Adio! Adio, Nicoleta Pîrlog, 41 de ani, (angajată la o fabrică de încălţăminte de pe Rm. Sărat), Mirela Iosub, 41 de ani, (gestionar la un magazin alimentar) Nicoleta şi Florin Oprea (vânzătoare la raionul de peşte din Piaţa Mare şi muncitor la Uzina de Apă), de 37, respectiv 40 de ani, şi Anişoara Toader, 52 de ani, operator la o firmă de valori.
Cinci victime, cinci tragedii, trei copii orfani: doi băieţi de câte 10 ani şi o fată de 18. Soţii Oprea aveau un băiat în clasa a patra, iar Nicoleta Pîrlog o fată de 18 ani şi celălalt băiat de 10 ani.
Zeci de oameni îndoliaţi şi mii de brăileni înmărmuriţi... Sunt efectele unei lacune legislative ce reglementează secretul medical şi a unei mari minciuni: declaraţia pe propria răspundere privind suferinţele-pericol public, precum epilepsia.
Boală neurologică, epilepsia este una dintre cele mai imprevizibile afecţiuni fiind "incompatibilă" cu şoferia, dar şi cu anumite locuri de muncă şi aducerea pe lume a bebeluşilor, aceasta fiind transmisibilă genetic. Nu poate fi depistată prin analize, în cel mai sigur caz doar la electro-encefalo-gramă (EEG) şi atunci numai în timpul crizei sau aleatoriu, în funcţie de stadiul său.
Epilepsie are brăileanul Marius Negoiţă, 27 de ani, şoferul care, ieri, la orele 6.45, a produs tragedia de pe Râmnicu Sărat şi a sădit moartea în casele a cinci familii din municipiu.
Bărbatul, agent de securitate la My Security, din august- septembrie 2015, se ducea la serviciu, la o firmă de pe şoseaua de centură, când a intrat cu Renault-ul Megane personal pe contrasens, cu o viteză de 90 km/h şi s-a năpustit în staţia de autobuz din dreptul bisericii din apropiere, omorând pe loc patru femei cu vârste de 37, 41 (două persoane aveau această vârstă) şi 52 de ani. A cincea victimă, un bărbat de 40 de ani, care tocmai ajunsese împreună cu soţia în staţie, n-a răspuns manevrelor de resuscitare efectuate de medici timp de 50 de minute.
"Carnagiu. N-am văzut niciodată aşa ceva. Viteza, nebunia...Ucid, toate ucid! Am văzut oameni sfârtecaţi, făcuţi bucăţi. Imediat după, peste tot erau acte, bani, pantofi...Nu pot să cred că există asemenea inconştienţi pe şoselele de la noi", ne-a spus un martor al accidentului.
Tragedia celor de pe urmă
Traficul a fost blocat preţ de patru ore, mai multe echipaje SMURD, Poliţie şi Salvare deplasându-se pe Rm. Sărat.
"În urma accidentului produs pe fondul vitezei excesive, şoferul a pierdut controlul volanului, a intrat în grupul de pietoni, provocând cinci victime. El a fost rănit, iar după testarea alcooltest rezultatul a fost negativ. În cauză s-a întocmit dosar penal pentru ucidere din culpă", a declarat, de la faţa locului, inspector principal Cosmin Şerbănescu, de la Serviciul Poliţiei Rutiere.
Iniţial, s-a spus că între victime ar fi fost o femeie însărcinată. Informaţia nu s-a confirmat. Corpurile oamenilor erau aşa de contorsionate încât...De altfel, de la faţa locului, trupurile victimelor şi lucrurile lor au fost adunate de-a valma, astfel încât, ieri, la orele 10.00, când cadavrele fuseră aduse la Morga, abia dacă se puteau face identificările. Rudele şi cunoscuţii celor morţi ajunseseră fie la faţa locului, fie la Medicină Legală.
