Aveţi un credit restant din cauza căruia nu mai puteţi obţine o refinanţare pentru a beneficia de dobânzile actuale mai mici la împrumut? V-aţi trezit peste noapte că banca v-a înscris pe lista ruşinii a Biroului de Credit şi de aceea băncile fug de dumneavoastră? O firmă din Brăila vine cu o soluţie inedită, unică în România: oferă servicii de specialitate menite să vă facă mult mai atractivi în ochii unui ofiţer de credit. Firma se angajează ca, în numele clienţilor săi, să lupte cu băncile pentru a le fi scoase steguleţele roşii din baza de date a Biroului de Credit. Practic, vine cu o soluţie atât în favoarea băncilor care, din cauza raportărilor negative din Biroul de Credit, nu puteau oferi credite solicitanţilor cu probleme de rambursare, dar şi acestora din urmă care doresc, de exemplu, o refinanţare, astfel încât să poată avea un credit pe care să şi-l poată permite şi astfel plăti corect şi la timp. Pare complicat la prima vedere, însă firma brăileană e deja pe val, cu o rată de succes de 100% pentru clienţii de până acum şi, mai mult, este curtată de companii din capitală interesate de un parteneriat.
După criza economică garnisită cu tăieri de salarii şi reduceri de personal, mulţi brăileni au rămas în urmă cu plata creditelor contractate în vremea boom-ului economic şi perioadei "credit cu buletinul". Automat, băncile creditoare ba chiar şi marii retaileri participanţi la marea promoţie "credit direct în magazin" au raportat situaţiile în Biroul de Credit - o entitate de tip societate pe acţiuni care oferă unităţilor bancare şi nebancare rapoarte de bonitate şi istoric de consum de credite în ce priveşte potenţialii clienţi persoane fizice. Traseul este următorul: când mergi la o bancă pentru un credit, unitatea respectivă interoghează baza de date a Biroului de Credit şi, dacă găseşte steguleţe roşii, cel mai probabil îţi va refuza solicitarea de creditare.
Doi tineri brăileni au găsit aici ideea unei afaceri care în statele europene merge ca pe roate: oferă şansa reabilitării în faţa băncilor a celor "încondeiaţi" negativ în Biroul de Credit. Şi-au înfiinţat o firmă - SC "Dralida Consulting" SRL şi de câteva luni activează cu succes pe un sector de nişă. "Efectele crizei în politica de personal atât în mediul privat cât şi cel de stat au condus la situaţiile în care mulţi dintre împrumutaţi să nu mai poată respecta termenele din graficele de rambursare. Aceste întârzieri au fost raportate în Biroul de Credit de către bănci, dar şi de societăţile nonbancare - şi vorbim aici în general de retailerii de electronice electrocasnice participanţi la campania credit direct în magazin - şi în funcţie de perioada de întârziere se acordă un anumit punctaj. Dar sunt multe situaţii în care raportările acestea la Biroul de Credit sunt eronate sau punctajul a fost acordat greşit, ori nu au respectat dreptul la informare, confidenţialitate şi opoziţie a persoanelor fizice. De aceea, avem colaborări cu experţi contabili, mediatori şi avocaţi cu ajutorul cărora ne batem cu Biroul de Credit şi cu băncile pentru a remedia orice greşeală apărută în cazul clienţilor noştri. Astfel, aceştia din urmă ajung să scape de steguleţele roşii din propriul dosar de bonitate şi devin eligibili pentru alte credite", ne-a declarat Alexandru Drăgan, unul dintre asociaţii de la SC "Dralida Consulting".
Băncile nu au respectat Legea datelor cu caracter personal
Practic, firma brăileană ajunge să împace proverbiala capră şi varză întrucât, pe de o parte, satisface interesul băncii de a acorda noi credite, dar pe de altă parte şi interesul persoanei fizice care doreşte un credit pe care, de altfel, nu-l putea obţine din cauza raportării negative din Biroul de Credit. "Am avut clienţi de bună-credinţă care aveau credite încheiate în urmă cu mai mulţi ani, la dobânzi mari de 16-17% care-şi doreau refinanţare la nivelul actual de dobânzi, mult mai mic, dar băncile îi refuzau pentru că figurau cu întârziere la rambursare în Biroul de Credit. Practic, oamenii doreau să obţină un credit pe care să şi-l permită în raport cu veniturile actuale ale propriei familii şi astfel să-l poată achita la termen. Din experienţa de până acum, am constatat că băncile şi IFN-urile nu au respectat în foarte multe cazuri Legea 677/2001 privind datele cu caracter personal şi astfel am obţinut pentru clienţi ştergerea raportărilor în cazul clienţilor noştri", ne-a spus Viorel Cioarec, cel de-al doilea asociat al "Dralida Consulting".
