«Bombă» chimică aterizată la Brăila | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

«Bombă» chimică aterizată la Brăila

Câteva sute de tone de deşeuri periculoase, provenite de pe nava maritimă "MSC Flaminia", se află în prezent lângă Brăila, mai exact în incinta fostului combinat chimic de la Chiscani, la un punct de lucru al firmei "Setcar" SA. Reziduurile au fost aduse aici pentru a se extrage din ele oxid de fier, inofensiv pentru mediul înconjurător. Acesta urmează să poată fi valorificat, iar substanţele periculoase rezultate în urma procesului de separare sunt ambalate pentru a fi expediate la un depozit specializat din Germania. Conducerea "Setcar" dă asigurări că prezenţa temporară a acestor reziduuri chimice la Brăila nu pune în pericol în niciun fel nici mediul şi nici comunitatea locală. Autorităţile de mediu brăilene nu pot garanta, cel puţin deocamdată, că aşa stau lucrurile. Cotidianul nostru a solicitat un punct de vedere din partea Gărzii de Mediu Brăila, referitor la situaţia deşeurilor periculoase de pe nava "Flaminia", gestionate de "Setcar" Brăila. "Vă comunicăm că punctul de vedere al Gărzii Naţionale de Mediu, Comisariatul Judeţean Brăila, va fi transmis după efectuarea unui control amănunţit la Punctul de lucru al SC «Setcar» SA din Brăila, întrucât operatorul economic nu avea obligaţia legală de a informa GNM CJ Brăila în legătură cu aceste aspecte", se precizează în răspunsul oficial al Gărzii de Mediu Brăila. Cu alte cuvinte, abia acum, după ce presa s-a interesat despre subiect, comisarii de mediu brăileni vor face verificări pentru a vedea exact care este situaţia deşeurilor de pe "Flaminia" şi cât de corect sunt gestionate acestea.

După cum se ştie, sosirea în portul Constanţa a navei maritime "MSC Flaminia" a făcut vâlvă în România, în primăvara anului trecut. Cu aproape un an înainte, mai exact în iunie 2012, vaporul, aflat sub pavilion german, fusese încărcat în SUA cu 2.875 de containere, dintre care 149 conţineau produse chimice, şi naviga spre portul Antwerp din Belgia. N-a ajuns la destinaţie fiindcă undeva în mijlocul Oceanului Atlantic s-a produs o explozie la bord, urmată de un incendiu puternic. Au urmat câteva luni în care vaporul s-a îndreptat spre diferite destinaţii, fără a fi primit în niciun port, din cauza deşeurilor toxice rezultate în urma carbonizării mărfurilor din câteva sute de containere aflate în zona afectată de incendiu. Într-un final, i s-a permis accesul în portul Wilhemshaven din Germania, unde au fost descărcate containerele neatinse de flăcări şi o parte din cele afectate parţial. Ulterior, încă "burduşită" cu mii de tone de deşeuri, "Flaminia" a fost trimisă spre România, pentru a fi reparată. Explicaţia oficială a fost că reparaţiile trebuiau făcute pe un şantier al producătorului, respectiv firma "Daewoo", din Coreea de Sud. Cum incendiul afectase puternic structura de rezistenţă a vaporului lung de circa 300 de metri, s-a considerat că există riscul ca acesta să cedeze sub acţiunea unor valuri puternice, astfel că, pentru a se evita o deplasare prea lungă tocmai până în Coreea, a fost ales şantierul de la Mangalia al firmei "Daewoo".
Prezenţa navei în rada portului Constanţa a inflamat spiritele, în special în rândul ecologiştilor români, care au considerat că prin acceptarea deşeurilor de la bord, România riscă să devină un fel de groapă de gunoi a Europei. Pe de altă parte, însă, firme româneşti specializate în decontaminări industriale au considerat că gestionarea deşeurilor existente pe "Flaminia" nu este nici imposibilă şi nici atât de periculoasă precum clamau alarmiştii. Printre aceste firme se afla şi "Setcar" Brăila, care, asociindu-se cu "Uni-Recycling" din Bucureşti şi "Glar Construct", din Prahova, a reuşit să convigă şantierul naval "Daewoo Mangalia Heavy Industries" (DMHI) că există atât competenţa cât şi dotările necesare pentru rezolvarea problemei. Pe 10 mai 2013 a fost încheiat un contract de prestări servicii între DMHI şi asocierea celor trei firme, în care se stipula decontaminarea a circa 8.000 tone de fier. Este vorba, practic, despre resturi de containere metalice şi compartimente ale navei afectate de explozie şi incendiu. Pentru decontaminarea acestora, "Setcar" şi partenerii săi au amenajat o platformă specială în portul Constanţa. Odată scoase miile de tone de deşeuri metalice, pescajul ar fi trebuit să scadă suficient încât nava să poată intra în apele mai mici ale portului Mangalia. În incinta şantierului naval din Mangalia vaporul trebuia curăţat şi de cele 1.000 tone de şlam de pe fundul calei - un amestec de cenuşă şi substanţe folosite pentru stingerea incendiului - aşa încât să poată fi începute operaţiunile de reparaţie.