Fiica uneia dintre victime auzise la şcoală că acolo a fost accident şi a dat fuga, ştiind că mama ei obişnuia să ia microbuzul din staţia respectivă. Plângea sfâşietor în braţele unei colege, în timp ce criminaliştii acopereau trupul inert şi desfigurat al mamei. Fata şi fratele ei sunt acum complet singuri.
"Nicoleta Pîrlog era despărţită de soţ, iar el nu se ştie unde e plecat, în străinătate", ne-a spus tremurând o prietenă ce ajunsese la Morga pentru a identifica trupul neînsufleţit.
Şoferul are 130 de kilograme şi ţinea boala în secret
Mirela Iosub, 41 de ani, era vânzătoare la un magazin din zona Concordia. Locuia în Chercea şi se ducea la serviciu. Pierduse autobuzul şi aştepta maxi-taxi. Colega şi şefa ei au intrat în panică atunci când au văzut că ea, o matinală prin definiţie, nu a ajuns la serviciu. Singură, Mirela era cunoscută ca o fire veselă, serioasă şi corectă deopotrivă. Şefa ei a susţinut că va suporta cheltuielile de înmormântare.
Nicoleta şi Florin Oprea erau căsătoriţi de 15 ani. Aveau un băiat de 10 ani. Dacă fratele, cumnata şi alte rude - pe care i-am întâlnit la Medicină Legală- plângeau mocnit, "Doamne, Doamne, cum să-i spunem copilului?!!! El e la şcoală!", aşteptând parcă să li se infirme că trupurile acestora sunt acolo, în camera mortuară, mama Nicoletei a spart vaietul general cu un ţipăt de durere: "Copila mea!!! Copila mea!!!".
Autopsiile nu pot fi făcute decât astăzi, timp în care vor fi finalizate şi actele după identificarea corpurilor neînsufleţite. Poliţiştii au declanşat cercetări de amploare, iar ancheta este coordonată de procurorul criminalist.
O a şasea victimă, o femeie de 47 de ani, a scăpat cu o leziune uşoară la gamba stângă şi s-a dus acasă după îngrijirile medicale primare. Nimic nu va mai fi la fel, însă, de acum încolo pentru ea, aşa cum nu mai este nici pentru familiile celor cinci decedaţi, nici măcar pentru şoferul Marius Negoiţă, care, la rându-i, a rămas încarcerat în maşină, suferind fractură de col femural şi femur stâng, iar pentru scoaterea sa din autoturism a fost nevoie de intervenţia SMURD. Omul are 130 de kilograme. În plus, analizele suplimentare din testul antidoping efectuate pe lichide comunicante şi urină au reflectat consumul a trei substanţe cu efect de drog, psihotrope artificial, cel mai probabil medicamente neurologice.
Mărturii din infern: "O femeie era ruptă în două", "Unul singur mişca, dar avea o gaură în cap"
"Stăteam de vorbă cu colega mea şi n-am simţit decât o durere ascuţită la picioare. A fost fracţiune de secundă. M-am trezit că nu mai era. M-am uitat după colegă şi am văzut o femeie ruptă în două. Nu era ea fiindcă nu avea părul alb, era mai tânără...Terminasem serviciul, ne duceam acasă...Noi nu ne uitam la maşini", ne-a povestit cu vocea gâtuită de lacrimi Antoaneta Lazăr, 47 de ani, femeia care a scăpat cu o contuzie la glezna stângă. Colega ei: Anişoara Toader, 52 de ani, cu care lucra la o firmă de procesare valori, a decedat pe loc. Una dintre victime a fost aruncată în curtea imobilului din apropiere, iar celelalte spulberate pe trotuar şi şosea, strivite de zidul unei clădiri din proximitate.
Pe imagini se vede cum Renault-ul vine de pe contrasens cu viteză, trece pe lângă două maşini de pe contrasens şi se înfige în victime, le aruncă asemenea unor păpuşi din cârpă, face un salt, după care se aşază paralel cu maşina albă parcată lateral.
