Se văd primele beneficii ale corectării digitalizate la BAC | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Se văd primele beneficii ale corectării digitalizate la BAC

în sesiune de vară a examenului, când corectarea s-a făcut pe hârtie, raportându-ne la candidații din Brăila, 1 din 9 lucrări a avut o diferență mai mare de 1 punct între prima și a doua corectură • la sesiunea de toamnă a Bacalaureatului, când evaluarea s-a făcut digitalizat, doar în unul din 41 de cazuri s-a înregistrat o astfel de situație • mai mult, în urma corectării digitalizate nu au fost diferențe mai mari de 1 punct și jumătate, pe când în sesiunea de vară notele au fost modificate și cu 3 puncte

 

Introducerea corectării digitalizate în toată țara la sesiunea de toamnă a examenului de Bacalaureat își arată primele efecte. Vorbim despre mai puține diferențe uriașe de punctaj între nota inițială și cea de după contestații acordată de profesorii evaluatori. Mai mult, aceste diferențe nu depășesc pragul de 1,5 puncte.

Analizând datele Ministerului Educației, în cea de-a doua sesiune a examenului, august 2023, la nivelul județului Brăila, din cei 359 candidați care au susținut probele, 165 au depus contestații. După a doua corectare, la publicarea rezultatelor finale, doar patru lucrări au o diferență în interval 1-1,5 puncte. Adică 1 din 41 lucrări. Mai mult, în 70% din cazuri, diferența este mai mică de 0,5 puncte, în plus sau în minus față de nota inițială.

În prima sesiune a examenului, iunie-iulie 2023, din cei 1.606 candidați care au susținut examenul, 569 au depus contestații. Corectarea s-a făcut atunci în mod tradițional, pe hârtie, iar în 65 cazuri s-au înregistrat avut diferențe mai mari de 1 punct între corectare inițială și cea finală. Adică 1 din 9 lucrări. Mai mult, în prima sesiune au fost diferențe mai mari chiar și de 3 puncte între corecturi.

Unul dintre candidații brăileni care ar fi avut cel mai mult de suferit a fost un absolvent al Liceului de Arte ”Hariclea Darclee”, care s-a trezit cu nota 3,70 la istorie, iar după contestații a primit 6,90, adică o diferență de 3,2 puncte. Un al candidat, de la Colegiul Economic ”I. Ghica”, a primit inițial nota 3,20, iar după contestații lucrarea sa a fost evaluată cu nota 5,90. Evaluarea inițială nu a fost corectă nici în cazul unui absolvent de la Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga”, care avea inițial la istorie nota 7,80, iar după recorectare a primit 10.

 

Erorile s-au redus de patru ori și jumătate

Reducerea masivă a diferențelor între notele inițiale și cele finale în urma introducerii evaluării digitalizate se observă și la nivel național. Potrivit stirileprotv.ro, în prima sesiune, 580 de lucrări din 54.000 au suferit schimbări de notă mai mari de un punct și jumătate, adică una din 95. În sesiunea aceasta, cu evaluare digitalizată, numai una din 450 a avut rezultatul final la mai mult de 1,5 puncte distanță. Evaluarea online a redus, așadar, de patru ori și jumătate, erorile mai mari de un punct, iar cele între un punct și 1,50 sunt de 10 ori mai puține.

Din acest motiv, la toate examenele viitoare, inclusiv cele ale profesorilor - Titularizare și Definitivat, evaluarea va fi digitalizată.

”Un exercițiu foarte bun va fi simularea din primăvară, pentru că este evident că și la această sesiune au mai fost oarecare dificultăți tehnice pentru o parte dintre utilizatorii platformei, și aici mă refer mai ales la partea inițială, de scanare a lucrării, nu neapărat la cea de evaluare, acolo lucrurile au fost foarte, foarte bune”, a declarat Sorin Ion, secretar de stat Ministerul Educației, citat de   stirileprotv.ro.

Într-un comunicat de presă, Ministerul Educației a subliniat beneficiile introducerii evaluării digitalizate.

“Începând cu această sesiune a examenului național de bacalaureat, Ministerul Educației a generalizat evaluarea digitalizată a lucrărilor, proces care a oferit o serie de beneficii semnificative comparativ cu formatul clasic de evaluare: au fost eliminate costurile pentru transportul lucrărilor dintr-un județ în altul, în vederea evaluării, implicit birocrația aferentă (borderourile individuale de notare, precum și cele finale au fost generate automat, odată cu finalizarea evaluării); a fost redus substanțial timpul de lucru destinat evaluării; lucrările pentru care diferența dintre notele acordate de cei doi evaluatori inițiali a fost mai mare de un punct au fost transmise, în mod automat și aleatoriu, către alți doi evaluatori;

a fost diminuat riscul erorii umane în privința calculului notei finale, a acordării altor punctaje decât cele din baremul de corectare, a introducerii notelor de pe lucrare în calculator în vederea afișării rezultatelor. De asemenea, în contextul derulării acestui tip de evaluare, rezultatele înregistrate la examenele naționale vor putea fi analizate în profunzime, în funcție de itemi și de categorii de elevi sau școli cu scopul de a valorifica rezultatele evaluării în beneficiul elevilor”, a transmis Ministerul Educației.

Procesul de evaluare digitalizată prevede scanarea lucrărilor în sălile de examen, la sfârșitul probei scrise, în prezența candidatului, fiind apoi încărcate pe platforma de evaluare de către profesorii asistenți. Secretizarea lucrării se face automat, în momentul încărcării, fără implicarea candidaților/profesorilor asistenți. Ulterior, repartizarea lucrărilor se face automat și aleatoriu, prin intermediul platformei, către doi evaluatori aflați în alt județ decât județul din care provin candidații.

În ceea ce-i privește pe profesorii care au dat note la mare distanță de cele corecte, Ministerul Educației vrea ca la următoarele examene aceștia să nu mai aibă dreptul să facă parte din comisiile de evaluare.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro