Sorin Costin şi SC "Hercules" - operatorul portuar unde este manager şi indirect acţionar, acaparează hectare întregi de teren în zona de mal a Dunării. Firma respectivă a câştigat la licitaţie mai multe suprafeţe totalizând 6,6 hectare în zona Vadului Ghecetului, pe care Primăria Brăila i le-a concesionat pentru 49 de ani. Interesant de menţionat că "Hercules" a solicitat în mod constant municipalităţii şi a obţinut concesionarea de terenuri în zona Portului Brăila, cel mai răsunător succes fiind în 2005, când "Hercules" şi-a extins "proprietatea" cu 25 de hectare în zonă. Un alt episod a fost tentativa eşuată din 2011, de concesionare prin încredinţare directă a 0,8 hectare, tot în zona Ghecet şi tot către "Hercules". Iată că acum, în 2014, astrele s-au aliniat favorabil şi "Hercules" şi-a mai alipit încă 6,6 hectare în zona portuară, înglobând şi lotul de 0,8 ha pierdut la mustaţă în 2011.
Firma "Hercules", la care Sorin Costin este director şi unde figurează indirect şi ca acţionar, a câştigat licitaţiile organizate de municipalitate pentru concesionarea a circa 6,6 hectare de teren în zona Vadului Ghecetului. Este vorba despre 3 loturi ce aparţin domeniului privat al municipiului, toate situate pe partea dreaptă a drumului de acces către trecerea BAC spre Smârdan. Două loturi sunt amplasate în imediata vecinătate a drumului respectiv, în timp ce al treilea, şi cel mai mare de altfel, peste 5 hectare, este amplasat în spatele fostului REMAT. Numitorul comun al terenurilor este că se învecinează sau sunt în apropierea proprietăţii pe care SC "Hercules" SA o deţine în zona Portului Brăila. Niciunul însă nu are ieşire la Dunăre, dar pe toate trei loturi se manifestă fenomenul de băltire, mai ales în perioada ploioasă a anului.
Pentru concesionarea celor trei loturi au fost promovate şi aprobate în Consiliul Local Municipal trei hotărâri prin care au fost stabilite caietele de sarcini pentru fiecare teren în parte, precum şi condiţiile de organizare şi participare a procedurii de achiziţie publică. În linii mari, era prevăzută organizarea a trei licitaţii cu strigare pentru concesionarea pe o perioadă de 49 de ani, preţul de pornire în ce priveşte redevenţa fiind de 1,26 lei/mp/an, adică undeva la circa 83.000 lei anual. Lotul cu cea mai mare suprafaţă are 53.259 mp, urmat de un al doilea cu 8.468 mp şi lotul 3 având 4.197 mp, cu menţiunea că acestea două din urmă sunt amplasate de-a lungul drumului de acces către trecerea BAC spre Smârdan.
Afacerea a plecat în iulie 2013, de la o adresă trimisă de SC "Transexped" (având activitate în transporturi rutiere de mărfuri) municipalităţii, prin care firma îşi manifesta intenţia de a concesiona terenurile însumând circa 6,6 hectare de teren mlăştinos în vederea extinderii capacităţii portuare prin amenajarea unor platforme de depozitare a mărfii. Mai departe, firma respectivă, unde figurează ca unic asociat Vasile Marinescu, a suportat şi cheltuiala cu evaluarea de către un expert a terenurilor în vederea stabilirii valorii acestora. Numai că la licitaţii s-a înscris şi "Hercules" SA, care în final şi-a adjudecat contractele de concesionare. Surse din piaţă spun că, de fapt, "Transexped" ar fi doar interfaţa prin care "Hercules" şi-a făcut jocurile pentru a nu părea că a fost de la bun început interesată de această afacere. Reporterii "Obiectiv" au luat legătura cu patronul "Transexped", Vasile Marinescu, însă acesta i-a rugat să revină întrucât urma să intre "într-o audienţă la Primărie". Ulterior n-a mai răspuns la telefon. Nici cu reprezentantul "Hercules", omul de afaceri Sorin Costin, nu s-a putut discuta ieri, până la închiderea ediţiei, acesta motivând că se află în spital şi nu poate vorbi.
"Transexped" mai are o concesiune pe malul Dunării
Potrivit celor mai recente date de bilanţ contabil, firma "Transexped" are un capital social de 24 milioane de lei şi a realizat în 2012 o cifră de afaceri de peste 107 milioane de lei, din care în final a rezultat un profit net de 346.334 lei, obiectul principal de activitate fiind "Transporturi rutiere de mărfuri". Mai trebuie menţionat şi faptul că firma are în derulare un proiect investiţional asemănător tot pe malul stâng al Dunării, în sensul amenajării unui punct de acostare - operare barje cu mărfuri agroalimentare. Concret, terenul concesionat se află la capătul Aleii Mecanizatorilor, în apropiere de autobaza IMB şi de uzina "Laminorul". În acea zonă se formase o haldă de gunoi neautorizată, pe care concesionarul a ecologizat-o. "Transexped" a concesionat terenul de la Primăria Brăila, pe 49 de ani, având o suprafaţă de 1.404 metri pătraţi contra unei redevenţe anuale de 8.000 lei. Din cauza problemelor de mediu, investiţia bate pasul pe loc pentru că Agenţia pentru Protecţia Mediului Brăila nu a autorizat demararea efectivă a investiţiei.
În ce priveşte SC "Hercules" trebuie menţionat că are acţionar majoritar firma "Bursagrirom", afacerea deţinută de preşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Bunea Stancu. De altfel, "Bursagrirom" încearcă să-şi mărească portofoliul la "Hercules" şi cumpără de pe piaţa de capital toate acţiunile disponibile ale operatorului portuar. De exemplu, în cadrul şedinţei de tranzacţionare din 28 februarie, de pe Bursa de Valori Bucureşti, "Bursagrirom" a cumpărat 106 acţiuni cu un preţ de 17,74 lei/acţiune. Revenind, SC "Hercules" a raportat în 2012 o cifră de afaceri de 13,86 milioane lei, din care în final a rezultat un profit net de 0,48 milioane, în scădere accentuată faţă de 2011, când compania a avut un profit net de 2,34 milioane lei.
Cine este Sorin Costin
Sorin Costin a fost până anul trecut liberal cu acte în regulă şi state vechi în organizaţia locală a PNL, ba chiar şi consilier municipal din partea aceluiaşi partid. Toate acestea în condiţiile în care între Costin şi Bunea Stancu, preşedintele organizaţiei PSD, a existat o vădită legătură (ex-liberalul deţine acţiuni la aceleaşi firme cu Stancu, ba chiar conduce una dintre firmele controlate de şeful CJ Brăila - "Hercules") fiind recunoscut drept "omul lui Stancu" în tabăra liberalilor. Buba s-a spart însă în toamna anului trecut, când PNL Brăila a reuşit excluderea lui Costin din organizaţie. Mai departe, după ce a rămas fără susţinere politică, şeful de la "Hercules" a fost nevoit să-şi dea demisia şi din CLM.
Mai trebuie spus că nu este pentru prima dată când Costin luptă în numele "Hercules" pentru acapararea cât mai multor terenuri în zona portuară. Este de notorietate scandalul iscat în 2005, când proaspătul liberal Sorin Costin, unul dintre susţinătorii primarului PNL de atunci, Constantin Cibu, a cerut concesionarea a 25 ha de teren aflat în proprietatea municipalităţii. Preţul: doar 400.000 lei/an. Dedesubturile afacerii au fost date în vileag de un funcţionar onest, Gheorghe Scarlat, şeful la vremea respectivă a Direcţiei Administraţiei Portuare din Primăria Brăila. Acesta a făcut public faptul că se făceau presiuni mari asupra sa să semneze contractul de concesionare a celor 25 ha către firma lui Costin. Bineînţeles, Scarlat a fost demis de primarul Cibu, iar "Hercules" a obţinut concesionarea celor 25 ha.
Un alt episod la fel de interesant s-a petrecut în primăvara anului 2011, când aceeaşi firmă a solicitat "concesionarea prin încredinţare directă a terenului în suprafaţă de 7.886 mp, aparţinând domeniului privat al municipiului Brăila, situat în Brăila, str. Vadul Ghecetului, lot 2, în vederea edificării unui depozit pentru extinderea capacităţii de depozitare şi operare a portului Brăila". Proiectul a creat însă vâlvă la vremea aceea în rândul consilierilor, fiind probleme cu numărarea voturilor. Totuşi, proiectul nu a trecut şi a fost amânat. Se pare însă că terenul cu pricina a ajuns în final unde trebuia, adică în concesionarea "Hercules", întrucât lotul cu pricina este înglobat în cele 6,6 hectare câştigate anul acesta de "Hercules".