* hotărât să se recupereze, poliţistul nu vrea sub niciun chip să se "înmormânteze" la pensie * el speră că într-o bună zi va reveni alături de colegii săi, măcar la birou, dacă nu pe teren * de vină pentru această situaţie dramatică este chiar legislaţia în domeniu, care practic nu îi permite poliţistului, aflat încă în scaun cu rotile şi în tratamente de recuperare, să mai rămână angajat *
Suspendat. Fără salariu şi fără asigurare medicală. Asta este "recompensa" pe care a primit-o Cristian Dobrilă, singurul motopoliţist brăilean, cel care, în urmă cu un an, şi-a văzut moartea cu ochii în timp ce era în misiune pe litoral şi lupta pentru respectarea legii. Vinovată este chiar legislaţia în domeniu, care practic nu îi permite poliţistului, aflat încă în scaun cu rotile şi în tratamente de recuperare, să mai rămână angajat al Serviciului Poliţiei Rutiere Brăila, unde şi-a desfăşurat activitatea. După expirarea celor 300 de zile de concediu medical, maximul acordat în temeiul legii, poliţistul Dobrilă a primit vestea şoc din partea comisiei medicale: avea de ales între pensionare, la numai 31 de ani, sau suspendare pe o perioadă de maxim doi ani. Cristian Dobrilă a încercat în zadar să îi convingă pe medici că este capabil să muncească, chiar dacă nu în traseu, măcar într-un birou, însă i s-a spus că Legea 360/2002 privind Statutul poliţistului nu îi permite aşa ceva. Atunci motopoliţistul a ales suspendarea, deocamdată pentru o perioadă de 6 luni. Contactat telefonic, motopoliţistul, aflat la recuperare la Băile Felix de o lună de zile, ne-a zis că a fost practic constrâns să aleagă această variantă, a suspendării, întrucât de pensionare nici nu a vrut să audă. "Am refuzat, nu mi-am dorit sub nicio formă să mă pensioneze, cu o pensie de nimic. Am zis că eu vreau să fiu poliţist în continuare. Mi s-a spus că pot alege varianta suspendării, însă nu primesc niciun leu din partea ministerului, nici asigurare medicală, nimic. Am fost constrâns să aleg această variantă, ori puteam să merg în continuare cu medical, încă 7-8 zile până intram în comisia respectivă, şi mă pensionau fără să mă întrebe dacă sunt de acord sau nu. Atunci am zis că nu, eu ştiu că o să mă fac bine, într-o bună zi o să îmi revin, nu vreau să mă pensionez", ne-a declarat Cristian Dobrilă. Acum, doar familia îl mai poate ajuta să îşi continue tratamentele de recuperare, care sunt destul de costisitoare, însă poliţistul este optimist şi spune că se va întoarce pe motocicletă, mai ales că în urma tratamentelor se văd progrese.
Şeful Serviciului Rutier Brăila, cms. Bogdan Zotoi, ne-a confirmat că, într-adevăr, motopoliţistul Dobrilă a făcut cerere de suspendare, pentru o perioadă de 6 luni, însă o poate prelungi ulterior. "Pe 17 iulie a făcut anul de la accident şi pentru că nu s-a refăcut suficient a apelat la această suspendare, care se poate face pe maxim 2 ani. În acest timp nu mai primeşte salariu, el nu mai este nici măcar asigurat, practic trebuie să îşi plătească singur CAS-ul, ca să poată beneficia de îngrijiri medicale. La 300 de zile de concediu medical, cele mai multe hotărâri pe care le dă comisia sunt acelea de pensionare, de fapt clasare medicală, şi următorul pas, care vine foarte rapid, este pensionarea din motive medicale. El continuă să lupte pentru a-şi reveni, vrea să muncească, chiar dacă nu în traseu, măcar la un birou", ne-a spus şeful SPR.
Liderul sindical al poliţiştilor brăileni, cms. şef Marian Prioteasa, ne-a spus că la Brăila nu au mai fost până acum astfel de cazuri, care să îi aducă pe poliţişti în situaţia de alege între pensionare şi suspendare.
"Trebuie să fii perfect ca să fii poliţist"
Vestea că trebuie să aleagă între pensionare şi suspendare a picat ca un trăsnet pentru poliţistul Cristian Dobrilă, care oricum suferă zi de zi, luptând cu toate puterile pentru a fi din nou pe picioarele sale. El ne-a spus că, într-adevăr, legislaţia are anumite prevederi, care nu pot fi încălcate, însă nimeni nu face nimic pentru a o schimba. Dobrilă susţine că este capabil să muncească şi că nu toţi poliţiştii aleargă după infractori, unii desfăşoară activităţi la birou, ceea ce şi el putea face. "Când eşti bun, eşti bun, când nu mai eşti bun, eşti trecut pe linia moartă. Asta este legislaţia în România. Păcat că nimeni nu ia o măsură să se schimbe ceva. Aşa am spus şi doctorilor care au venit de la Bucureşti, să mă examineze. Le-am spus că eu ştiu că pe viitor o să fie bine, dar în momentul ăsta ştiu, sunt conştient că sunt într-un scaun. Dar am mâinile ok, am capul întreg, pot gândi lucid, pot lucra la un birou undeva. Eu vreau să merg la muncă, vreau să merg în colectivul meu, vreau să îmi petrec 8 ore la muncă, să muncesc. De ce nu pot să merg la muncă? Mi s-a spus că nu pot lucra pentru că nu sunt apt din punct de vedere fizic. Dar toţi poliţiştii din România fugăresc infractorii pe străzi!? Sunt şi oameni la birou", a mai adăugat Dobrilă. Dorinţa poliţistului se loveşte însă de prevederile legale.
