Oficiul Român pentru Adopţii intenţionează să aprobe, în acest an, o strategie cadru pentru recrutarea familiilor adoptatoare, care va fi implementată prin Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Dezvoltarea unei strategii de recrutare a familiilor adoptatoare este un demers care se înscrie în cadrul campaniei de promovare a adopţiilor naţionale implementată de Oficiul Român pentru Adopţii în colaborare cu Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Scopul acestei campanii este creşterea numărului adopţiilor naţionale şi creşterea gradului de informare a populaţiei cu privire la procedura adopţiei, particularităţile şi importanţa fiecărei etape în parte. Pentru început, vom prezenta primele demersuri care trebuie făcute în vederea obţinerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte. Instituţia care are competenţă să instrumenteze cazurile de adoptie la nivelul judeţului Brăila este Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), în cadrul căreia funcţionează Compartimentul Adopţie/Postadopţie, situat pe str. Ana Aslan nr.20. Este locul în care se realizează primul demers, respectiv depunerea cererii în vederea atestării ca persoană/familie aptă să adopte şi obţinerea de informaţii generale privind procedura adopţiei (lista cu documentele necesare obţinerii atestatului).
Următorul pas cuprinde procesul de evaluare a persoanei/familiei care doreşte să adopte un copil, timpul alocat acestei etape fiind de 60 de zile, pentru ca toate activităţile să fie realizate profesionist, în beneficiul persoanei/familiei, iar rezultatele obţinute să constituie o fundamentare solidă a deciziei ulterioare de acordare/neacordare a atestatului. Procesul de evaluare cuprinde evaluarea socială, evaluarea psihologică şi pregătirea pentru asumarea în cunoştinţă de cauză a rolului de persoană/familie potenţial adoptatoare.
În vederea realizării evaluării sociale, specialiştii colectează informaţii generale despre persoană/familie şi membrii familiei (vârstă, etnie, religie, studii, locul de muncă, venituri) luând în considerare cu precădere situaţia materială, condiţiile de igienă ale locuinţei, relaţiile cu ceilalţi membri ai familiei, vecini, colegi, atitudinea faţă de adopţie, societate, muncă. Procesul de evaluare psihologică urmăreşte cu prioritate existenţa capacităţilor parentale, istoria maritală şi relaţia de cuplu, relaţiile în cadrul familiei, stilul de viaţă, motivaţia de adopta, aşteptările în legătura cu adopţia.
Şedinţele de pregătire au un dublu rol: de evaluare şi de sprijin. Rolul de evaluare se referă la informaţiile pe care specialiştii le obţin despre persoane/familii într-o situaţie nouă, cea de grup, pornind de la subiecte propuse de specialişti, iar rolul de sprijin se referă la îndrumarea acordată solicitanţilor în ceea ce priveşte achiziţionarea de noi cunoştinte şi dezvoltarea de abilităţi necesare în rolul de viitori părinţi adoptivi. La finalul etapei de evaluare persoana/familia va primi concluziile evaluării. Atesatul are valabilitate de 1 an, existând posibilitatea reînnoirii lui. La nivelul judeţelui Brăila, de la începutul anului, au fost atestate 6 familii, iar alte 5 sunt în curs de eliberare a atestatului. "Adopţia este un eveniment care va schimba definitiv viaţa copilului adoptat şi a părinţilor adoptatori. Odată cu adopţia, între familie şi copil se stabilesc legături profunde, iar familia îşi asumă responsabilitatea de a oferi cele mai bune condiţii copilului adoptat, astfel încât acesta să crească şi să se dezvolte armonios din toate punctele de vedere", a declarat Simona Cimpoae, directorul adjunct al DGASPC Brăila.