"Eram pe şosea, cu roaba. Am auzit un vâjâit ca de tren. Am rămas stană de piatră, şocat. A venit ca un avion, i-a lovit, a zburat ca avionul şi s-a parcat. Maşina aia albă nici n-a fost zgâriată. Victimele erau bucăţi. Unul singur mişca, dar avea o gaură mare în cap. El, şoferul era conştient, încerca să-şi dea centura jos. Am scăpat...Nu ştiu cum, sunt norocos!", ne-a povestit Florin Bădescu, 45 de ani, lucrător de la salubritate.
Martorii povestesc că bărbatul gonea cu viteză, de altfel, vitezometrul s-a blocat la 90 km/h, şi că n-a putut fi scos din maşină fiind prins între bordul maşinii şi stâlpul acesteia.
"La noi au ajuns două victime, doi răniţi. Şoferul are policontuzie prin accident, la torace şi bazin, fractură de femur şi mână stângi. Este stabil hemodinamic şi respirator. Rămâne internat la Ortopedie. Femeia de 47 de ani are contuzie la gamba stângă", ne-a declarat dr. Alina Neacşu, director medical al Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila.
În completarea cazului, dr. Mihail Iugulescu, managerul unităţii medicale, a susţinut că bărbatul s-a prezentat anul trecut, în primăvară, cu o criză de epilepsie.
"Acum am luat toate arhivele şi verificăm istoricul acestui pacient. A recunoscut că are epilepsie. Facem investigaţiile neurologice. El îşi aminteşte unde mergea şi cu ce maşină. L-am întrebat dacă se tratează cu un neurolog şi a zis că da, în mai multe locuri şi cu mai mulţi medici, dar nu a spus cu cine. Am găsit chiar şi o recomandare de RMN, nu ştim dacă a făcut sau nu. Cert este că la noi funcţionează secretul medical. A fost în 2013 o iniţiativă legislativă, ca toţi medicii să anunţe poliţia când au asemenea pacienţi, să le ia permisul, dar n-a trecut. Noi nu avem voie să spunem nimic despre pacienţi", ne-a explicat dr. Mihail Iugulescu.
Secrete care duc la moarte
Totuşi, potrivit Codului Rutier, medicul curant (de familie) al pacientului este cel obligat prin lege să anunţe Poliţia în cazul în care acesta suferă de o boală ce îi poate afecta capacitatea de a conduce. La obţinerea permisului, la căsătorie şi la angajare, tânărul a declarat pe propria răspundere- aşa cum prevede legea- că nu are epilepsie.
Marius Negoiţă, 27 de ani, a luat permisul auto în anul 2007. Este absolvent de bacalaureat şi curs de agent de pază. S-a căsătorit în 2014, iar în urmă cu câteva săptămâni soţia sa a născut un băieţel. S-a angajat la My Security în august - septembrie 2015, după ce în primăvara aceluiaşi an făcuse o criză de epilepsie. La aceeaşi societate lucrează şi tatăl său.
"La noi are toate actele în regulă. Am verificat şi la Medicina Muncii. N-avea permis de port armă, doar tonfă şi spray. Un băiat liniştit, n-a creat probleme niciodată. Habar nu aveam că are epilepsie, n-aveam voie să-l angajăm. Am vorbit cu familia lui şi cu soţia chiar şi toţi mi-au zis că nu avea această boală. Ziceau că a făcut o cădere de calciu atunci, nimic altceva...Nu mai ştiu ce să cred! Cât despre droguri?! Iar nu ştiu nimic. Nu pot să cred!", ne-a declarat Marius Mihai Ilaş, administratorul My Security.
Potrivit legii care protejează datele cu caracter personal, informaţiile care pot afecta publicul larg, acelea referitoare la bolile persoanelor, trebuie comunicate de către medicul de familie poliţiei şi celorlalte organe de anchetă.
Potrivit Codului Rutier, medicul de familie trebuia să anunţe imediat ce a aflat despre boala lui Negoiţă, fiindcă specialiştii comunică aceste afecţiuni către doctorul ce-l are în evidenţă. În plus, secretul medical este secret numai pentru public, nu şi pentru oamenii legii. Or Negoiţă nu figura între persoanele cu asemenea afecţiuni. Reporterii noştri au reuşit să ia legătura şi cu dr. Steluţa Nedelcu, medicul de familie al lui Negoiţă.
