Nu ştiu cum s-a încheiat aseară războiul politic din interiorul PSD, dintre tabăra lui Dragnea şi cea a lui Tudose. Contează mai puţin. Dar înainte de şedinţa Comitetului Executiv (celebrul CEx), premierul Mihai Tudose anunţa, împreună cu (încă) ministrul Transporturilor, Felix Stroe, semnarea unui contract pentru un obiectiv pe care brăilenii îl aşteaptă de zeci de ani şi despre care autorităţile – de la cele locale la cele centrale – i-au tot minţit nişte zeci de ani: podul peste Dunăre de la Brăila.
Ieri, înainte de descătuşarea forţelor din Cex, premierul a anunţat, în sfârşit, semnarea mult-aşteptatului contract pentru construirea mult-lăudatului pod. Un contract în valoare de vreo 433 de milioane de euro, atribuit unei asocieri de firme italiano-japoneze. Podul Brăila - Măcin ar reprezenta unul dintre cele mai mari contracte de infrastructură din România post-decembristă.
„Vă garantez că, atâta timp cât mai suntem în picioare, vom da tot sprijinul ca proiecte de acest gen să se desfăşoare cu prioritate”, declara, ieri, premierul Tudose
„Sunt proiecte care au demarat astăzi şi nu mai pot fi oprite, indiferent cine ar dori acest lucru”, spunea şi ministrul Transporturilor.
Da, brăileanul Mihai Tudose ar putea intra în istorie ca premierul care a demarat construirea podului de la Brăila, dar de fapt nimic altceva din ceea ce s-a petrecut în guvernarea de până acum a PSD-ALDE în general şi a lui Mihai Tudose în particular nu arată că dezvoltarea infrastructurii chiar ar constitui o prioritate. Dovadă stau sumele alocate acestui sector – cele mai mici din ultimii 11 ani.
Înseamnă, însă, semnarea de ieri a contractului că gata, vom avea podul mult-visat şi că nimic nu se mai poate întâmpla, aşa cum grăieşte Felix Stroe? Nicidecum. Într-adevăr, este cel mai concret lucru de până acum în privinţa podului, dar asta nu garantează realizarea lui. Au mai fost semnate o grămadă de contracte pentru fel de fel de obiective, care fie n-au început niciodată, fie n-au mai fost finalizate sau au fost întârziate ani şi ani de zile. Chiar zilele trecute, Compania de Drumuri anunţa rezilierea contractului de construire a centurii Târgu-Mureş, semnat hăt, în octombrie 2014, stadiul lucrărilor fiind în prezent de doar o treime, deşi întreaga şosea trebuia finalizată în octombrie 2016. Construirea podului de la Brăila depinde de mulţi factori – nu doar de semnarea în sine a contractului -, dar mai ales de banii pe care Guvernul - indiferent cum se va numi el şi de cine va fi format - îi alocă acestui obiectiv. Or, la finele anului trecut, se vorbea că, pentru 2018, statul a alocat doar 1% din valoarea proiectului. Ieri, premierul nu a vorbit despre sumele alocate de la buget podului de la Brăila, dar a amintit de termenul de finalizare – care este de 12 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţie. Cu alte cuvinte, în acest an, constructorul va realiza proiectarea podului şi a soselelor de legătură, proiectare care sigur va costa mai mult de 1% din valoarea întregului proiect. Şi, cu cât se alocă mai puţini bani, cu atât mai mult se lungeşte termenul de finalizare. Una peste alta, semnarea contractului pentru un pod despre care se vorbeşte de zeci de ani este o realizare a premierului brăilean, Mihai Tudose. Culmea este că în loc să puncteze întregul PSD această realizare, ieri liderii social-democraţii aveau de rezolvat o altă problemă: dacă Dragnea a mai tare decât Tudose şi dacă o fostă secretară, pe nume Carmen Dan, poate fi în continuare ministru de Interne sau „decât” o agramată oarecare pe care o cunoaşte bine şeful PSD.