Peste câteva zile, expiră contractul multianual de întreţinere a străzilor municipiului, încheiat de Primăria Brăila cu firma "Tancrad" SRL Galaţi. Înţelegerea a fost valabilă pentru patru sezoane de lucru, în perioada 2011 - 2015, şi expiră pe 12 septembrie a.c. Aşa cum cotidianul nostru vă informa în vara anului 2011, când s-a semnat acest contract, lucrările pe care autoritatea contractantă, adică Primăria Brăila, le avea în vedere pe parcursul celor 4 ani erau: reparaţii prin plombări pentru 70.000 mp, reparaţii prin covor asfaltic pentru alţi 28.000 mp, reparaţii la fundaţii de străzi - 49.000 mp, ridicarea la cotă a capacelor de canalizare şi a gaigerelor câte 2.000 bucăţi/an şi reparaţii crăpături prin îmbrăcăminţi bituminoase pentru 7.000 metri liniari. Nota de plată estimată iniţial era de 62,1 milioane lei fără TVA, iar după licitaţie, câştigătorul, adică asocierea SC "Tancrad" SRL Galaţi, ca lider, plus "Tancrad Construct" SRL Brăila s-a angajat să facă lucrările pentru suma de 62,05 milioane lei, deci echivalentul a circa 15 milioane de euro. Teoretic, această sumă ar fi trebuit să fie fixă şi să se împartă la patru, pentru fiecare an prevăzut în contract. Aşadar, fiecărui sezon de plombări ar fi trebuit să-i corespundă suma de 15,51 milioane de lei. În realitate, însă, au fost sezoane de lucru când suma pe care a avut-o de încasat "Tancrad", în funcţie de volumul de lucrări executate, a fost mai mare, aşa cum au fost şi sezoane când a fost mai mică. Astfel, potrivit cifrelor puse la dispoziţie de viceprimarul Alexandru Dănăilă, în sezonul 2011 - 2012, Primăria a avut de plată 15,8 milioane de lei, iar în sezonul 2012 - 2013, când se pare că a fost un vârf al plombărilor asfaltice pe străzile brăilene, tariful s-a ridicat la 19,8 milioane lei. Ulterior, în 2013 - 2014, suma de plătit a scăzut la 15 milioane, pentru ca în ultimul sezon, care urmează să se încheie peste câteva zile, suma să scadă drastic, până la doar 8 milioane de lei. De ce aşa puţin? Pentru că s-au făcut reparaţii mai puţine şi, în consecinţă, s-au astupat mai puţine gropi pe străzile municipiului. De altfel, activitatea mai slabă în domeniul plombărilor asfaltice se cunoaşte în teren, multe străzi de importanţă secundară, cum ar fi Plevnei, Rahovei, Ştefan cel Mare sau alte artere mai slab circulate, din cartierele periferice, fiind în continuare pline de găuri sau denivelări în carosabil.
Unde este "buba"?
"Tancrad" nu va încheia, aşadar, în aplauzele brăilenilor contractul multianual de întreţinere a străzilor din oraş. Gropile pe care le lasă moştenire acum, la final de mandat, vor provoca, mai mult ca sigur, înjurături din partea şoferilor, sătui să îşi distrugă maşinile în timpul deplasărilor prin anumite zone ale municipiului. Şi la nivelul Primăriei există nemulţumiri legate de această situaţie. Viceprimarul Alexandru Dănăilă ne-a declarat că volumul de reparaţii prin plombări a fost mai mic anul acesta deoarece capacitatea de intervenţie a firmei "Tancrad" a fost vizibil mai mică decât în anii anteriori. Astfel, dacă în sezoanele trecute se acţiona cu cel puţin două echipe de lucru, acum ar fi fost disponibilă o singură echipă. Viceprimarul Dănăilă s-a ferit să ne ofere o explicaţie a acestei situaţii. "Nu pot să spun de ce s-a întâmplat aşa, pot să spun doar că reacţia celor de la «Tancrad» nu a mai fost la fel de rapidă ca în anii precedenţi şi că au acţionat cu întârziere la unele comenzi de lucrări primite din partea Primăriei", ne-a declarat reprezentantul Primăriei.
O posibilă explicaţie ar putea fi faptul că "Tancrad" s-a angrenat şi în alte lucrări, în afara contractului multianual pe care îl avea cu Primăria. Astfel, după cum se ştie, firma gălăţeană execută în prezent, în cadrul unui contract finanţat cu bani de la bugetul naţional, reparaţii prin turnarea de covoare asfaltice, pe Şos. Vizirului şi Şos. Buzăului, între Bariera Călăraşilor şi Şoseaua de Centură. Acest aspect poate reprezenta o scuză doar pe jumătate fiindcă, aşa cum brăilenii îşi aduc aminte, pe Buzăului şi Vizirului se lucrează doar de câteva săptămâni, pe tot parcursul primăverii şi al lunii iunie lucrările fiind întrerupte acolo din cauza unui blocaj apărut în procesul de finanţare.