"Eu nu pot spune nimic, nu e treaba dumneavoastră, nici dacă am anunţat, nici dacă n-am anunţat. Potrivit legii, nu spun nimic despre pacient nimănui", ne-a zis dr. Nedelcu. Informată că legea o obligă să informeze organele competente şi întrebată dacă ştia totuşi despre boala acestuia şi dacă a anunţat poliţia, dr. Nedelcu a replicat: "Nu comentez nimic, e secret, habar nu am dacă am voie să spun sau nu. Eu pot să vă spun că nu l-am mai văzut din 2013". Prin urmare, i-am amintit medicului că omul a făcut criza în 2015...Prima criză?!- am întrebat. "Greşiţi că spuneţi că ar fi prima criză", a adăugat dr. Nedelcu, fără a mai da alte lămuriri.
Trei substanţe descoperite la testul antidoping
Jurnaliştii noştri au încercat să vorbească şi cu şoferul, dar acesta, deşi conştient, a refuzat. După o intervenţie de circa trei ore, timp în care l-au stabilizat şi investigat, medicii l-au trimis cu salvarea la Corpul B, din Hipodrom al Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila. Scos din Resuscitare, cu brancarda pentru supraponderali, Marius Negoiţă părea că doarme.
Iniţial, lui Negoiţă i s-a făcut testul la sânge şi a ieşit curat. Câteva ore mai târziu, după analiza urinei, a rezultat că acesta consumase trei substanţe cu efect de drog.
"S-a făcut testarea în UPU şi ştiu că a ieşit pozitiv. Urmează să trimitem analizele la Institut, pentru proba cantitativă. Noi am făcut doar testarea calitativă primară", ne-a declarat dr. Mihail Iugulescu, directorul Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila.
Detalii ne-a oferit dr. Alina Neacşu, care este şi purtător de cuvânt al unităţii: "Sunt trei substanţe, într-adevăr: amfetamină, benzodiazepină şi o a treia din aceeaşi gamă. Da, puteau să fie de la medicamentele specifice bolii, consumate cu mai mult timp în urmă...Institutul se pronunţă".
Accident colectiv de muncă. Anchetă şi în cazul secretelor din acest caz
Potrivit inspectorilor ITM, accidentul este considerat colectiv. "Agentul se ducea la serviciu, ceilalţi, de asemenea, veneau sau se duceau la serviciu. Este accident colectiv de muncă. Am deschis o anchetă, am chemat şase societăţi cu actele, pentru a verifica legalitatea acestora. Focus este pe firma la care lucrează şoferul. Rezultatele anchetei vor fi comunicate organelor de cercetare penală", ne-a declarat Liviu Arhire, inspector şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila. Administratorul My Security ne-a confirmat că a fost chemat la ITM cu hârtiile: "M-am dus cu toate. Băiatul ăsta nu avusese nicio abatere. Declarase şi la Medicina Muncii că e sănătos. Epilepsia e o boală care se declară pe propria răspundere", ne-a spus Marius Ilaş.
Totodată, oamenii legii au pornit o anchetă în privinţa medicilor care au ţinut ascuns faptul că bărbatul avea epilepsie, tocmai fiindcă boala respectivă nu poate fi depistată la examenele simple.
"Doar la EEG şi atunci absolut întâmplător. Epilepsia nu se depistează din senin, la analize. De aceea, ca şi în cazul bolnavilor cu HIV, care totuşi e sub control (fiind identificabil) pacienţii dau declaraţii pe propria răspundere. Neurologic, epilepsia poate fi diagnosticată în timpul crizei. Între crize, EEG-ul poate fi absolut normal. Chiar şi la crize provocate medical, EEG-ul poate fi nerelevant. Are efecte asupra copiilor aduşi pe lume de aceşti pacienţi. De regulă, se transmite într-o formă mai gravă", ne-a declarat un neurolog brăilean.
