• chiar dacă asfaltarea aleilor, demarată cu mare pompă la începutul lunii august, a luat o pauză în ultimele câteva săptămâni, administratorii stațiunii speră că lucrările vor reîncepe în forță în perioada următoare, astfel încât, până se strică vremea, să se ajungă cu covorul asfaltic cel puțin până la jumătatea aleii principale, adică până dincolo de hoteluri • la primăvară ar trebui să înceapă marea reabilitare a suprafeței împădurite din stațiune, precum și amenajarea peisagistică a câtorva perimetre de spații verzi • cu puțin noroc, tot la anul ar trebui să înceapă amenajarea unei zone de agrement destinate în primul rând copiilor • va fi reabilitată și parcarea de la intrarea în stațiune, astfel încât, odată aceasta finalizată, să nu se mai permită accesul mașinilor dincolo de linia de tramvai
Din luna august, de când a intrat în vigoare contractul încheiat între Asociația de Cooperare și Parteneriat Local pentru Dezvoltarea Stațiunii Lacu Sărat și firma ”Micatis” SRL, s-a turnat covor asfaltic pe 2.075 metri pătrați și s-au montat borduri pe o lungime totală de 664 metri liniari. Practic, a fost asfaltat carosabilul și s-au reabilitat trotuarele pe calea de acces în stațiune, de la sensul giratoriu din intersecția cu DN21 Brăila – Slobozia până la linia de tramvai. După finalizarea acestui tronson, lucrările s-au oprit, însă administratorii stațiunii trag nădejde că, până la venirea iernii, se va ajunge cu asfaltul nou până la sensul giratoriu unde se află vechea fântână arteziană și chiar se va trece de acesta, până dincolo de hoteluri. Practic, se speră că se va ajunge cu reabilitarea până pe la jumătatea aleii principale și a aleii dinspre mănăstire. Restul aleii principale, a celei secundare și a celorlalte alei mai mici de pe tot perimetrul stațiunii ar trebui făcut pe parcursul anului viitor. De altfel, contractul cu firma de asfaltări ”Micatis” a fost încheiat pe trei ani, acesta fiind termenul prevăzut pentru reabilitarea integrală a tuturor aleilor și trotuarelor din stațiune, plus a parcării de la intrarea dinspre benzinărie. Valoarea totală a contractului este de 4.488.152,80 lei fără TVA. Banii provin din bugetul Asociației de Cooperare și Parteneriat Local pentru Dezvoltarea Stațiunii Lacu Sărat din care fac parte, după cum se știe, Primăria Chiscani, Primăria Brăila și Consiliul Județean Brăila, entități care au contribuit cu cote egale.
La începutul lunii august, când angajații firmei ”Micatis” au deschis șantierul, au fost de față primarul Chiscaniului, Costică Cojea, primarul Brăilei, Marian Dragomir, și președintele CJ, Francisk Chiriac. La momentul respectiv, oficialitățile și-au exprimat convingerea că, deși termenul de finalizare stipulat în contract este de trei ani, constructorul se va mișca mai repede și va termina toate aleile, dar și parcarea, în doi ani. ”Micatis” a câștigat lucrarea la licitație, pe principiul prețului cel mai mic, în fața altor trei competitori – Anvisor Trans SRL, care a licitat cu 4.602.222,20 lei fără TVA; Dreams Riviera SRL - 4.705.669,10 lei fără TVA și Tancrad SRL - 4.801.702,40 lei fără TVA. Primarul Dragomir a declarat la deschiderea șantierului că, în situația în care primul desemnat în ordinea prețului - în cazul de față Micatis Prod SRL - abandonează lucrările sau "fuge de pe șantier", lucrările vor fi continuate de al doilea ofertant. Deocamdată, faptul că după ce a asfaltat până la linia de tramvai a dispărut de pe șantier timp de câteva săptămâni nu a fost considerat de către autorități un abandon sau o fugă de pe șantier, astfel că ”Micatis” este în continuare titular de contract. Se pare, totuși, că lucrările vor fi reluate în forță zilele următoare. Surse din administrație ne-au informat că firma și-a luat angajamentul că, după ce va finaliza asfaltarea Șoselei Râmnicu Sărat, la care lucrează în prezent în municipiu, va muta forța de muncă și utilajele în stațiune, pentru a continua ce a început acolo, așa încât, atât cât va mai permite vremea, să ajungă cu asfaltarea cel puțin până la jumătatea aleii principale, așa cum am menționat mai sus. După cum se știe, ”Micatis Prod” SRL are un contract multianual și cu Primăria Brăila, pentru întreținerea străzilor din municipiu, aceeași firmă având lucrări de asfaltare și pe raza câtorva comune din județ.
