- Cum vedeţi diferenţele dintre sistemul educaţional românesc şi cel francez?
- Nu am avut timp să aprofundez, dar cred că un sistem este eficient dacă elevii sunt mulţumiţi. Oricare ar fi sistemul, important e să înţeleagă şi să se simtă bine. Ca director, eu manageriez liceul... deci am grijă ca sistemul să se plieze şi profesorilor. Munca mea e să-i învăţ viaţa, nu numai problemele prevăzute în programă. Sistemul nostru nu are reguli foarte stricte, însă cel puţin la noi în liceu, noi discutăm, clarificăm orice problemă. De exemplu, nu impun ţinuta elevilor, dar trebuie să înţeleagă că există o limită, trebuie să ştie că există un minimum şi un maximum în tot.
- În Franţa se pune accent pe activităţile extraşcolare?
- Da, participăm la o mulţime de proiecte naţionale şi internaţionale. Colaborăm cu Canada, Italia, România. Îi ajut pe elevi... De exemplu, voi merge la Paris cu câţiva elevi pentru a-i ajuta la realizarea unui proiect. Aceste activităţi le facem ca să fim împreună, nu pentru diplomă. Când sunt cu ei, nu mai sunt director. Activităţile de grup îi ajută şi pe începători să se integreze şi să se maturizeze.
- Ce problemă majoră credeţi că are sistemul de învăţămînt francez?
- Sistemul nu e eficient datorită numărului mare de ore, programului încărcat al elevilor. Volumul de informaţie e prea mare. Orele încep la 8.30 şi durează până la 14.00. După pauza de masă, elevii se întorc la muncă până la ora 15.30. Cred că elevii pot fi eficienţi făcând şi altceva. De exemplu sport, însă numărul de ore nu este foarte mare, depinzând de nivelul elevului.
- Această vizită poate aduce beneficii modului de abordare viitor în ceea ce priveşte tehnica educaţională?
- Am văzut multe lucruri interesante. Programul este altfel structurat, ca şi structura liceului, cum sunt amfiteatrele din liceul român, de exemplu. Vreau să aduc schimbări liceului unde lucrez, am multe proiecte de viitor. De exemplu, înainte să plec spre România, am lăsat un chestionar profesorilor pentru a-i consulta în diferite probleme privind programul elevilor. De exemplu, pentru a găsi o soluţie elevilor de la internat, care muncesc toată săptămâna şi nu au nicio formă de relaxare.