* Guvernul anulează în mai puţin de 3 luni o lege votată în Parlament şi condamnă selectiv unele sectoare economice, în timp ce altele sunt favorizate * UNTRR solicită menţinerea regimului fiscal al prestaţiilor suplimentare pentru clauza de mobilitate conform prevederilor Legii 72/2022 * în caz contrar se anunţă falimente ale transportatorilor români în vreme ce firmele străine sunt favorizate
Măsurile anunţate de Guvernul Ciucă continuă să inflameze sectoare economice importante din România. Astfel, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) îşi exprimă îngrijorarea cu privire la proiectul Ministerului Finanţelor privind modificarea Codului Fiscal, care prevede eliminarea prestaţiilor suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate din categoria indemnizaţiilor cu tratament fiscal egal cu cel al diurnelor/indemnizaţiilor de detaşare, respectiv neimpozabile în limita plafonului stabilit prin legea 72/2022. “Reamintim că aceasta a fost printre principalele solicitări ale industriei transporturilor rutiere la începutul acestui an, care a fost preluată prin legislaţia recent adoptată de România respectiv Legea 72 din 30.03.2022, pentru a se elimina incertitudinea juridică determinată de interpretările ANAF privind impozitarea diurnei şoferilor profesionişti care operează transporturi rutiere internaţionale în UE şi pentru a se menţine competitivitatea transportatorilor rutieri români la nivel european, în contextul intrării în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1 privind detaşarea conducătorilor auto”, se arată în comunicatul UNTRR.
Sursa citată continuă prin a arăta că modificarea unei legi recent adoptate creează instabilitate juridică şi neîncredere în dialogul cu autorităţile române, într-un moment în care industria transporturilor rutiere este grav afectată de intrarea în vigoare a Pachetului Mobilitate 1, creşterea preţului la carburanţi şi lipsa forţei de muncă. Ceea ce a rezolvat Parlamentul României prin Legea 72/2022, este anulat de Guvern 3 luni mai târziu.
Se doreşte favorizarea firmelor din afara României?
În acelaşi comunicat de presă se afirmă că operatorii de transport rutier nu pot suporta o nouă impozitare a salariilor, numai dacă se doreşte eliminarea sectorului de transport rutier românesc şi favorizarea firmelor din afara României.
“Având în vedere că marja de profit a industriei de transport rutier este extrem de mică şi este deja erodată de creşterea preţului la combustibil şi inflaţie, o astfel de măsură generează costuri cu mult peste marjele existente şi astfel firmele de transport rutier din România sunt eliminate de pe piaţa europeană de transport”.
Totodată UNTRR avertizează că aceste propuneri de modificări în codul fiscal vor permite din nou ANAF să interpreteze după bunul plac încadrarea şoferilor care efectuează transport internaţional şi să încadreze diurnele la drepturi primite în baza clauzei de mobilitate şi să impoziteze tot ce trece de 33% din salariul de încadrare.
“Această propunere legislativă modifică substanţial ceea ce s-a obţinut prin Legea 72/2022 şi anume neimpozitarea sumelor aferente clauzei de mobilitate până la plafonul maxim de 3 salarii de bază ale angajatului/şoferului, introducând un nou plafon neimpozabil mult mai mic pentru prestaţiile aferente clauzei de mobilitate de numai 33% din salariul de bază.
Introducerea în Codul fiscal a 2 plafoane neimpozabile pentru indemnizaţii care au aceeaşi natură, respectiv un plafon pentru indemnizaţiile de delegare/detaşare stabilit prin Legea 72/2022 şi un alt plafon pentru prestaţiile aferente clauzei de mobilitate prin actualul proiect legislativ al Ministerului Finanţelor va genera o incertitudine majoră în rândul operatorilor de transport rutier creând în mod inadmisibil premisele pentru interpretări şi abuzuri din partea autorităţilor de control”, atrag atenţia reprezentanţii UNTRR.
În acest context, UNTRR solicită retragerea acestei propuneri din proiectul MF de modificarea a Codului fiscal. UNTRR solicită menţinerea regimului fiscal al prestaţiilor suplimentare pentru clauza de mobilitate conform prevederilor Legii 72/2022 recent adoptate pe 30.03.2022, respectiv tratament fiscal egal între indemnizaţia de delegare/detaşare şi prestaţiile suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate, având în vedere că:
- atât indemnizaţiile de delegare/detaşare cât şi prestaţiile suplimentare pentru clauza de mobilitate se acordă conform Codului Muncii în aceleaşi condiţii, respectiv în vederea compensării inconvenienţelor cauzate de îndepărtarea salariatului de mediul său obişnuit
- atât indemnizaţiile de delegare/detaşare cât şi prestaţiile suplimentare pentru clauza de mobilitate sunt sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare
Totodată, UNTRR solicită Guvernului României ca pentru perioada 1 ianuarie 2023 - 31 decembrie 2028 să aplice Legea nr. 135/2022 şi transportului rutier.
În ultimii 3 ani, industria de transport din România s-a confruntat cu controale din partea ANAF care a reinterpretat Codul Fiscal şi a recalificat diurnele ca venituri salariale şi a emis decizii de impunere pentru plata acestor sume şi a penalităţilor aferente.
În ultimii 3 ani, UNTRR a solicitat Guvernului României să se aplice salarizarea din construcţii şi sectorul agricol şi industria alimentară şi industriei de transport rutieri.
Dacă în ultimii 3 ani autorităţile au precizat că nu vor mai extinde excepţiile din construcţii şi IT, ci dimpotrivă că potrivit angajamentelor din PNRR chiar şi facilităţile existente vor fi eliminate până în 2025, modelul a fost replicat în agricultură până în 2028 dincolo de orice angajament din PNRR.
Astfel, UNTRR solicită menţinerea regimului fiscal al prestaţiilor suplimentare pentru clauza de mobilitate conform prevederilor Legii 72/2022 şi extinderea modelului de salarizare din agricultură şi aplicarea imediată inclusiv la industria transporturilor rutiere până în 2028.
*
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.