Despre haosul de pe mijloacele de transport în comun din Brăila şi despre incompetenţa celor plătiţi din banii noştri să creioneze câteva grafice de bun-simţ pentru autobuzele care circulă de ani de zile doar în gaşcă am tot scris. De fiecare dată, am aşteptat o reacţie, o îmbunătăţire a transportului patronat de BRAICAR sau câteva măsuri din partea autorităţilor locale. Dar, se pare că noi, călătorii, plătitorii de abonamente şi de bilete ne-am obişnuit cu îngrămădeala, cu îmbulzeala, cu bătaia de joc şi cu zecile de minute de aşteptare prin staţii.
Se pare că şoferii s-au obişnuit să-şi bea liniştiţi cafeluţele la capăt de linii, să ia bani de la călători fără să le dea bilete şi să facă “bara-bara” cu taximetriştii care îi “pescuiesc” pe cetăţenii care se grăbesc să prindă un tren sau un alt mijloc de transport. Şi, nu în ultimul rând, se pare că aceia care întocmesc graficele nu circulă niciodată cu autobuzele, iar conducerea BRAICAR este mulţumită că nu este stresată de nimeni din Primăria Municipiului pentru tot ce se întâmplă în trafic.
Dacă în perioada de iarnă şoferii “făceau economie” şi nu catadicseau să încălzează multe autobuze, acum, de când a dat firul ierbii, iar călătorii stau ca sardelele până leşină în microbuze, “se face economie la aerul condiţionat”.
Pe de altă parte, se face economie şi la apă şi săpun pentru unii dintre călători, dar asta este o altă poveste. Cert este că noi, cei care circulăm cu mijloacele de transport în comun, suntem nevoiţi să suportăm mirosurile, înghesuiala, lipsa de aer şi “aerele” sau comportamentul de-a dreptul scandalos al unor şoferi în aşa-zisele autubuze sau microbuze moderne, care, la fiecare groapă sau curbă, îi transformă pe călători în...postere sau îi trimit direct la spital, pentru reaşezarea sistemului muscular şi osos.
Cu siguranţă, nici conducerea BRAICAR şi nici responsabilii din Primărie nu au îndrăznit să circule niciodată la orele de vârf cu autobuzele, nici măcar două staţii, să vadă cum aşteaptă populaţia zeci de minute, după care apar în şir indian cinci sau şase autobuze pe acelaşi traseu. La o aruncătură de băţ de Primărie şi de sediul BRAICAR, în staţie la Piaţa Concordia către Şoseaua Viziru sau Buzăului şi în sens invers, în Bariera Călăraşilor, de exemplu, este cea mai mare desfăşurare de forţe a autobuzelor care merg în lanţ, ca să nu se rătăcească. Cine coordonează circulaţia în zona respectivă?
Am întrebat într-una din zile un şofer de ce am aşteptat trei sferturi de oră un autobuz, după care au venit alte cinci, iar el, pe un ton zeflemist, ştiţi ce mi-a răspuns? “Noi mergem conform graficului!”
“Conform graficului” se ajunge şi se pleacă şi din Staţia CFR. Autobuzele BRAICAR ajung în gară la câteva minute după ce pleacă trenurile către Galaţi sau Făurei, dar părăsesc gara în momentul în care trenurile din direcţiile respective ajung în Brăila, astfel încât, să rămâi cu abonamentul în buzunar şi cu ochii în soare sau la lună. Dacă nu vrei să aştepţi trei sferturi de oră sau mai mult următorul autobuz, eşti nevoit să iei un taxi... c-aşa-i în tenis.
De ani de zile întreb cine face aceste grafice şi nimeni nu răspunde. Nimeni nu plăteşte pentru haosul din trafic, nimeni nu este responsabil pentru timpul pierdut de cetăţeni în staţiile mijloacelor de transport din Brăila şi pentru starea de inconfort şi de stres în care se circulă “conform graficului”.
Am crezut că ieşim din tipare, că ne adaptăm la un mod de viaţă civilizat. Se pare însă că, acolo, “la butoanele” ruginite ale S.C. BRAICAR, ca unic operator al mijloacelor de transport din Brăila, totul este încremenit într-o altă epocă şi toate merg...”conform graficului”.