Nu înţeleg oamenii care consideră că, dacă atragi atenţia asupra unor nereguli ori probleme legate de un anumit proiect înseamnă că eşti împotriva acelui proiect, că-ţi doreşti să nu se realizeze ori că pur şi simplu ţi-e ciudă că se face. Situaţie întâlnită, de exemplu, în cazul Podului de la Brăila.
Nu cred că există o persoană normală la cap care să fie împotriva realizării unui asemenea obiectiv. Acest proiect este (sau ar fi) o oportunitate uriaşă pentru Brăila, dar nu numai: pentru întreaga regiune, ba chiar pentru România. Este un obiectiv extrem de important, iar punerea lui în aplicare ar însemna un uriaş pas înainte pentru infrastructura rutieră românească şi pentru economia întregii zone.
Nu contează că e un proiect al PSD. Este un proiect al României. Numai că, din păcate, este un proiect încă pe hârtie.
Da, s-a semnat contractul - în ultima zi de mandat al premierului brăilean Mihai Tudose, da, s-au demarat o serie de proceduri concrete, dar lipseşte esenţialul: finanţarea. Finanţarea pe care România o poate obţine din fondurile UE nerambursabile. Iar semnalele venite în acest sens sunt nu doar îngrijorătoare, ci de-a dreptul revoltătoare. Pentru că, incredibil, guvernul României nu a trimis dosarul la Bruxelles, în vederea obţinerii finanţării.
„E incredibil că în acest moment, la 3 ani după ce am lansat tot şi s-au aprobat de principiu finanţările, proiectul nu există la Bruxelles. Bine că s-a semnat contractul, cred că a fost şi o ambiţie a lui Tudose, dar de ce nu trimite nimeni proiectul la Bruxelles mi se pare extrem de ciudat şi nu înţeleg. Nu înţeleg cum poţi să dai drumul la o lucrare fără să prezinţi întâi proiectul celui care o finanţează”, anunţa, săptămâna trecută, chiar la Brăila, fostul premier Victor Ponta. Hai, că o spune Ponta, ar putea părea o minciună sau o răutate. Şi totuşi, a confirmat-o zilele trecute însuşi comisarul european pentru politică regională, cel care are la dispoziţie bugetul UE pentru asemenea proiecte, nimeni alta decât pesedista Corina Creţu: „Noi nu am primit la Bruxelles nicio solicitare în acest sens, aşa încât, în prezent, între Comisia Europeană şi Ministerul Transporturilor nu există un <contract> sau un alt fel de obligaţie în ceea ce priveşte construirea podului cu sprijinul UE. Nicio documentaţie pentru acest proiect nu a fost trimisă la Comisie până acum”.
Ceea ce, între noi fie vorba, este nu doar extrem de grav, ci un verdict: fără finanţarea europeană nerambursabilă, podul nu se va mai face. Bugetul de stat nu poate susţine o asemenea investiţie, asta să fie clar, indiferent ce minciuni vor mai veni dinspre Guvernul Dragnea-Dăncilă. Nu contează absolut deloc că s-a semnat contractul sau că au început exproprierile. Un exemplu în acest sens este proiectul de lărgire la 4 benzi a Centurii Bucureşti Sud: încă din 2008 (!!!) au fost desemnaţi constructorii, iar în 2010 se pornea, teoretic, la exproprieri. Totul, cu bani de la buget. Între timp, nu s-a mai construit nimic, contractele au fost reziliate, iar centura este la acelaşi nivel de lumea a treia, cu o singură bandă pe sens. Asta deşi, potrivit contractelor, trebuia finalizată prin 2011.
De fapt, ceea ce se întâmplă acum la nivelul Guvernului României îmi miroase a sabotaj. Unul prostesc, de genul „e proiectul lui Tudose, ăla care e împotriva lui Dragnea, prin urmare să-i băgăm beţe în roate, poate nu se mai face”. Pentru că pe Guvernul Dragnea-Dăncilă chiar îl cred capabil de o asemenea mârlănie.
Iar semnalul cel mai îngrijorător este faptul că nimeni din Guvern nu a ieşit să spună ceva despre informaţiile comisarului european Corina Creţu sau să înainteze vreun termen concret de trimitere a dosarului de finanţare la Bruxelles. Semn că podul rămâne, încă, la stadiul de iluzie.