• produsele analizate de InfoCons, de la mai mulţi producători, au până la 7 E-uri, acoperă peste 50% din doza zilnică de sare, şi au foarte multe grăsimi saturate • studiul efectuat de InfoCons a vizat 14 produse de tip “Mici” pe care românii le consumă frecvent
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor InfoCons a dat recent publicităţii rezultatele unui nou studiu cu privire la conţinutul de E-uri, sare, grăsimi, compuşi cu potenţial alergen şi calorii ce se regăsesc în produsul, poate cel mai îndrăgit de români, nelipsit de la orice picnic care se respectă, şi anume “Micii”. Rezultatele studiului ar trebui să ne pună serios pe gânduri, întrucât şi acest produs abundă, cum altfel, în E-uri şi grăsimi nesănătoase, toate “asezonate” cu multă sare. Potrivit realizatorului cercetării, în cadrul studiului au fost analizate 14 produse, care au ca producător sau distribuitor firmele “Cristim 2 Prodcom”, “Integra”, “Mega Image”, “Doly Com Distribuţie”, “Smithfield Prod”, “Salbac”, “Aldis”, “Diana” SRL, “Carrefour România” şi “Selgros cash& carry”.
Iată care sunt pe scurt principalele concluzii ale studiului:
- mai puţin de o treime dintre produse au menţionat pe etichetă, în dreptul producătorului, doar ţara în care au fost fabricate, respectiv România;
- în ceea ce priveşte numărul de E-uri, a reieşit faptul că acesta variază între 1 şi 7 E-uri;
- 35,71% dintre produse au specificat pe etichetă tipurile de alergeni ce se pot găsi în produs, aceştia fiind: soia, muştar, ţelină, grâu (gluten), lapte (lactoză), ou;
- aproape toate produsele au menţionat pe etichetă valorile nutriţionale, valoarea energetică fiind cuprinsă între 163 – 311 kcal/100g;
- produsele conţin între 11,5 şi 30 g grăsimi per 100g de produs;
- aportul proteic pentru produsele studiate variază între 12,9 şi 20,71 g/100g şi are origine atât animală cât şi vegetală, unele dintre produse fiind îmbogăţite cu proteine din soia şi proteine din porc;
- în condiţiile în care Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă un consum mediu de sare de 5g/zi pentru un adult, cantităţile descoperite în cadrul studiului pe cele 14 produse vizate a fost între 0,84 şi 2,6 g.
Cel mai bine s-au poziţionat la capitolul E-uri brandurile “Aldis”, “Carrefour”, “Cris-Tim”, “Integra”, “Selgros” şi “Smitfield”, care au înregistrat un singur astfel de aditiv, bicarbonatul de sodiu - E500, în timp ce la conţinutul de grăsimi saturate, cele mai mici cantităţi au fost înregistrate de mărcile “Cris-Tim”, “Selgros” şi “Smitfield”. Aceiaşi 3 producători s-au poziţionat foarte bine şi la capitolul conţinut redus de sare, între 0,84 şi 1,33 grame per 100 g de produs.
InfoCons este o asociaţie pentru protecţia consumatorilor - unica organizaţie din România cu drepturi depline în “Consumers International” -, organizaţie de tip ONG, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.
Studiul face parte dintr-un proiect de informare asupra produselor comercializate atât pe piaţa romanească, cât şi pe cea europeană şi este derulat de InfoCons, pentru ca alegerea cetăţeanului consumator să fie facută în cunoştinţă de cauză.
Mai trebuie precizat că pentru persoanele interesate, pe pagina web a InfoCons poate fi găsită o aplicaţie cu ajutorul căreia, odată descărcată gratuit pe telefoanele mobile, poate fi scanat codul de bare, oferind astfel acces la informaţii detaliate despre produsul respectiv.
Versiunea detaliată şi completă a studiului este disponibilă AICI.