Avem, de asemenea, exemplul recent al reabilitarii centrului istoric, care ar fi trebuit inceputa asta vara de firma spaniola "Sedesa". Cum-necum, a venit iarna si nici nu se pune problema de lucrari executate pe strazile istorice ale orasului, desi in joc sint cam 10 milioane de euro, pomana primita de la UE.
Asadar, teoretic, in momentul de fata cartierele marginase ale Brailei ar fi trebuit sa beneficieze de canalizare si strazi asfaltate, iar in zona centrala ar fi trebuit sa fie un furnicar de utilaje care sa redea strazilor farmecul de alta data.
Observam, insa, ca nimic din toate astea nu e asa cum ar trebui sa fie. Si asta nu e tot: "Taticul" proiectelor ratate de Braila are valoarea de 27,5 milioane de euro si ar fi trebuit sa ne aduca o statie de epurare a apei nou-nouta, conforma cu standardele europene. Numai ca n-a fost sa fie... Statia trebuia sa fie gata la inceputul anului 2008, dar pina in momentul de fata nu i s-a turnat nici macar o galeata de beton la fundatie. Si nici nu mai sint sanse sa se faca ceva, pina la primavara! Pentru acest proiect, licitatia trebuie refacuta, fiindca primul constructor desemnat n-a fost in stare sa inceapa lucrarile si a fost concediat. Licitatia trebuie organizata, insa, de Guvern, fiindca grosul banilor vine din credite europene nerambursabile. Iar Guvernul bate pasul pe loc, dupa cum ne-a spus primarul Constantin Cibu. Acesta ne-a informat, ieri, ca procedurile de organizare a licitatiei au intirziat deja cu doua luni. In concluzie, nici nu se mai pune problema sa se desemneze un nou constructor si sa se treaca la treaba, pina la sfirsitul anului in curs.
Italieni incurca-lume
Reamintim ca, pentru a se conforma cerintelor Uniunii Europene, ce nu concepe existenta unui oras de talia Brailei fara o statie performanta de epurare a apelor uzate, Primaria a reusit sa atraga o finantare externa nerambursabila de 20,7 milioane de euro. La aceasta se adauga o contributie din partea Consiliului Local Municipal, de 6,8 milioane euro, care a ridicat la 27,5 milioane de euro suma ce s-ar fi putut investi pentru un astfel de proiect. Asta se intimpla acum trei ani. La vremea respectiva, a fost organizata o licitatie pentru gasirea unui constructor, la care au participat firma italiana "Termomecanica" (TME), firma germana "Passavant" si consortiul "Aquater"-"Athena" Grecia. Cea mai buna oferta a fost considerata cea a italienilor de la TME, care s-au laudat ca pot face lucrarea contra sumei de 19,48 milioane de euro. Desi expertii guvernamentali romani au atras atentia ca solutia tehnica prezentata de italieni nu se poate implementa la un pret atit de redus, oficialii europeni - care au avut licitatia pe mina, fiindca finantarea proiectului era acoperita in proportie de 75% de UE - au dat contractul firmei TME. Timpul a dovedit foarte rapid ca a fost o alegere proasta: singurul lucru care s-a facut dupa acea licitatie a fost montarea unui panou, la iesirea din Braila, spre Galati, pe care scrie ca proiectul finantat prin ISPA, denumit "Statie de epurare ape uzate in Braila" are termen de finalizare luna noiembrie 2008. Numai ca, pina in iunie 2007, nu s-a sapat nici o lopata de pamint din fundatia statiei de epurare. Ca urmare, contractul cu firma italiana TME a fost reziliat si trebuie ca operatiunea de desemnare a unui constructor sa o ia de la inceput, cu mentiunea ca termenul limita de finalizare a proiectului a fost prelungit pina in 2010.