Lungului şir de şantiere care au tocat nervii brăilenilor, din cauza duratei exagerat de mari şi a lehamitei afişate de firmele câştigătoare de contract, i se adaugă cel derulat în prezent pe Calea Galaţi. Ca de obicei, lucrarea lasă impresia că stă în loc, sau cel mult înaintează în ritm de melc, în timp ce şoferii trebuie să suporte la nesfârşit calvarul gropilor, respectiv a unor porţiuni de carosabil cu asfaltul raşchetat. Explicaţiile oficiale, cum că a fost nevoie de săparea unor şanţuri pentru montarea de conducte subterane şi că, odată astupate cu pământ şi pietriş, şanţurile în cauză trebuie lăsate neasfaltate o perioadă, pentru ca să se poată tasa natural, sub roţile maşinilor din trafic, nu prea a fost în măsură să convingă multă lume. Din contră, a iscat comentarii sarcastice, atât din partea cititorilor cotidianului nostru, cât şi din partea partidelor din opoziţie. Alexandru Dănăilă, fost viceprimar şi actual preşedinte al PNL Brăila, a profitat de ocazie, spunând că, în mod normal, la tehnica existentă în prezent, compactarea ar fi trebuit făcută mecanic, iar şanţurile astupate cât mai rapid pentru ca stresul şoferilor să fie minim. Şi a mai spus ceva foarte interesant Dănăilă, în calitate de fost şef din administraţia locală: motivele acestea scoase la înaintare sunt doar praf în ochi, pentru a masca lipsa de personal şi de utilaje a firmelor abonate la licitaţiile publice. Care firme iau mai multe contracte decât pot duce, astfel că îşi împrăştie echipele de lucru în mai multe locuri, derulând simultan mai multe lucrări. Şi, evident, din moment ce îşi aleargă oamenii de colo-colo, mutându-şi utilajele în toate direcţiile, nu pot termina nicio lucrare în timpul şi parametrii de calitate prevăzuţi în contract! Este, la o scară mai mare, aceeaşi situaţie cu care s-au confruntat aproape toţi românii, când au avut nevoie de meşteri pentru a-şi zugrăvi casa, de exemplu. Aproape fără excepţie, zugravii bat palma cu mai mulţi clienţi în acelaşi timp, apoi îl amână ba pe unul, ba pe altul, până când îi aduc la exasperare pe toţi. Aşa şi cu firmele care câştigă licitaţiile organizate de Primăria Brăila! Joacă, în acelaşi timp, şi acasă şi în deplasare, bătându-şi joc de nervii şi de banii comunităţii! Că a zis-o oficial Dănăilă, în calitate de fost viceprimar, nu face decât să confirme ceea ce este vizibil pentru toată lumea care trece prin zonă şi care nu poate decât să remarce cât de slabă este activitatea pe acest şantier şi cât de mult le ia muncitorilor ce mai apar în cadru, din când în când, să monteze nişte amărâte de borduri pe marginea străzii.
Aşa cum remarca şi un cititor, pe site-ul ziarului nostru, o lucrare în genul celei de pe Calea Galaţi ar fi doar o chestiune de câteva zile, într-un oraş normal, dintr-o ţară europeană normală. De altfel, persoane care au trecut prin Germania, Olanda sau alte ţări din Occident, povestesc că au văzut cu ochii lor cum străzi de genul Căii Galaţi se asfaltează de la un capăt la altul în mai puţin de o săptămână, sau chiar în maxim o zi şi-o noapte. Iar asta cu traficul rutier deviat pe alte trasee şi cu o mulţime de utilaje şi muncitori pe carosabilul aflat în lucru. Ori, la noi, dacă e să ne referim strict la ce se întâmplă acum pe Calea Galaţi, între podul Brăiliţa şi ieşirea din municipiu, şantierul e prevăzut să dureze, conform contractului, un an de zile. Un an de zile pentru înlocuirea bordurilor, raşchetarea asfaltului vechi şi turnarea unui strat de asfalt nou! Deci fără să se intervină asupra fundaţiei... Cam mult, dacă e să ne raportăm la standardele occidentale despre care vorbesc brăilenii umblaţi prin ţări străine!
“Astea sunt regulile, legile, procedurile după care lucrăm”, spun oficialii Primăriei şi, până la un punct, nu ai cum să nu le dai dreptate. Întrebarea este când naiba se vor schimba odată procedurile şi legile, astfel încât lucrările publice să se facă cu respect pentru cetăţenii plătitori de taxe şi impozite şi nu cu dedicaţie pentru anumite firme abonate pe bani publici, pentru lucrări proiectate şi executate în bătaie de joc?!