Discuţiile cadrelor medicale cu Marius Negoiţă au scos la iveală faptul că acesta ştia şi se trata de această boală. Practic, doar o ţinea în frâu cu medicaţie specifică. Curios lucru, pentru a-şi lua reţetele, pentru a face RMN sau alte investigaţii, bărbatul avea nevoie de trimiteri de la medicul de familie. Asta numai dacă, în încrâncenarea lui de a păstra acest secret, nu cumva se trata pe banii săi, cumpăra medicamente de sute de lei pe lună în baza reţetelor prescrise de specialişti.
Cazul de ieri nu face decât să confirme haosul legislativ - cu acte normative ce se bat cap în cap sau nu se pliază pe realităţile noastre - haos ce funcţionează la nivelul României, exemple notorii în acest sens fiind multe, multe numai în ultimii ani: Cazul "Ionuţ", Cazul "Colectiv"...
Din păcate, tragediile par să fie singurele care schimbă sistemul, care-l reglează pe alocuri, chiar cu preţul vieţii. Vom reveni.
Vasile Varga vrea schimbarea legislaţiei după tragedia din Brăila
Deputatul liberal Vasile Varga s-a arătat extrem de afectat de accidentul care a avut loc, ieri, în oraşul Brăila, soldat cu cinci morţi. Acesta a afirmat că, în prezent, legea este neclară atunci când vine vorba despre ideea că medicii de familie ar putea anunţa Poliţia în cazul în care descoperă un pacient care suferă de epilepsie şi are permis de conducere. "Potrivit articolul 22, aliniatul 6, din Ordonanţa de Urgenţă 195/2002 cu privire la Circulaţia pe drumurile publice, republicată, medicul de familie trebuie să solicite examenul de specialitate necesar în astfel de cazuri şi apoi să anunţe medicul legist şi Poliţia Rutieră", a afirmat Varga. Parlamentarul a mai punctat că după tragicul accident a discutat cu senatorul Cătălin Boboc în vederea realizării unui proiect legislativ care să clarifice mai bine modul de abordare în aceste cazuri. "Era firesc să luăm o asemenea decizie după ceea ce s-a întâmplat. Legea are lacune. În plus, nu poţi obliga nici medicul să divulge informaţii despre pacient pentru că după aceea are consecinţe deosebit de grave. Trebuie găsită o altă modalitate. Am discutat şi cu domnul senator Cătălin Boboc şi luăm în calcul chestiunea aceasta. Nu este firesc să se întâmple aşa ceva. Am discutat cu colegii din Parlament, care sunt medici şi mi-au spus că o criză de epilepsie apare într-un moment şi după aceea e ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Pacientul îşi revine. Dar în momentul critic al declanşării crizei nu mai are discernământ. Ferească Dumnezeu pe fiecare dintre cei care suferă de o asemenea boală! Cert este că cel care suferă de o asemenea boală nu ar trebui să mai conducă pe drumurile publice. Pentru că aşa cum am văzut, tragedia care s-a întâmplat la Brăila este cumplită. În primul rând pentru acele familii şi copiii victimelor. E o tragedie mare! Dacă s-ar fi luat aceste măsuri mai de mult s-ar fi putut evita acest carnagiu", a mai completat liberalul. În aceeaşi ordine de idei, Varga a ţinut să sublinieze că medicii sunt obligaţi de Jurământul lui Hipocrate să nu divulge informaţii despre pacienţi şi pot fi acţionaţi în instanţă, în caz contrar, motiv pentru care liberalii se gândesc la o nouă abordare legislativă. "Atunci când este vorba de o chestie din aceasta precum condusul de autovehicule, care pune în pericol alte vieţi trebuie o reglementare foarte clară şi pentru medic. Să vedem. De asemenea, Legea circulaţiei ar trebui reglementată într-un pachet", a conchis sursa citată. (Alexandru NECULA)