Totuşi, Cristian Dobrilă a fost rănit în urma unui accident de muncă, asta pentru că era în misiune la Constanţa, când a pornit în urmărirea Mercedesului condus de BeniaminŢânţaş, alături de Natalia Mateuţ, care efectua depăşiri neregulamentare şi circula imprudent. Faptul că aproape şi-a dat viaţa pentru respectarea legii se pare însă că nu contează prea mult, ceea ce, pentru el este revoltător. "Gândiţi-vă ce este în sufletul meu, când eu acum un an de zile aproape mi-am dat sufletul, mi-am dat viaţa, pentru un lucru normal - mi s-a părut la moment respectiv -, un lucru pe care l-ar fi făcut orice coleg de-al meu, nu numai eu. Şi am ajuns în situatia asta pentru că aşa este legea făcută. Trebuie să fii perfect ca să fii poliţist, asta este opinia legii care este în vigoare acum. În situaţia în care mă aflu eu mi-ar fi prins bine un salariu de 2.000 de lei, am de cumpărat medicamente o gramadă, de urmat tratamente. Nici asigurare medicală nu am, ar trebui să am ca să pot veni la Băile Felix la tratament de recuperare. Nu-i corect, sunt câţiva poliţişti în România care în timpul misiunii au fost răniţi, au avut probleme, dar nu interesează pe nimeni. Acum pe mine mă interesează. Mă bucur că nu am ajuns să fiu direct pensionat, că m-au anunţat că mai am 10 zile de medical şi în a 11-a zi sunt deja pensionar. La 31 de ani pensionar, nu sunt de acord", ne-a mai declarat Cristian Dobrilă.
El ne-a spus că este foarte greu, însă se descurcă cu ajutorul familiei, care îi este alături, colegii îl sprijină ori de câte ori are vreo problemă, însă a fost nevoit să vândă o maşină pentru a mai face rost de bani pentru tratamentele de recuperare. Timp de o lună de zile, ne-a explicat, a urmat tratament de recuperare la Băile Felix, unde s-a dus pentru că este un robot care imită mersul pe bandă, lokomat, singurul din România, iar în perioada următoare va merge la clinica din Constanţa, pentru a continua recuperarea: "Nu mai contează câte ore, câte zile, cât timp durează recuperarea, muncesc să îmi recuperez picioarele. Sunt convins că în viitor va fi bine, ştiu asta. Singurul medic de care ţin cont acum sunt eu. Evoluţii sunt, într-adevăr sunt enervant de mici paşii care sunt făcuţi, dar important este că mergem înainte. Important este că e din ce în ce mai bine. Câte puţin, câte puţin, va fi bine în viitor. Dar trebuie multă răbdare, multă muncă".
Operaţii şi luni de zile de tratamente
Motopoliţistul brăilean a urmat tratamente de recuperare mai bine de un an de zile, atât în străinătate, la clinici din Israel, unde a fost şi operat la mâni, apoi în Franţa, cât şi în ţară. În luna iulie, la un an de la cursa contra morţii, poliţistul Cristian Dobrilă s-a aflat chiar la Constanţa, pentru şedinţe de recuperare, adică exact acolo unde a avut loc teribilul accident care l-a ţintuit într-un scaun cu rotile.
Reamintim că singurul motopoliţist brăilean s-a zbătut între viaţă şi moarte, după ce a fost implicat într-un accident rutier extrem de grav, petrecut pe 17 iulie 2011, la Constanţa, pe DN 22 C, între Castelu şi Medgidia. El fusese detaşat la Constanţa, în sezonul de vară şi, în momentul în care s-a întâmplat tragedia, asigura fluidizarea traficului pe regiunea ce i-a fost desemnată. La un moment dat, el s-a angajat în urmărirea unui Mercedes care efectua depăşiri neregulamentare şi circula imprudent.
Poliţistul nu a reuşit să-i mai ajungă din urmă, pentru că a pierdut controlul motocicletei într-o curbă extrem de periculoasă şi s-a izbit de un BMW, care venea pe contrasens. În urma accidentului, poliţistul a suferit fracturi de coloană şi răni deosebit de grave, pentru care a fost internat la acea vreme la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, ulterior fiind mutat cu elicopterul la Spitalul Floreasca din Bucureşti.