Lucrarea care se desfăşura pe malul brăilean al Dunării, în dreptul Trecerii bac "Stânca", unde s-a produs teribilul accident de sâmbătă, 30 noiembrie, avea ca obiect realizarea unei platforme pentru îmbunătăţirea condiţiilor de acces pe bacul plutitor. Potrivit Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila, ce anchetează condiţiile în care s-a produs accidentul soldat cu un mort şi un rănit, proiectul se numeşte "Reabilitare rampe de acostare în punctele de trecere a Dunării cu bacul". Ca beneficiar al investiţiei figurează SC "Agricost" SRL - actualul administrator al terenului arabil din Insula Mare a Brăilei -, iar constructor este SC "Durabet Construct" SA Brăila. Există şi un subcontractant specializat în foraje, "Agisfor" SRL Bucureşti. Acestuia îi aparţine utilajul care s-a prăbuşit sâmbătă peste platforma metalică de acces pe bac. "Acestea sunt datele pe care le avem la ora actuală. Derulăm în continuare o anchetă, pentru a stabili în ce măsură au fost încălcate normele de protecţie a muncii", ne-a declarat, ieri, Dumitru Văduva, inspectorul şef al ITM Brăila.
Este posibil, însă, ca lucrarea să se fi desfăşurat fără autorizaţie de construcţie. În momentul de faţă, la Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC) Brăila este înregistrată o singură autorizaţie acordată firmei "Agricost" SRL. Aceasta a fost emisă de Consiliul Judeţean şi are ca obiect "Lucrări de asigurare a rezistenţei şi stabilităţii generale a terenului la silozul de 40.000 tone de pe raza comunei Măraşu". Cu alte cuvinte, "Agricost" a obţinut autorizaţie doar pentru consolidarea malului drept al fluviului, în zona unde se află uriaşul siloz ce deserveşte Insula Mare a Brăilei.
"Nu există nimic în evidenţele noastre despre o lucrare de amenajare pe zona de mal stâng al Dunării. Fiind vorba de teritoriul municipiului, autorizaţia pentru o astfel de lucrare trebuia emisă de Primăria Brăila, apoi înregistrată la noi. Deocamdată nu s-a înregistrat nimic, motiv pentru care vom demara o anchetă pentru clarificarea situaţiei", ne-a declarat Daniel Mitrofan, inspectorul şef al ISC Brăila. În ciuda demersurilor făcute de reporterii noştri, de la Primăria Brăila nu ne-a putut lămuri nimeni, ieri, dacă "Agricost" a primit sau nu autorizaţie de construcţie pentru lucrarea executată la trecerea bac "Stânca".
Patronul "Agricost" nu ştie, nu cunoaşte
Trecerea bac "Stânca" este administrată de "Agricost", ca şi toate celelalte active ce au aparţinut pe vremuri societăţii "Insula Mare a Brăilei" SA şi mai apoi firmei "TCE 3 Brazi" SRL Piatra Neamţ. Ciudat este faptul că patronul "Agricost", Constantin Duluţe, ne-a spus, ieri, că nu are cunoştinţă despre vreo lucrare executată la trecerea "Stânca". "Noi nu facem nicio amenajare acolo, poate o fi lucrarea celor de la Gospodărirea Apelor sau a Primăriei Brăila", a declarat Duluţe. De altfel, tot ieri, când a fost contactat de reporterul nostru, acesta a spus că nu ştie nimic despre accidentul de sâmbătă.
Atât primarul Aurel Simionescu cât şi Adrian Turiac, directorul Sistemului de Gospodărire a Apelor Brăila, au negat, însă, că instituţiile pe care le conduc ar avea vreo legătură cu lucrările executate la Trecerea bac "Stânca".
Atitudinea de negare adoptată de conducerea "Agricost" ridică mari semne de întrebare privind legalitatea lucrărilor executate pe malul Dunării. De altfel, şi patronul firmei "Dura Bet", Constantin Rădulescu, a avut o reacţie destul de suspectă, sâmbătă, la puţin timp după producerea accidentului. Acesta a refuzat categoric să stea de vorbă cu reprezentanţii presei. Mai mult, le-a solicitat jandarmilor care asigurau perimetrul să îi îndepărteze pe reporteri din preajma sa.
Reamintim că în dimineaţa zilei de sâmbătă, 30 noiembrie, în jurul orei 9.00, utilajul de forare folosit pentru înfigerea unor piloţi de beton în malul Dunării, lângă Trecerea bac "Stânca", s-a apropiat prea mult de albia fluviului, iar pământul a cedat sub greutatea de câteva zeci de tone a mastodontului. Acesta s-a prăbuşit într-o parte, căzând pe platforma metalică ce asigură accesul pe bacul plutitor. Din nefericire, un bărbat în vârstă de 71 de ani a fost lovit de o componentă a utilajului, decedând pe loc. Conductorul maşinăriei nu a păţit nimic, însă inginerul care coordona lucrarea a fost rănit, fiind preluat de o Ambulanţă şi dus la Secţia de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean. Din fericire pentru el, loviturile nu i-au pus viaţa în pericol.
Ieri, utilajul de forare nu mai era prăbuşit, fiind repus pe poziţie. Cu toate acestea, Trecerea bac de la "Stânca" era închisă în continuare, traversarea Dunării putându-se face doar pe la Gropeni. Se pare că instalaţia de forare pe şenile, grea de circa 85 de tone, nu poate fi mutată de pe mal deoarece după incidentul de sâmbătă nu îi mai porneşte motorul. Or, atât timp cât aceasta rămâne în poziţia respectivă, într-o zonă unde terenul poate ceda din nou, accesul pe bac cu autovehicule este prea riscant.
Despre "Dura Bet" şi "Agricost"
Potrivit Registrului Comerţului, SC "Dura Bet Construct" este deţinută de mai multe persoane fizice, afacerea fiind administrată de Constantin Rădulescu.
În ce priveşte "Agricost" SRL, trebuie precizat că firma a fost radiată din Iaşi, acolo unde a fost iniţial înfiinţată, şi transferată cu totul la Brăila. Compania îl are ca acţionar majoritar pe Constantin Duluţe cu 51,74%, iar diferenţa este proprietatea cetăţeanului olandez Kuipers Lijckle. Unitatea este administrată de Lucian Buzdugan, având mandat pe perioadă nedeterminată.
Reamintim că în primăvara anului trecut, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis, prin hotărâre irevocabilă şi definitivă, că terenul din Insula Mare a Brăilei, exploatat din 2001 în baza unui contract de arendă de "TCE 3 Brazi" SRL Piatra Neamţ, firma fostului deputat, în prezent preşedinte al CJ Neamţ, Culiţă Tărâţă, trebuie concesionat prin atribuire directă, pe o perioadă de 49 de ani, firmei "Agricost" SRL Iaşi, a omului de afaceri Constantin Duluţe. În toamna 2012, Constantin Duluţe a intrat efectiv în posesia pământului.