Afacere în pierdere pentru "Setcar"

"Noi ne-am pregătit foarte bine pentru a putea face faţă acestui contract. Am investit în instalaţii performante, am asigurat forţa de lucru necesară, astfel încât să ne facem treaba foarte eficient. Din păcate, felul cum s-au derulat lucrurile a făcut ca această afacere să se termine în pierdere pentru noi", ne-a declarat Sandu Bălan, directorul comercial al "Setcar" SA Brăila. Din cele 8.000 de tone de fier pe care ar fi trebuit să le decontamineze, "Setcar" şi asociaţii săi au finalizat doar 2.162,9 t, după care contractul s-a sistat. Autorităţile române au constatat că armatorul a oferit date eronate atunci când a spus că la bordul vaporului se află doar 8.000 t de deşeuri metalice. În realitate, după ce au început operaţiunile de curăţare, s-a constatat că există în plus cel puţin 14.000 t de metal contaminat cu reziduuri rezultate în urma arderii a tot felul de substanţe chimice mai mult sau mai puţin periculoase. Pentru neconcordanţele existente între declaraţiile iniţiale şi situaţia de fapt, autorităţile de mediu au somat nava să părăsescă teritoriul României. A contat mult în această ecuaţie şi presiunea făcută de ecologişti şi de mass media, care au reclamat prezenţa acestor deşeuri pe teritoriul României. Având compartimentul motor neafectat de incendiu, vaporul a plecat spre Danemarca, unde a fost contractată o altă firmă specializată în operaţiuni de decontaminare. După ce va fi curăţată şi declarată sigură 100% din punctul de vedere al respectării condiţiilor de mediu, nava se va putea întoarce la şantierul naval "Daewoo" din Mangalia, pentru a i se înlocui segmentele deteriorate de incendiu. "Din punctul nostru nostru de vedere, era bine dacă s-ar fi găsit o posibilitate legală de a continua aici operaţiunile de decontaminare. Banii pe care îi iau cei din Danemarca ar fi putut rămâne în România. Ca dotare şi competenţe puteam să facem fără probleme ceea ce fac ei acolo. În cei 15 ani de când avem activităţi în domeniul protecţiei mediului, firma noastră a întreprins operaţiuni mult mai ample şi mai complexe decât aceasta. Spre comparaţie, putem aminti un contract derulat în perioada 2010 - 2012, prin care am procesat 640.000 de tone de deşeuri petroliere", ne-a declarat directorul Bălan. Acesta a precizat că "Setcar" are la ora actuală, pe lângă o bază tehnică de ultimă generaţie, 250 de angajaţi, dintre care 44 au studii superioare în domeniul chimiei. "Chiar dacă brăilenii nu ştiu prea multe despre noi, suntem printre primele trei firme din România în acest domeniu şi avem peste 4.000 de contracte rezolvate în ţară şi străinătate", ne-a spus Bălan. Acesta a evitat, însă, să precizeze cât a pierdul "Setcar" în afacerea "Faminia". "Datele financiare sunt confidenţiale, prin clauzele contractului încheiat cu Daewoo Mangalia", a precizat directorul comercial al "Setcar" Brăila.
Dar dacă operaţiunile de decontaminare a fierului de pe nava incendiată s-au derulat în portul Constanţa, se pune întrebarea în ce circumstanţe au ajuns sute de tone de reziduuri în Brăila. Răspunsul ne-a fost oferit de inginerul Mihai Moraru, cel care a manageriat contractul cu "Daewoo" Mangalia. Potrivit acestuia, zgura rezultată în urma spălării resturilor metalice a fost adusă la punctul de lucru Brăila, pentru a se extrage particulele de fier, în vederea valorificării. Oxizii de fier au fost separaţi de masa reziduurilor prin procedura magnetizării. În total, din 315,2 tone de reziduuri transportate la Brăila, s-au extras 100 tone oxid de fier. Ceea ce a rămas reprezintă deşeuri de diverse compoziţii chimice, care urmează să fie expediate în Germania, unde vor fi îngropate într-o fostă mină de sare, ce reprezintă la ora actuală cel mai mare depozit subteran de deşeuri periculoase din Europa.
Controlul ce urmează să fie efectuat de Garda de Mediu la punctul de lucru "Setcar" va stabili oficial dacă firmei i se poate imputa ceva legat de felul cum a gestionat deşeurile provenite de pe nava "Faminia". Vom reveni.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro