Cum era de așteptat, ideea Guvernului de a tăia anul acesta tichetele de vacanță pentru bugetari îi nemulțumește pe beneficiarii direcți ai acestora. Să ți se ia așa dintr-odată 1.450 de lei nu e ușor de acceptat. Și totuși, în contextul actual, în care situația economică și fiscal-bugetară nu este deloc una grozavă, era oarecum o măsură de așteptat. Când nu ai de unde să mai dai asemenea facilități – ca să nu le spun pomeni - mai tai.
Dar o altă categorie care s-a arătat supărată rău de o eventuală asemenea măsură este reprezentată de hotelieri și patronatele din turism. Că se distruge turismul românesc, că erau niște bani care ajutau industria, și așa afectată de Covid, că erau bani care rămâneau în țară și tot așa.
Da, într-o oarecare măsură, așa este. Dar, pe de altă parte, nu este industria ospitalității singura afectată de pandemie. Sunt multe altele, care resimt la fel de mult efectele crizei sanitare – industria confecțiilor și a încălțămintei, de exemplu. În ultimul an, oamenii și-au cumpărat mai puține haine sau încălțăminte. Sau industria auto. De fapt, cam toate sectoarele au fost afectate, într-o mai mică sau mai mare măsură – cu excepția retailului esențial și industria alimentară – pentru că, pandemie sau nu, omul trebuie să mănânce.
Dar nu aceasta ar fi adevărata problemă. Voucherele de vacanță pentru bugetari nu au făcut de fapt decât să distorsioneze piața și să ofere multora dintre hotelieri motive să mărească prețurile și să scadă calitatea serviciilor, pentru că oricum le veneau clienți cu vouchere.
Industria turismului a tot beneficiat de facilități în ultimii ani – TVA redus la doar 5%, de exemplu. Dar nici prețurile nu au scăzut, nici serviciile nu au fost mai bune, în marea parte a cazurilor. Dacă vrei să faci turism și să câștigi din asta, nu trebuie să te bazezi pe o pomană a statului, făcută unei anume categorii de angajați. Nu poți să faci turism pe banii altora – de fapt, bani generați de mediul privat.
Da, a fost un an greu pentru turism, ca pentru toată lumea. Dar, totuși, turismul a fost cu adevărat blocat doar în perioada stării de urgență. În rest, oricine s-a putut caza oriunde și oricând. Iar pentru că 99% dintre cei care plecau în vacanțe în străinătate au rămas în țară anul trecut, industria ospitalității din România n-a fost chiar așa de lovită. Ba dimpotrivă, a profitat și, nu de puține ori, și-a bătut joc de clienți, oferind servicii proaste la tarife mari. Inclusiv sau mai ales posesorilor de vouchere.
Iar cine știe și a știut să facă turism adevărat, a fost încărcat la capacitate tot anul, iar rezervările sunt făcute și acum în avans pe câteva luni. Cine a știut să facă turism chiar nu a dus lipsă de clienți – cu sau fără tichete de vacanță. Dar da, sunt puțini, pentru că puțini au înțeles cum se face cu adevărat turism.
Turismul nu se face cu pomeni, cu vouchere, cu banii altora. Turismul adevărat se face cu idei bune, cu servicii de calitate, cu oferte bune. Turismul adevărat se face cu pasiune, cu efort, cu investiții și, mai ales, cu respect față de client.