Aşa cum era de aşteptat, încă o investiţie de milioane de lei în modernizarea unei străzi principale a Brăilei ajunge să fie percepută că mai mult încurcă decât ajută, din cauza unei greşeli majore de proiectare. De fapt, nu neapărat proiectanţii sunt de vină aici, ci capetele luminate din administraţia locală, care lasă impresia că au gândit respectiva lucrare doar pentru a mai bifa un punct în plus la capitolul “realizări”, nu pentru a veni cu adevărat în sprijinul cetăţenilor. Este vorba despre aşa-zisa modernizare a Căii Galaţi, lucrare amplă, de vreo 3 milioane de lei, care însă, în loc să mărească la maximum posibil locurile de parcare de pe traseu, va avea un efect diametral opus, anulându-le pe cele improvizate până în prezent de rezidenţii zonei.
Aşa cum v-am mai informat, la capătul dinspre cartierul Vidin al Căii Galaţi, proiectul de modernizare a prevăzut înlocuirea bordurilor vechi cu altele mai noi şi mult mai înalte. Odată puse pe poziţie, acestea nu le mai permit locatarilor să urce cu roţile din faţă ale maşinii pe trotuar, pentru a putea parca în aşa fel încât să ocupe cât mai puţin prima bandă a carosabilului. Trotuarele sunt suficient de late, şi pe o parte şi pe alta a străzii, încât să permită atât parcarea pe jumătate a maşinilor cât şi circulaţia pietonilor. Simpla montare a bordurilor mai înalte, nu numai că face imposibilă escaladarea trotuarelor, dar provoacă şi inundarea completă a spaţiului pietonal, pe timp ploios, fiindcă apa nu are pe unde să se mai scurgă.
Iniţial, pentru că posesorii de maşini au protestat vehement, firma de construcţii care lucrează la reabilitarea Căii Galaţi, a montat o parte dintre borduri culcate, astfel încât să se poată parca în continuare pe o porţiune a trotuarului, pentru ca banda întâi să nu fie complet blocată. Abia se terminase, însă, montarea bordurilor, că un responsabil din Primărie a descins pe şantier şi a dat ordin ca toate acestea să fie scoase şi montate în picioare, pentru că aşa scrie în proiect, iar proiectul trebuie să fie literă de lege. Aşadar, măreţul proiect conceput de o firmă din Bucureşti, probabil aşa cum au dictat autorităţile din Brăila, a fost respectat “la virgulă”. Consecinţa: din cauza lipsei acute de spaţiu, maşinile sunt parcate “în spic”, perpendicular pe linia trotuarului, până în bordurile cele înalte şi imposibil de escaladat, iar banda întâi a carosabilului este complet blocată, pe ambele sensuri de mers. Astfel, la fel cum s-a întâmplat şi pe bulevardul Dorobanţilor - unde proiectanţii nu au prevăzut amenajarea de alveole pentru parcare, iar trotuarele au rămas la fel de largi ca înainte de “modernizare” -, o arteră rutieră largă, cu câte două benzi de mers pe ambele sensuri, se transformă, din cauza maşinilor parcate, într-o stradă banală, cu doar o bandă pe sens.
Nu facem aici o pledoarie pentru ocuparea trotuarelor cu maşini parcate. Ideea este că, acolo unde trotuarele sunt suficient de largi, amenajarea locurilor de parcare - în genul celor realizate pe Calea Călăraşilor - ar trebui să fie una dintre priorităţile principale al oricărui proiect de modernizare în care se investesc milioane de lei. Maşinile s-au înmulţit şi se înmulţesc în continuare, iar posibilităţile reduse de parcare reprezintă deja un stres major pentru şoferii brăileni, în special pentru cei care locuiesc în cartierele de blocuri. Primăria promite că, într-un viitor apropiat, va investi în amenajarea unor parcări noi în aceste cartiere. Nu poate să spună nimeni, însă, cu certitudine, cât de apropiat va fi acest viitor... Până una-alta, criza locurilor de parcare este atât de acută în Brăila, încât cele câteva spaţii care ar fi putut fi câştigate pe Calea Galaţi printr-o proiectare realistă, care să ţină cont de nevoile comunităţii, erau mai mult decât binevenite. Cei care au gândit proiectul, în 2015, au ignorat complet aceste aspecte, iar partea proastă este că genul ăsta de ignoranţă nu reprezintă o excepţie ci o regulă prezentă în toate investiţiile majore cu care s-a pricopsit Brăila în ultimii 25 de ani.
P.S. Primarul Dragomir a anunţat, joi, pentru a nu ştiu câta oară, că este hotârât să rezilieze contractul cu “Telor Invest” Bucureşti, firma care a câştigat la licitaţie lucrarea de modernizare a Căii Galaţi şi care mai mult stă decât lucrează. Asta nu schimbă, însă, cu nimic problema lipsei locurilor de parcare, ce ţine strict de proiectare, nu de gradul de seriozitate al constructorului.