”Sperăm ca vremea să țină cu noi și să putem continua lucrările în stațiune. Există buget, există susținere din partea celor trei parteneri (Brăila, Chiscani și Consiliul Județean n.n.), există și suținerea operatorilor economici din stațiune. Sperăm ca lucrurile să meargă în direcția firească, fără impedimente. Încercăm să facem cât putem de mult, dat fiind și faptul că ne apropiem de sezonul rece, astfel încât sezonul estival 2023 să primească turiștii într-un mediu mult mai modern și plăcut decât l-au lăsat vara aceasta”, și-a exprimat speranța George Caranica, directorul Asociației de Cooperare și Parteneriat Local pentru Dezvoltarea Stațiunii Lacu Sărat.
Cu puțin noroc, cam în trei ani Stațiunea Lacu Sărat va arăta cu totul altfel
În afară de contractul cu firma ”Micatis” care se referă strict la asfaltarea aleilor, trotuarelor și a parcării care deservește stațiunea - parcare a cărei suprafață este de 7.646 metri pătrați, și care odată reabilitată va trebui folosită obligatoriu de toți cei care vin cu mașinile la stațiune, accesul auto dincolo de linia de tramvai urmând a fi strict reglementat -, există și alte proiecte a căror implementare urmează să schimbe complet fața stațiunii. Astfel, Asociația intenționează să pună la bătaie 2 milioane de lei, bani proveniți tot din contribuția celor trei entități administrative, pentru reabilitarea tuturor spațiilor verzi din stațiune. Asta presupune lucrări de amploarea celor derulate în Parcul Monument din municipiu, în urma cărora toată suprafața împădurită din stațiune va fi curățată de tufișurile și vegetația crescută sălbatic. Totodată, vor fi făcute și amenajări peisagistice în zona mănăstirii și alte câteva perimetre de spații verzi. Urmează ca acest proiect să fie scos la licitație în lunile următoare, astfel încât să poată fi pus în practică începând cu primăvara anului viitor.
Pe lângă amenajarea zonei împădurite, Primăria Chiscani, cea pe al cărui teritoriu administrativ se află stațiunea, intenționează să amenajeze, cu fonduri europene, un parc de joacă situat în perimetrul dintre mănăstire și vechea tabără pentru copii. ”Această zonă de agrement va cuprinde locuri de joacă pentru copii tip «corabie», cu specific pescăresc, leagăne, zone de relaxare, cu alei pavate, mobilier stradal. Totul va fi iluminat, pentru odihnă și relaxare. Ne-am gândit că, având Dunărea aproape, să promovăm tradițiile și identitățile locale", a precizat Geanina Pospai, viceprimarul comunei Chiscani. Proiectul se află într-o fază destul de avansată pentru obținerea finanțării, urmând apoi procedurile birocratice pentru stabilirea constructorului, astfel că, cel mai probabil, nu va putea fi pus în practică mai devreme de jumătatea anului viitor.
Tot cu fonduri europene, obținute prin Programul Operațional Regional 2021 - 2027, care va deveni accesibil începând cu luna februarie a anului viitor, Asociația intenționează, printre altele, să monteze panouri de informare turistică și să achiziționeze instalații de sonorizare, pentru organizarea pe viitor a unor spectacole. Aceste spectacole ar urma să se desfășoare pe o scenă montată în zona sensului girator din centrul stațiunii, acolo unde se află în prezent vechea fântână arteziană. Aceasta urmează să fie demolată și se ia în calcul amenajarea unei arteziene moderne, cu duze montate la nivelul suprafeței de călcare, în centrul sensului girator. Dacă se va lua decizia construirii ei, noua arteziană ar urma să funcționeze în sezonul cald, cu posibilitatea de a fi oprită atunci când se organizează spectacole, astfel încât întregul platou circular din centrul stațiunii să poată fi pus la dispoziția spectatorilor care vor să asiste la manifestările culturale.
Luând în calcul toate procedurile birocratice, începând de la accesarea fondurilor, până la organizarea și desfășurarea licitațiilor pentru desemnarea proiectanților și constructorilor, un termen optimist pentru implementarea tuturor proiectelor menționate mai sus ar fi cam de trei ani, timp în care principala grijă a autorităților dar și a agenților economici care își desfășoară activitatea în stațiune ar trebui să fie protejarea lacului sărat, fără de care stațiunea balneoclimaterică nu poate exista.