In ultima perioada, ambarcatiunile de agrement sint tot mai dorite de romanii cu posibilitati financiare. Brailenii nu fac exceptie, astfel ca, de la inceputul anului, Capitania Portului Braila a inmatriculat 31 de barci noi, cu motoare de pina la 300 cai putere si design modern. Cu acestea, numarul ambarcatiunilor de agrement inmatriculate la Capitania braileana se ridica la 749. Nu e vorba doar de barci de ultima generatie, insa toate au mai mult de 7 metri lungime si motoare de peste 20 CP. Cele sub 7 m si 20 CP nu trebuie inmatriculate, si se poate aproxima ca pe sectorul brailean al Dunarii, exista circa 1.300 de barci pescaresti cu visle sau motoare de mica putere. In conditiile in care numarul ambarcatiunilor creste continuu, se inaspresc si prevederile legislative ce reglementeaza circulatia acestora. De exemplu, legea e mai dura cu barcagii decit cu soferii in privinta consumului de bauturi alcoolice. Daca in cazul soferilor conducerea sub influenta alcoolului constituie contraventie si se pedepseste cu amenda si retinerea permisului, pentru barcagii simplul fapt ca miros a bautura reprezinta infractiune, pedepsita cu inchisoare de la 3 luni la 1 an si amenda penala. Starea de ebrietate se pedepseste cu 1 pina la 5 ani de inchisoare. Tot pedeapsa cu inchisoarea, de la 2 la 7 ani, atrage si navigarea cu o barca fara detinerea certificatului de conducere ce se obtine, ca si in cazul soferilor, dupa urmarea unui curs si sustinerea unui examen. Deocamdata, posesorii de ambarcatiuni se conformeaza legilor in vigoare. Cel putin asta reiese din faptul ca, de la inceputul acestui an, Capitania Portului Braila nu a surprins nici un conducator de barca incalcind legea. "In primul semestru al anului in curs nu s-a intocmit nici un dosar penal si nici nu s-a aplicat vreo contraventie proprietarilor de ambarcatiuni de agrement", ne-a declarat Vladut Brinza, capitanul sef al Capitaniei Braila. S-au aplicat, totusi, 13 sanctiuni contraventionale unor nave de mare tonaj care au tranzitat portul brailean. Amenzile au venit ca urmare a nedepunerii actelor de bord la Capitanie, neanuntarea manevrelor, parasirea portului fara permis de plecare, schimbarea locului de acostare fara permisiunea Capitaniei, alimentarea cu combustibil in alte locuri decit cele stabilite sau legarea unei nave la instalatii de acostare neadecvate. Sanctiunile aplicate insumeaza doar 600 lei (6 milioane de lei vechi). Capitanul sef Brinza ne-a explicat ca sanctiunile sint modice, de la 25 la 100 lei, deoarece se aplica in baza unei Ordonante de Guvern veche din 1995. In curind, insa, situatia se va schimba, deoarece urmeaza sa fie emisa o Hotarire de Guvern care ridica amenzile din domeniul navigatiei fluviale la cifre astronomice, de pina la 60.000 lei (600 milioane de lei vechi).
Intreceri cu barcile doar in sectoare bine delimitate
In viitorul nu foarte indepartat, se va face ordine si in ceea ce priveste zonele unde posesorii de ambarcatiuni pot circula pur si simplu sau organiza intreceri, cu puterea de pina la 300 CP asigurata de motoarele de ultima generatie. Exista cadrul legislativ, dar inca nu au aparut normele metodologice de aplicare, pentru delimitarea unor sectoare pe Dunare destinate desfasurarii activitatilor sportive si de agrement. Si asta pentru ca se asteapta o revigorare a activitatii economice a porturilor romanesti la Dunare, ce va aduce dupa sine inmultirea convoaielor de barje. Iar unui convoi de peste 200 metri lungime ii este practic imposibil sa evite ambarcatiunile de agrement care i-ar putea taia calea.
Ca si pe sosele, viteza excesiva a barcilor poate cauza accidente terifiante. Un astfel de accident s-a petrecut in 2002, aproape de Braila, pe bratul Macin, cind o barca de mare putere a lovit in plin un bustean ce plutea pe Dunare. Impactul a fost atit de puternic incit ambarcatiunea s-a rupt in doua, iar doi dintre cei patru ocupanti au murit pe loc.