Efectele crizei globale au inceput sa se faca simtite si in Romania. Nu stim cum va fi in 2009. Unii spun ca rau, altii ca foarte rau si sint si citiva care pariaza pe "binisor". Dar, una peste alta, pina sa se traga linia sub "pierderi", putem spune ca "degetul" crizei a si umblat deja prin punctele de maxima sensibilitate apartinind citorva domenii de succes. Unul din acestea este industria constructoare de masini. Habar n-am in ce relatii este aceasta cu dealerii, in ce conditii se deruleaza afacerea, insa, cel putin in Romania, pe orice oferta te-ai uita, e imposibil sa nu te bufneasca risul in prima instanta si plinsul in cele din urma, fiind imposibil sa nu remarci ca branduri prestigioase nu ezita sa se faca de ris. Am parcurs cu indelunga rabdare mai toate ofertele de masini, de la cele "populare" pina la cele premium. Am citit mai ales dotarile standard, adica minimul pentru care ti se cer banii. Veti putea constata si dumneavoastra, cu mare usurinta ca, de fapt, pina acum, noi n-am inteles ce este aceea o masina. Veti putea constata astfel ca pe fondul unor relative reduceri, veti beneficia, in dotarea standard a unei masini, de volan, roti, stergatoare de parbriz, roata de rezerva "normala", de bancheta posterioara de 3 locuri (pentru un autoturism de 5 persoane !!!), de centuri de siguranta, de frine discuri fata, de compartiment de bagaje acoperit etc. Unele oferte, cu totul speciale, ofera caroserie si sasiu. Eu, personal, am fost tulburat. Cu totul impresionat. Nu mi-am imaginat niciodata ca voi avea sansa de a cumpara o masina cu volan sau cu roti, sau cu caroserie... Sau ca voi avea un portbagaj in care nu ploua.
Oricum, dealerii de masini au descoperit cumva punctul G al cumparatorului: oferta in care sa treaca la dotari si mecanismele fara de care o masina, de fapt, nu poate functiona. De aceea se intimpla sa citim cearsafuri intregi de "dotari", iar cind ne urcam in masina nu gasim decit lucruri absolut firesti si necesare. Si daca, totusi, gasim si ceva in plus, atunci suma pe care trebuie s-o platim ne-ar ajunge ca sa traim bine vreo 20 de ani.
Ma tot intreb: cei care fac analize de marketing pentru crearea unei oferte au in vedere un public incapabil sa gindeasca? E vorba si aici de smecheri si de fraieri? Nu stiu de ce imi amintesc de o roma care-si vindea marfa intr-o statie de maxi-taxi, strigind: hai la ciocolata cu lapte, arahide si... termen de garantie!