Dar nu numai pe vicii de procedură se bazează firma în apărarea interesului clienţilor. Băncile şi IFN-urile nu au respectat în foarte multe cazuri Legea 677/2001 privind datele cu caracter personal iar acesta s-a prezentat la noi cu toate chitanţele din care reieşea că şi-a achitat creditul la timp. Omul habar nu avea că figura în Biroul de Credit până când a vrut să facă un alt împrumut şi cerere
a i-a fost refuzată pe motiv că figura cu incident în Biroul de Credit. Am avut un alt caz, al unui brăilean căruia banca nu i-a comunicat că trebuia să achite în plus şi un comision, aşa că la momentul plăţii banca îşi retrăgea cu prioritate banii pentru comision şi din ce mai rămânea acoperea creditul. Astfel, persoana s-a trezit că apare în Biroul de Credit cu bulină pentru restanţe de 20-30 lei", a mai spus sursa citată.
Acest gen de afacere este întâlnit în statele europene şi în general este vorba de un serviciu care este oferit la pachet cu brokerajul de credite. Adică mai întâi clientul este scăpat de problemele din Biroul de Credit, pentru ca apoi să i se intermedieze contractarea unui alt credit. "Noi ne-am înfiinţat ca firmă în februarie anul acesta, am început efectiv activitatea în luna martie şi am avut surpriza să constatăm că suntem singurii din ţară care oferim acest gen de servicii. Până acum avem deja peste 130 de clienţi rezolvaţi. Am fost contactaţi de companii mari din Bucureşti, dornice de parteneriat cu noi, interesate de serviciul pe care-l prestăm. Problema ar fi că îşi doresc să facem şi serviciu de brokeraj de credite, ceea ce în principiu nu ne deranjează, doar că vor să lucrăm direct pe firma şi sigla lor. Noi ne dorim însă să lucrăm pe firma noastră", spun cei doi asociaţi.
Brăilenii sunt datori la bănci vreo 449 milioane de lei
Din statisticile Băncii Naţionale a României reiese foarte clar că, în prezent, restanţele brăilenilor atât persoane fizice cât şi juridice au crescut de aproape 10 ori faţă de anul 2009. Să vedem şi în cifre exacte cum stau lucrurile: în mai 2014 (cele mai recente date disponibile), creditele în lei şi valută pentru judeţul nostru se ridicau la 1,94 miliarde lei din care 0,99 miliarde lei pentru populaţie, restul fiind credite ale persoanelor juridice. Totalul creditelor restante atât pentru populaţie cât şi persoane juridice se ridică la 449,3 milioane lei. Altfel spus, din totalul creditelor în lei plus cele în valută ale brăilenilor persoane fizice şi juridice, restanţele sunt de circa 22%. În luna mai 2009 "poza" statistică pe aceiaşi indicatori arăta următoarele cifre: total credite în lei şi valută ale brăilenilor persoane fizice şi juridice - 2,03 miliarde lei din care numai populaţia deţinea 1,14 miliarde lei, iar restanţele (persoane fizice plus persoane juridice) se ridicau la 49,9 milioane lei. Adică restanţele reprezentau la momentul 2009 doar circa 2% din total credite.
Lista neagră a Biroului de Credit
Biroul de Credit (BC) este o societate pe acţiuni înfiinţată la sfârşitul anului 2003 având drept acţionari 25 de bănci. Este operaţional din data de 16 august 2004 şi "gestionează date negative şi pozitive referitoare la fraudulenţi şi inadvertenţe, provenite din surse bancare şi non-bancare" - se precizează pe saitul Biroului de Credit. Compania îşi propune să sprijine participanţii la sistem prin furnizarea de informaţii reale, actualizate şi consistente referitoare la persoane fizice care au contractat credite de la bănci sau societăţi financiare, au achiziţionat un produs în sistem leasing sau au fost asigurate împotriva riscului de neplată de o societate de asigurări. Aşadar, obiectul de activitate al Biroului de Credit se referă la colectare/prelucrare date privind portofoliul de clienţi - persoane fizice ai participanţilor, informaţii şi analize oferite participanţilor în scopul identificării şi cuantificării riscului de credit, diminuării riscului de fraudă şi protejării creditorilor, precum şi stabilirea criteriilor uniforme de apreciere a clientelei.
Discutând strict despre întârzierile la plata ratelor de rambursare, se acordă un punctaj de la 1 la 6, aceasta din urmă fiind pentru maximul de 180 zile întârziere. Se acordă calificative şi pentru creditele pe care banca le-a dat spre colectare societăţilor de recuperare sau unde s-a declanşat procedura executării silite, precum şi calificative pentru creditele devenite neperformante şi scoase din bilanţul băncii.