Malul Dunării a devenit o atracţie irezistibilă pentru oamenii cu bani ai Brăilei. Unii vor să îşi afişeze statutul de proaspăt îmbogăţiţi prin faptul că au ponton personal acostat în zona falezei, alţii, mai versaţi, au "mirosit" că-i rostul de profit frumos dacă ai propria suprafaţă de mal. Cum-necum, printre afaceriştii care au şansa să profite de această oportunitate se numără familia lui Sorin Costin, directorul de la "Hercules" SA. Despre Costin vă informam, în ediţia de ieri a cotidianului nostru, că tocmai a reuşit, prin firma pe care o controlează - "Hercules" SA -, să câştige la licitaţie dreptul de a concesiona pe 49 de ani o suprafaţă de teren de 6,6 hectare, aflată în zona Vadului Ghecetului. Nu se ştie exact ce anume intenţionează să facă cu respectivul teren. Cert este că, în urmă cu câţiva ani, numele aceluiaşi Sorin Costin figura într-o altă afacere cu terenuri la malul Dunării, care între timp a început să se dovedească foarte bănoasă. Concret, firma "Madystour", la care acţionar unic figura, în 2012, Mădălin Alexandru Costin, rudă a lui Sorin Costin, deţine la ora actuală baza nautică privată situată în prelungirea vechii baze nautice administrate de municipalitate, adică în zona piramidei de sticlă ce adăposteşte centrul de agrement "RaAy".
Familia Costin a fost foarte inspirată când a decis să îşi amenajeze o bază nautică privată pe malul Dunării. La Brăila, numărul posesorilor de bărci de agrement este în creştere, iar locurile de acostare din baza nautică administrată de municipalitate, prin societatea de transport "Braicar", s-au epuizat de mult. În acest context, barcagiii rămaşi pe dinafară n-au avut încotro şi s-au orientat către baza privată a firmei "Madystour", chiar dacă tarifele practicate aici sunt destul de consistente. De exemplu, pentru o barcă simplă, cu rame şi motor sub 15 cai putere, la baza nautică privată se plăteşte o chirie de 150 de lei pe lună, pe timpul verii. Iarna, pentru acelaşi tip de barcă se achită 75 de lei pe lună, chiar dacă ambarcaţiunea se află pe mal. Ca termen de comparaţie, în baza nautică a "Braicar", pentru bărcile cu motor de 15 cai putere se achită 75 lei pe lună, atât în sezonul cald cât şi iarna.
Date fiind tarifele practicate şi cererea mare din partea posesorilor de ambarcaţiuni, se poate presupune, aşadar, că baza nautică aduce venituri consistente pentru familia Costin. Asta cu atât mai mult cu cât, cu sprijinul Primăriei, chiria pe care o plăteşte firma "Madystour" autorităţilor locale pentru suprafaţa de mal amenajată ca bază nautică este de-a dreptul modică.
Pentru o bază nautică se plăteşte mai puţin decât pentru un ponton!
În principiu, atât persoanele fizice cât şi cele juridice, care vor să folosească o porţiune de mal în dreptul căreia să acosteze ambarcaţiuni trebuie să achite o chirie către Consiliul Local Municipal, reprezentat de Serviciul de Transport Public Local de Călători şi Administrare Portuară (STPLCAP) din cadrul Primăriei Brăila. STPLCAP administrează zona de mal stâng al Dunării dintre kilometrul 170 ^ 875 şi km 175 ^ 800. Este vorba, mai exact, de porţiunea cuprinsă între Căpitănia Brăila şi Portul Militar Brăila, adică circa 5 kilometri liniari. Aici vorbim de mal amenajat, situat între Căpitănie şi trecerea bac "Stânca", şi mal neamenajat, între "Stânca" şi Portul Militar. La ora actuală, după cum poate vedea oricine se plimbă pe faleza brăileană, în dreptul malului amenajat au fost amplasate numeroase pontoane private. Fiecare posesor de ponton plăteşte către STPLCAP o chirie aferentă pentru fiecare metru liniar cât reprezintă amprenta la mal a respectivului ponton. Cu alte cuvinte, dacă pontonul este lung de 10 metri, posesorul plăteşte pentru 10 metri de mal. În general, pontoanele private măsoară între 5 metri şi 40 de metri, la ultima categorie intrând restaurantele plutitoare din zona falezei.
Chiria plătită pentru a avea un ponton privat este de 1,28 lei pe zi per metru liniar de mal ocupat. Astfel, un restaurant plutitor de 40 metri liniari atrage o taxă lunară de 1.536 lei, iar un ponton de 10 metri liniari este taxat cu 384 lei.
La ora actuală există pe malul brăilean al Dunării 43 de pontoane private, pentru care municipalitatea încasează din chirii o sumă totală de 47.788,57 lei pe lună (477,8 milioane de lei vechi - n.n.)
Prin comparaţie, tot municipalitatea încasează pentru cele două baze nautice, a "Braicar" şi a "Madystour", doar 4.198,43 lei pe lună, deci sub 50 milioane de lei vechi. Asta în condiţiile în care amprenta la mal a bazei "Braicar" este de 140 metri liniari, iar a bazei "Madystour" este de 160 metri liniari. Cu alte cuvinte, deşi ocupă ditamai lungimea de mal, firma controlată de familia lui Costin plăteşte incomparabil mai puţin decât posesorii de pontoane private. Explicaţia matematică este că în timp ce proprietarilor de pontoane li se tarifează 1,28 lei/mp/zi, celor două baze nautice li se percep chirii de 6,88 lei/mp/lună.
