De la începutul acestei luni, sistemul cardului naţional de sănătate nu funcţionează. Dacă până acum existau sincope în conectarea furnizorilor de servicii medicale la platforma informatică a sistemului de asigurări de sănătate, în sensul că, ba mergea, ba nu mergea cardul, după minivacanţa de 1 Mai, acesta a intrat în moarte clinică. În aceste condiţii, tot sistemul de sănătate este bulversat. Blocajul s-a instalat pe toate palierele de servicii medicale, întrucât cardurile naţionale de sănătate sunt obligatorii pentru accesarea tuturor serviciilor medicale decontate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. De câteva zile însă, medicii acordă servicii decontate pacienţilor doar în regim offline, până când CNAS va remedia problemele care au condus la acest blocaj. Sau, dacă se vor mai putea remedia...
Atunci când sistemul cardului naţional de sănătate va fi din nou funcţional, medicii vor fi nevoiţi să raporteze şi online toate serviciile oferite offline pe perioada blocării sistemului. Cu alte cuvinte, muncă la dublu din partea medicilor, pentru disfuncţionalităţile unui sistem al cardului care a costat aproape 20 milioane de euro, fără TVA.
Pe de altă parte, în această perioadă, pacienţii înscrişi pe listele medicilor de familie sunt din ce în ce mai nemulţumiţi; mulţi dintre ei solicită prescripţii medicale sau au nevoie de trimitere către unităţile spitaliceşti pentru diverse investigaţii sau pentru a merge la medici specialişti, dar, din cauza cardului care... “nu merge”, bolnavii nu îşi pot cumpăra nici reţetele de care au nevoie, nu pot fi nici internaţi şi nici externaţi.
Surprinzător, până la sfârşitul săptămânii care a trecut, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate nu a oferit niciun fel de explicaţii pentru acest blocaj, deşi este vorba de aproximativ 14 milioane de români care au card naţional de sănătate şi care au dreptul să ştie ce se întâmplă cu un sistem care a înghiţit o sumă fabuloasă de bani şi care, practic, în loc să uşureze, mai mult blochează activitatea din sănătate.
Încă de la început, sistemul a funcţionat cu intermitenţe, iar atunci când se bloca, dura mai mult de o oră până când se valida un serviciu, dând astfel mare bătaie de cap atât medicilor, cât şi pacienţilor, care erau nevoiţi să-şi piardă zile întregi pentru o reţetă sau pentru o trimitere pentru internare în spital. Dar, anii au trecut şi nimeni nu a făcut nimic, nimeni nu a găsit soluţii pentru remedierea deficienţelor.
De fiecare dată, s-au făcut promisiuni, s-a dublat munca medicilor, pacienţii au înţeles că “nu merge sistemul”. Acum însă, toată activitatea medicală este blocată şi nimeni nu spune nimic, nimeni nu poate să resusciteze sistemul de sănătate. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a intrat în “silenzio stampa”.
În anul 2012 însă, CNAS a atribuit contractul pentru servicii privind soluţia informatică de implementare a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate asocierii de firme HP şi Novensys Corporation, un contract cu valoarea iniţială de 25 milioane de euro.
Ce se întâmplă cu serviciile prevăzute în acest contract? Este acesta un contract “cu dedicaţie”, iar noi, asiguraţii care ne plătim lună de lună dările la Casa Naţională de Sănătate suntem fraierii care suportăm incompetenţa celor care “ne duc cu preşul” de atâţia ani, cu riscul sănătăţii noastre?
Se pare însă că blocajul cardului de sănătate, care a dat peste cap programul de consultaţii din cabinetele medicilor şi din spitale, are o cauză tehnică, iar compania care s-a ocupat de carduri se află în insolvenţă. Din acest motiv, conducerea CNAS improvizează şi caută soluţii de rezolvare, dar nu suflă o vorbă.