă, la supermarketul Kaufland din cartierul Viziru.
"După ce am luat mai multe produse, ne-am îndreptat către casa de marcat şi am pus pe bandă tot ce aveam în coş, fără să omitem nimic. Am plătit suma de 192,3 lei, cu cardul, eliberându-mi-se bonul fiscal cu nr. 86/30.03.2014, ora 11.47. Am ieşit din spaţiul destinat magazinului, m-am oprit la farmacia aflată vis-a-vis de casele de marcat, mai mai stat de vorbă cu o cunoştinţă, după care, împreună cu colega mea, m-am îndreptat spre ieşire. În acel moment, am fost oprite de un agent de pază, care nu a dorit să se prezinte, fiind îmbrăcat în ţinută civilă şi având atârnat la gât un ecuson pe care scria "PAZA", sub pretextul că doreşte să verifice bonul şi cumpărăturile din coş. S-a uitat pe bon, dar nu a verificat cumpărăturile pe care le pusesem deja în sacoşe. Ne-a invitat într-o cameră pe uşa căreia scria «Camera de odihnă» şi care se afla pe acelaşi hol cu toaleta publică, noi fiind nevoite să ne deplasăm cu coşul de alimente pe acest hol", se arată în sesizarea formulată de Corina P. Aceasta spune că în aşa-numita cameră de odihnă se mai afla o personă de sex masculin, iar clientelor li s-a spus că li se va face un control, "conform procedurilor", deoarece au fost alese prin sondaj. "În timp ce noi ceream explicaţii, a apărut o femeie care nu s-a prezentat şi care nu avea niciun semn distinctiv conform căruia să fi făcut parte din serviciul de pază. Ne-au fost luate poşetele, iar conţinutul lor a fost răsturnat pe un pat din încăpere, după care au controlat fiecare compartiment al genţilor. După ce s-au convins că nu luasem nimic, ne-am strâns lucrurile împrăştiate pe pat apoi, fără să ni se ofere nicio explicaţie, ni s-a spus că putem pleca. Menţionez că nu a fost verificat conţinutul sacoşelor, dar doamna respectivă m-a controlat inclusiv în palma în care ţineam cheile de la maşină şi casă", se plânge autoarea sesizării. Indignată de tratamentul la care a fost supusă împreună cu colega sa, Corina P. a făcut reclamaţie inclusiv la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor şi Parchet.
"Suntem revoltate şi consternate de tratamentul şi umilinţa la care am fost supuse prin această «procedură» ce viza acuzaţia de furt. Atât eu cât şi colega mea suntem cadre didactice, persoane de o probitate morală dovedită pe parcursul vieţii; nu avem cazier. E greu de descris starea emoţională şi riscul în ceea ce priveşte starea sănătăţii pentru colega mea, cunoscută cu afecţiuni cardiace. Considerând că ne-au fost încălcate mai multe drepturi fundamentale ale omului, printre care dreptul la onoare, demnitate şi imagine, vă rog să popularizaţi cazul nostru, pentru ca oamenii să ştie că atunci când intră în magazinul Kaufland există şansa de a fi umiliţi", ni se adresează, în sesizarea trimisă pe adresa redacţiei, Corina P.
Cazul a ajuns în atenţia Poliţiei
Autorităţile statului au luat notă de reclamaţia primită de la cele două profesoare şi au început o anchetă, chiar dacă, în primă instanţă, acestea nu s-au adresat instituţiilor cu atribuţii în astfel de speţe. Comisarul şef la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, Dumitru Marta, ne-a confirmat faptul că a primit o reclamaţie în acest caz, însă spune că nu este de competenţa instituţiei pe care o conduce să ia măsuri în astfel de situaţii. "În cazul de faţă nu este vorba despre un act comercial, ci de comportamentul firmei de pază din incinta magazinului faţă de clienţi. Din acest motiv, am înaintat sesizarea către Poliţie, instituţia care are competenţa de a ancheta astfel de speţe", ne-a declarat Dumitru Marta.
La rândul său, şi Parchetul a trimis sesizarea profesoarelor tot către Poliţie. Agentul principal Camelia Bucur, din cadrul Biroului de Presă al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Brăila, ne-a confirmat faptul că pe 3 aprilie a.c., IPJ a înregistrat o plângere transmisă de Parchetul Brăila pe această temă. "Poliţiştii vor desfăşura cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de abuz în serviciu şi lipsire de libertate în mod ilegal", ne-a declarat agentul principal Bucur.
Cotidianul nostru a solicitat un punct de vedere şi din partea supermarket-ului Kaufland. Reprezentanţii magazinului brăilean ne-au transmis, însă, că doar biroul de presă al Kaufland România poate formula un răspuns faţă de reclamaţiile făcute de Corina P. şi colega sa. Ne-am adresat, aşadar, entităţii menţionate, iar a doua zi am primit punctul de vedere solicitat.
"Regretăm experienţa avută de doamna P. Corina la cumpărături şi ne cerem scuze în acest sens. Referitor la observaţiile aduse dorim să vă asigurăm că am recurs la verificarea respectării procedurilor noastre interne, precum şi la discuţii cu cei implicaţi. (...) Magazinul din Brăila, cu o suprafaţă de vânzare de circa 3.000 metri pătraţi, comercializează peste 10.000 articole de marfă. Este vorba, aşadar, de un patrimoniu semnificativ, iar securitatea mărfii poate fi uneori greu de realizat. În acest scop, a fost contractată o firmă de pază specializată şi autorizată legal, care preia această sarcină.
Discuţia doamnei P. cu reprezentanţii firmei de pază intră în sfera activităţii lor specifice şi este evident regretabil pentru noi faptul că lucrurile au escaladat. Vă asigurăm că vom acorda un plus de atenţie instructajelor periodice efectuate atât cu angajaţii Kaufland, cât şi cu cei ai firmei de pază, pentru ca modul de interacţiune cu clienţii să fie corespunzător politicii noastre cu privire la amabilitatea faţă de client. Vă asigurăm, de asemenea, că verificările nu se fac după aspectul persoanei sau valoarea coşului de cumpărături. În urma sesizării, s-a atenţionat firma de pază şi i s-a solicitat instruirea persoanelor implicate în discuţia cu clienta respectivă. Regulile care trebuie respectate în magazin sunt afişate la intrarea în magazin. Ne dorim în continuare ca doamna Corina P. să rămână clienta noastră. Suntem aici pentru a corecta eventualele erori şi pentru a crea un mediu plăcut clienţilor noştri", a precizat biroul de presă al Kaufland România. Le-am solicitat celor de la Kaufland să precizeze şi numele firmei de pază şi o persoană de contact, astfel încât să putem obţine un punct de vedere şi de la firma în cauză, însă la această cerere nu am primit niciun răspuns.