• pe malul brăilean, a fost defrişată o suprafaţă de 3,5 hectare, care a fost scoasă din fondul forestier şi predată către CNAIR • la ora actuală, sunt semne de activitate pe viitorul şantier, un utilaj putând fi văzut zilele trecute în timp ce nivela terenul • nu se ştie cu exactitate când vor începe efectiv lucrările • conform contractului, şantierul ar trebui deschis în luna martie a acestui an, termenul de finalizare fiind martie 2022 • autorităţile brăilene urmează să aibă o întâlnire de lucru cu reprezentanţii constructorului, zilele următoare, pentru a se informa despre intenţiile acestora • deocamdată, intenţiile par serioase: există informaţii că responsabilii din cadrul firmelor care au câştigat licitaţia şi-au închiriat locuinţe în Brăila, pentru a fi mai aproape de şantier
Terenul din zona dig-mal unde se vor derula lucrările pentru podul peste Dunăre este pregătit, însă şantierul încă nu a fost deschis efectiv. Direcţia Silvică Brăila a defrişat o suprafaţă de 3,5 hectare, pe care a scos-o din fondul forestier şi a predat-o către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în vederea construirii elementelor componente ale podului, de pe malul brăilean al fluviului. Locul unde se va ridica obiectivul se află la câteva sute de metri distanţă de Staţia de Epurare a municipiului, pe direcţia Galaţi. De pe dig se poate vedea la ora actuală suprafaţa defrişată. Zilele trecute, un utilaj lucra la nivelarea terenului. Potrivit informaţiilor primite de la Direcţia Silvică, defrişarea s-a făcut în conformitate cu un Ordin de Ministru emis în data de 7 decembrie 2018. Partida a fost scoasă la licitaţie, câştigător fiind agentul economic brăilean “Ridsilv” SRL. Această firmă a tăiat efectiv copacii şi a valorificat masa lemnoasă. În total, volumul de lemn exploatat s-a ridicat la 871 metri cubi, din care 562 mc plop euroamerican, 108 mc salcie şi 201 mc frasin, după cum ne-a informat Ovidiu Lăcătuş, responsabil Fond Forestier din cadrul Direcţiei Silvice Brăila.
Oficial, după eliberarea terenului de arbori, a început organizarea de şantier. “Ulterior datei de 20 decembrie 2018, la care a fost emis ordinul de începere a lucrărilor de execuţie autorizate din «Etapa I - Fundaţii/elevaţii turnuri Brăila/Tulcea şi incinta parţială bloc de ancoraj zona Tulcea», au fost demarate lucrările pregătitoare, respectiv organizarea de şantier, execuţia drumurilor de acces la amplasament şi alte lucrări temporare”, ne-a informat Regionala Constanţa a CNAIR.
La faţa locului există deja drumuri de acces în pădure, însă nu s-ar putea spune că a început efectiv organizarea de şantier, din moment ce un singur utilaj poate fi văzut, deocamdată, în teren. Autorităţile brăilene sunt optimiste, totuşi, spunând că intenţiile constructorului sunt cât se poate de serioase. “Din câte am înţeles, reprezentanţii firmelor care au câştigat licitaţia şi-au închiriat locuinţe în Brăila, ca să nu mai facă naveta până la Bucureşti. Probabil în curând vor începe lucrările. Din câte ştiu, se mai aşteaptă nişte documente de la CNAIR şi nişte avize de la Poliţie, pentru continuarea amenajării drumului de acces pe şantier. Urmează să avem o întâlnire, zilele următoare, cu constructorii”, ne-a declarat Francisk Chiriac, preşedintele Consiliului Judeţean Brăila.
Din câte se pare, pe malul tulcean al Dunării pregătirile pentru organizarea de şantier sunt mai avansate decât pe malul brăilean, prezenţa utilajelor fiind mai activă acolo, după cum sugerează unele postări de pe reţelele de socializare.
Datele tehnice ale celui mai important proiect contemporan de infrastructură
După cum deja se ştie, podul peste Dunăre de la Brăila este cel mai important proiect de infrastructură demarat în estul României după 1989. Licitaţia pentru construirea podului a fost câştigată de un concern italo-japonez. Este vorba despre asocierea dintre Astaldi SpA (Italia) şi IHI Infrastructure Systems CO.Ltd (Japonia), care ar trebui să treacă la construirea efectivă a podului în martie 2019 şi să finalizeze lucrările până în martie 2022. Doar în caz de forţă majoră, finalizarea construcţiei s-ar putea amâna cu 12 luni, respectiv până în martie 2023. Garanţia lucrărilor va fi de 120 de luni (10 ani), perioadă în care orice problemă va fi corectată pe cheltuiala constructorului.
Valoarea totală a investiţiei se va ridica la 2,35 miliarde de lei, cu tot cu taxele aferente - circa 510 de milioane de euro la cursul actual - şi include nu doar construirea podului suspendat peste fluviu, ci şi a drumurilor de conexiune ce vor fi făcute de la zero pe malul tulcean. Acestea au o lungime totală de 23,4 kilometri, cu două secţiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km şi drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km. Capătul dinspre vest al podului va fi amplasat între Galaţi şi Brăila, în amonte de confluenţa Dunării cu Siretul, la circa un kilometru de Brăila şi aproximativ şase kilometri de Galaţi. De asemenea, se va asigura conexiunea rutieră cu drumul european E87 (care merge spre Galaţi şi Vama Giurgiuleşti), precum şi cu drumurile naţionale 2A, 21, 22, 22B şi 23. Capătul de pe malul dobrogean al fluviului se va lega cu infrastructura rutieră în apropiere de oraşul Măcin şi va asigura continuarea E87 către Tulcea.
Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri. Calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuită din patru benzi de circulaţie de câte 3,5 metri lăţime fiecare, patru benzi de încadrare de câte 0,5 metri lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zona mediană cu lăţimea de trei metri. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, două benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având de câte 2,8 m lăţime fiecare.
Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal. Blocurile de ancorare sunt integrate în teren, în afara digurilor de apărare. Gabaritul pe verticală al podului va fi de cel puţin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigaţie fluvială.