Surse din cadrul Primăriei ne-au oferit o altă explicaţie, cu iz politicianist: viceprimarul Dănăilă, căruia i-a fost încredinţată activitatea de întreţinere a străzilor, ar fi "faultat" voit astuparea gropilor din municipiu, dând comezi mai puţine firmei "Tancrad", pentru a strica imaginea administraţiei PSD, în această perioadă preelectorală. Evident, vicele Dănăilă neagă vehement o asemenea variantă. "Nu este adevărat că nu s-au dat comenzi de lucru. Dimpotrivă, s-au dat comenzi în avans, tot timpul, pentru a nu exista scuza din partea constructorului că nu a avut timp să îşi programeze lucrările respective!", afirmă viceprimarul.
Cert este că, undeva, a existat o sincopă, iar această sincopă face ca Brăila să rămână un oraş al gropilor pentru perioada următoare. Reporterii noştri au încercat să obţină un punct de vedere şi din partea firmei "Tancrad". L-am contactat telefonic pe directorul tehnic, Cristian Badiu, însă acesta ne-a spus iniţial că nu poate vorbi pentru că este într-o şedinţă, iar când am revenit nu a mai răspuns.
Scenarii...
L-am fi întrebat pe directorul Badiu şi dacă "Tancrad" intenţionează să depună ofertă pentru noul contract multianual de întreţinere străzi, pe care Primăria va trebui să îl organizeze după data de 12 septembrie. De la acea dată, "Tancrad" nu va mai putea executa reparaţii prin plombări pe străzile brăilene, această activitate urmând a fi încredinţată printr-o nouă licitaţie, unei firme interesate, deci inclusiv celor de la "Tancrad", dacă vor dori să liciteze. Problema este că procedura de atribuire a noului contract este de durată, iar până când aceasta nu va fi finalizată oficial, gropile vor rămâne neastupate. Numai procedura de înscriere a firmelor interesate durează între 15 şi 20 de zile, iar după ce se va face atribuirea este foarte posibil să apară contestaţii, care ar putea "împinge" rezolvarea problemei până dincolo de luna decembrie, adică în sezonul rece, când lucrările de asfaltare trebuie întrerupte oricum.
Viceprimarul Alexandru Dănăilă dă asigurări că lucrurile vor fi urgentate, pentru ca atribuirea să fie făcută cât mai repede. Tot Dănăilă dă asigurări că, pentru ca lucrările de reparaţii să fie mai de calitate decât cele executate până acum, cerinţele vor fi mult mai drastice. Astfel, firma care ar urma să preia această activitate va fi obligată să aibă o capacitate minimă de intervenţie şi să vină cu utilaje de diferite dimensiuni, cu care să se poată interveni atât pe străzile mari, cât şi pe străzile mici. "Echipele de lucru vor trebui să fie dotate cu toate utilajele necesare unei intervenţii - tractor, freză, camion etc. Vor trebui constituite mai multe echipe, astfel încât să putem ataca mai multe fronturi de lucru, concomitent", şi-a explicat viceprimarul Dănăilă viziunea pe care o are asupra activităţii de întreţinere a străzilor din municipiu, în viitoarele patru sezoane de lucru, începând din 2015, până în 2019.
Cum a luat "Tancrad" "caimacul" plombărilor în municipiul Brăila
Aşa cum v-am mai informat, la Registrul Comerţului, ca asociaţi ai firmei "Tancrad" SRL Galaţi figurează Cătălin Cristian Stăncic, născut în 1968, şi Adriana Elena Stăncic, născută în 1938. Cătălin Stăncic este anchetat în prezent de DNA, alături de preşedintele CJ Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, într-un dosar de corupţie. Cert este că în perioada administraţiei Stancu, Stăncic a reuşit să îşi ducă firmele la un grad de dezvoltare fără precedent. Nenumăratele contracte câştigate cu CJ şi Primăria Brăila au ajutat "Tancrad" şi sateliţii acestuia să investească masiv în utilaje de ultimă generaţie, măturând, practic, firmele concurente de pe piaţa locală. Firma "Telbra", de exemplu, care în urmă cu câţiva ani era "pe val" în privinţa plombărilor asfaltice executate în Brăila, acum mai trăieşte doar din lucrările pe care "Tancrad" le refuză. Este adevărat, dacă dăm timpul înapoi şi "Telbra" a ajuns "pe val" tot într-un mod controversat. Astfel că acum mai are contracte cu Compania de Utilităţi Publice "Dunărea" şi cu Distrigaz, pentru reparaţii asfaltice necesare în urma intervenţiilor făcute la reţelele de apă sau gaze. Unde se sparge asfaltul pentru efectuarea de branşamente este obligaţia "Telbrei" să vină să toarne plombele. Numărul comenzilor este incomparabil mai mic cu cel primit de la Primărie de "Tancrad" pentru astuparea gropilor apărute "natural" în carosabilul străzilor brăilene. Asta cu atât mai mult cu cât pe majoritatea străzilor asfaltul şi-a depăşit de mult durata normată de viaţă, motiv pentru care se degradează într-un ritm constant.