Prima probă, de limba română, a Evaluării naţionale a fost pe placul elevilor, sau cel puţin asta susţin cei mai mulţi dintre ei. La Brăila s-au înscris 2.429 de candidaţi şi s-au prezentat 2.415. Niciunul dintre elevi nu a încercat să fraudeze examenul, aşa că nu a fost niciun eliminat la această probă.
Inspectorul de specialitate, prof. Adrian Simion, a precizat că subiectele au fost de nivel mediu, că aşa ceva s-a lucrat la clasă şi că elevii au trecut prin două simulări, în martie şi în mai, şi că la acestea 80% dintre copii au luat note peste cinci.
La Şcoala "Ion Creangă" elevilor li s-a părut uşor, cel puţin asta au spus părinţilor care stăteau emoţionaţi la uşa şcolii şi îi aşteptau să iasă din săli. "A fost uşor, ne-a picat text epic şi a fost bine. Nici gramatica nu a fost cine ştie ce dificilă. Mă aştept la un opt, nouă. Propoziţiile subordonate mi s-a părut dificile. O să vedem ce am făcut", a spus elevul Andrei Mocanu.
Şi elevilor de la Şcoala "Ion Băncilă" subiectele li s-au părut uşoare, deşi unii au spus că au avut dificultăţi exact la compuneri, dar, în final, s-au descurcat foarte bine. "A fost bine. Mă aşteptam să fie ceva mai dificil, dar a fost uşor, deşi am avut la compuneri surprize. Oricum, până la urmă m-am descurcat. La compuneri mă aşteptam la o operă lirică, epică, ceva ce am făcut, dar m-am descurcat", a spus şi eleva Nicoleta Popa.
La Şcoala "Anton Pann", bucuria elevilor a fost aceeaşi, pentru că şi lor subiectele li s-au părut la îndemână. "Dacă învăţai era uşor, puteai să rezolvi totul. Niciun subiect nu mi s-a părut prea dificil. Prin surprindere ne-au luat camerele de luat vederi, dar ne-am obişnuit", a spus eleva Alexandra Pârciulescu. Cristina Pârcea, de la aceeaşi şcoală, a spus şi ea că nu i s-a părut dificil, că se aşteaptă la o notă mare, dar nu la cea maximă, pentru că e sigură că a mai făcut greşeli la compuneri.
"Am atins toate subiectele, dar mai dificilă mi s-a părut cea care cerea să prezint opinia despre mesajul transmis. Nu prea am înţeles cerinţele. Nici textul nu prea l-am înţeles. Trebuia să scriu argumentul unu, argumentul doi, dar nu prea am reuşit, nu am înţeles textul", a spus eleva Daniela Colgiu de la Şcoala "Nedelcu Chercea".
Unul dintre itemi a stârnit controverse chiar şi între profesori
Primul subiect conţinea cinci itemi, care s-au lucrat la clasă a spus inspectorul Adrian Simion, apoi elevilor li se solicita întocmirea unei compuneri în care să-şi prezinte opinia în legătură cu mesajul textului din "Cireşarii". La subiectul doi, s-a lucrat cu un text nonliterar, din revistela "Dilemateca". "Subiectele cert solicitau creativitatea elevilor, nu mai sunt subiecte de memorat şi reprodus. Proba a fost de nivel mediu, cu uşurinţă cine a învăţat putea să ia nota şapte. Diferenţa o va face itemul care solicita identificarea felului unei propoziţii, dacă era subiectivă sau predicativă. Era subiectivă, dar discuţii au fost chiar şi în rândul profesorilor. Aceste şase puncte de la acest item vor face diferenţa între notele foarte bune şi nota maximă. Pentru ceilalţi, diferenţa o vor face cele două compuneri care solicită fantezie, ştiinţa prezentării unei opinii, discurs coerent", a mai explicat inspectorul Adrian Simion.
După ce lucrările elevilor au ajuns în centrele de evaluare organizate la colegiile tehnice "Edmond Nicolau" şi "Panait Istrati", la ora 16.00 a început corectarea. Ca noutate, în acest an sunt camere de supraveghere şi în centrele de corectare, pentru a se înlătura orice fel de suspiciuni referitoare la corectitudinea evaluării lucrărilor.
Următoarea probă va fi cea de la matematică. Ea se va susţine miercuri, 27 iunie, iar primele rezultate se vor face publice pe 29 iunie. Rezultatele finale se vor afla pe 2 iulie, după contestaţii. Media artimetică a notelor obţinute la Evaluarea naţională va forma jumătate din media de la admiterea la liceu.