• acuzaţia extrem de gravă a fost făcută de Vasile Petrariu, preşedintele uneia dintre cele mai mari federaţii sindicale la nivel naţional în domeniul serviciilor de utilitate publică, venit zilele acestea la Brăila pentru a sprijini salariaţii din “Braicar” în negocierile pentru un nou CCM pe unitate • el spune că nu s-a mai întâlnit până acum cu un caz atât de grav, în care la o companie publică oamenii să fie puşi să muncească până la epuizare, pe salarii de mizerie şi fără plata orelor suplimentare efectuate forţat din dispoziţia conducerii • “dacă la o societate publică se întâmplă asemenea grozăvii, ce pretenţii să mai ai la firmele din sectorul privat?”, se întreabă retoric Petrariu
Acuzaţii grave din partea Federaţiei Sindicale reprezentative la nivel naţional în domeniul serviciilor de utilitate publică cu privire la situaţia de fapt de la operatorul public de transport al municipalităţii SC “Braicar” SA Brăila. Vasile Petrariu, liderul Federaţiei Sindicatelor din Transporturi şi Servicii Publice ATU România vorbeşte în termeni clari despre sclavagism la această companie şi spune că, de departe, este cea mai gravă situaţie pe care a întâlnit-o în experienţa sa sindicală. Într-o discuţie cu reporterii “Obiectiv” sursa citată a prezentat informaţii concrete cu care susţine afirmaţiile cum că în “Braicar” salariaţii sunt “sclavi pe plantaţie”. În linii mari, Petrariu a făcut referire la condiţiile de muncă din unitate “aflate cu mult sub orice grad de civilizaţie” şi a dat ca exemplu lipsa toaletelor la capăt de linie pentru şoferii de autobuz, sau mizeria cruntă acolo unde acestea există, dar şi la salarizarea personalului, aflat la pragul minim de încadrare, dar a atins şi un alt subiect sensibil, munca suplimentară şi restanţele mari la plata acesteia. “Am analizat cu atenţie situaţia de la această companie şi am fost şocat de ce am aflat. În primul rând, am descoperit cu surprindere faptul că oamenii de acolo, şi am să mă refer în special la conducătorii de vehicule dar nu numai, sunt puşi să muncească până la epuizare, context în care au ajuns să se acumuleze undeva la 40.000 - 50.000 de ore suplimentare muncite şi neplătite. Este un regim infernal de muncă. Asta în contextul în care majoritatea covârşitoare a salariaţilor din companie au salariul de încadrare la minimul pe economie. De altfel, chiar am dat exemplul de la Brăila într-o discuţie cu ministrul Muncii arătând ce înseamnă dusă la extrem politica asta a salariului minim pe economie. Acolo, la Braicar s-a ajuns într-un punct critic în care oamenii chiar nu mai pot suporta, iar dacă nu există nici satisfacţia unui câştig salarial menit să le asigure traiul propriei familii sunt cu atât mai hotărâţi să meargă până la capăt în sensul declanşării conflictului colectiv de muncă. Până la urmă, nimeni nu-şi doreşte să escaladeze lucrurile până la declanşarea conflictului şi toate părţile urmăresc ca pe calea dialogului să se rezolve toate revendicările, atât pe parte salarială, dar şi în ce priveşte condiţiile de muncă. Noi am lăsat o listă cu aceste probleme la care dorim soluţionare şi aşteptăm un răspuns până săptămâna viitoare, după care dacă nu se întâmplă nimic vom cere conciliere la ITM. Oricum, noi vom sesiza Inspecţia Muncii la nivel naţional legat de condiţiile de muncă din această unitate, dar şi cu privire la munca suplimentară şi mă întreb oare cum de n-a observat nimeni până acum aceste derapaje. Am speranţa că autorităţile locale se vor implica prin pârghii pe pe care le deţin în această unitate care, până la urmă, este o companie publică, şi vor găsi soluţii pentru că este nevoie de un punct Zero în care lucrurile să fie puse în ordine şi de la care să putem merge mai departe. Implicaţiile unui conflict colectiv de muncă sunt imense, toţi suntem conştienţi de acest lucru, dar trebuie făcută ordine în companie, iar oamenii, în esenţă asta cer: să se facă ordine şi dreptate”, ne-a declarat Vasile Petrariu, prezent la Brăila, zilele trecute, pentru a participa, alături de Sindicatul Liber Transloc al salariaţilor de la “Braicar”, la discuţiile cu conducerea societăţii respective pe tema Contractului Colectiv de Muncă pe unitate. Întrebat dacă există un studiu de impact asupra bugetului companiei în ce priveşte implementarea grilei de salarizare cu indicii de ierarhizare aferenţi, propusă de sindicat Petrariu a precizat că din calcule a rezultat un impact de circa 10% în plus faţă de costul salarial actual.
Conducerea Sindicatului Liber Transloc, organizaţia sindicală reprezentativă a salariaţilor din unitate, a revenit ieri cu informaţii concrete potrivit cărora “un şofer, fără ore suplimentare, cu spor de vechime de 25% şi sporul de trafic de 16%, are un salariu net undeva între 1.560 şi 1.590 lei net. Dacă se adaugă orele suplimentare ajung undeva la 1.900 lei şi 2.000 lei în funcţie de vechimea fiecăruia. Un mecanic care, atenţie, nu beneficiază de ore suplimentare şi munceşte în canal la minus 15 grade Celsius pe timp de iarnă, ia 1.700 lei net. (...) Braicar are datorii către salariaţi peste 1,2 milioane pentru ore suplimentare lucrate dar neplătite. Anul trecut, ne aflam într-o situaţia similară, iar compania a achitat, într-adevăr, în parte orele suplimentare restante existente la vremea respectivă, dar între timp orele s-au acumulat din nou. Am considerat cu toţii că trebuie să ajutăm societatea care traversează o perioadă dificilă şi am fost înţelegători şi concilianţi. (...) Oferta pe care ne-a făcut-o conducerea unităţii depăşea oricum bugetul, ceea ce înseamnă că există posibilităţi bugetare să ofere mai mult”, ne-a declarat Anina Rolea din partea Sindicatului “Transloc”.
Reamintim că sindicatul şi conducerea societăţii nu au ajuns la o înţelegere în ce priveşte negocierea noului Contract Colectiv de Muncă (CCM) la nivelul unităţii, context în care a fost adusă în discuţie declanşarea conflictului colectiv de muncă la nivelul SC “Braicar”, mergând până la organizarea unei greve generale.