Superafacere pentru "Madystour"
Firma familiei Costin, "Madystour", achită, aşadar, circa 2.500 lei pe lună pentru o suprafaţă de mal de 160 metri liniar, având posibilitatea să obţină venituri substanţiale, din închirierea a sute de locuri pentru acostarea bărcilor. Este aceasta o afacere bună sau nu? La prima vedere pare o afacere de-a dreptul excelentă, iar firma "Madystour" se poate considera norocoasă că a prins un asemenea gheşeft pe malul Dunării.
Norocul nu prea are de-a face, însă, cu felul în care "Madystour" a reuşit să pună mâna definitiv pe suprafaţa de mal unde şi-a amenajat bază nautică. Mai degrabă este vorba despre tupeu. Mult tupeu!
Aşa cum v-am mai informat, firma în cauză a început amenajarea de mal în vara anului 2011, fără a avea autorizaţiile necesare din partea Administraţiei Naţionale Apele Române. În consecinţă, a fost amendată de instituţia în cauză cu nu mai puţin de 10.000 lei (100 milioane de lei vechi n.n.). Amenda a venit, tardiv, însă, după ce baza nautică era aproape gata. Având deja malul amenajat, "Madystour" a rezolvat problema amenzii, a făcut - cine ştie cum? -demersuri pentru obţinerea autorizaţiilor necesare şi, odată intrată în legalitate, şi-a început activitatea de închiriere a locurilor de acostare bărci, către brăilenii care nu îşi permit luxul de a deţine un ponton propriu.
Baza nautică aflată acum în funcţiune nu este singura amenajare de mal începută de familia Costin. Tot în 2011, firma "Range Trans" SRL Brăila, la care administrator unic era Ernestina-Natalia Costin, a început lucrări pentru realizarea unui port şi a unei platforme, de la km 172 ^ 600 m, la km 172 ^ 910 m. Lucrările nu au fost terminate deoarece la fel ca "Madystour", şi "Range Trans" SRL a demarat proiectul fără a obţine toate autorizaţiile necesare, încercând să ia cu japca terenul aflat pe malul Dunării. Drept urmare, în 2011, şi această firmă a fost amendată de Apele Române, din acelaşi motiv, însă cu o sumă mult mai consistentă: 40.000 lei (400 milioane de lei vechi). După ce a primit sancţiunea, se pare că "Range Trans" s-a străduit să intre în legalitate, intensificând demersurile de autorizare atât la Apele Române, cât şi la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Brăila. Cu toate acestea, solicitarea de autorizare a fost respinsă definitiv de APM Brăila. "S-a luat această măsură deoarece firma în cauză a început lucrările de construcţie înainte de efectuarea unui studiu de impact asupra mediului şi de a obţine autorizaţia de mediu", ne-a declarat, la vremea respectivă, Dumitru Bâja, purtătorul de cuvânt al APM Brăila. În prezent, şantierul pare abandonat. "Range Trans" nici nu a continuat lucrările, dar nici nu a adus malul la forma iniţială.
Pomana continuă pentru Sorin Costin şi ai lui
În ultima şedinţă a Consiliului Local Municipal a fost adoptată o nouă hotărâre care reglementează activitatea de administrare a malului Dunării. Aceasta nu modifică, însă, cu nimic situaţia, în sensul că tarifele au rămas neschimbate, iar proprietarii de pontoane private sunt taxaţi în continuare pe zi, în timp ce bazele nautice plătesc tot "la lună", diferenţa fiind net în favoarea administratorilor bazelor nautice. De ce a mai fost nevoie atunci de o nouă HCLM în acest domeniu? Reprezentanţii STPLCAP susţin că aceasta a venit în urma unei cereri formulate de Curtea de Conturi. "În urma unui control derulat pe parcursul anului trecut, ni s-a cerut să contopim cele trei hotărâri care reglementau acest domeniu, în una singură. Este vorba despre HCLM 104 din 2008, care stabilea tarifele pentru închirierea navelor de agrement Lacu Sărat şi Grindeni, HCLM 146 din 2010, care stabilea tarifele pentru nave fluviale, maritime şi prestări servicii şi HCLM 75 din 2011, ce stabilea tarifele pentru închirierea de mal. Toate acestea sunt unite acum într-o singură hotărâre, ce aduce în plus posibilitatea STPLCAP de a percepe un adaos de 0,02% pentru curentul electric şi apa furnizată posesorilor de pontoane, precum şi o taxă percepută pentru utilizarea zonelor de mal inundabil", ne-a declarat Gheorghe Rusu, responsabil în cadrul STPLCAP.
Simionescu şi dubla măsură
Referitor la diferenţa dintre chiriile plătite pentru pontoane private, care ocupă câţiva metri liniari de mal, şi cea achitată de baza nautică "Madystour", a familiei Costin, care foloseşte malul pe o lungime de sute de metri, primarul Aurel Simionescu ne-a spus că ar fi normal ca posesorii de pontoane să fie taxaţi mai mult. "Dacă vrei să ai pontonul tău personal, e normal să plăteşti în plus", este de părere primarul, care nu explică însă de ce e normal să plăteşti mult mai puţin dacă vrei să ai propriul debarcader!