Răscoală în CLM | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Răscoală în CLM

Şedinţă CLM cu "scântei": aleşii locali s-au trezit pe cap cu locatarii blocurilor debranşate zilele acestea de la reţeaua de apă potabilă. Revoltaţi că au fost lăsaţi fără apă, oamenii au ţinut să-i scuture un pic de rever, figurativ vorbind, pe cei care au în mână frâiele municipiului şi să-i aducă în faţa problemelor cu adevărat importante pentru comunitate: monstruozitatea deciziei de a lăsa fără un serviciu de utilitate publică brăileni de bună credinţă şi cu plata la zi a întreţinerii. Subiectul fierbinte a fost abordat la finalul şedinţei, când consilierul independent Simona Drăghincescu, într-un gest sugestiv, a pus pe masa consilierilor două bidoane goale, anunţându-şi solidaritatea faţă de brăilenii debranşaţi zilele acestea. Cei aproximativ 20 de protestatari din Viziru 1 au cerut consilierilor să găsească o soluţie pentru a nu se mai ajunge la debranşarea celor fără restanţe la întreţinere. Mai mult, au cerut în cor demisia directorului operatorului de apă-canal-epurare, Mihail Chiriţă, prezent la şedinţă. Într-un final, pentru a calma spiritele, primarul Aurel Simionescu a anunţat că se reia furnizarea apei către cele două asociaţii de proprietari, ca urmare a plăţii făcute de acestea.

Consilierii municipali nu vor uita prea curând şedinţa de ieri, când s-au trezit pe cap cu un grup de 20 de locatari din blocurile lăsate fără apă la începutul acestei săptămâni. Pe bună dreptate, brăilenii revoltaţi au venit la şedinţa publică pentru a aduce în discuţie subiectul fierbinte al debranşării, dorind să atragă atenţia asupra nedreptăţii comise în cazul proprietarilor de apartamente care nu au datorii la întreţinere. Pentru că regula şedinţelor CLM spune că invitaţii nu pot decât să asiste la lucrările plenului şi nu pot avea intervenţii, independenta Simona Drăghincescu a fost cea care s-a transformat în purtătorul de cuvânt al celor nemulţumiţi, explicând că oamenii au contactat-o încă de miercuri noapte, cerându-i ajutorul. "Probabil că mulţi dintre dumneavoastră v-aţi întrebat de ce este aşa de multă lume astăzi în sală la noi, la şedinţă. Sunt cetăţeni care au apa oprită, de la Asociaţia de Proprietari numărul 46 (este vorba de blocul 12 din Viziru1 - n.r.). Domnul primar m-a chemat, mi-a dat o situaţie cum că astăzi (ieri - n.r.) la ora 12:00, în urma încasărilor făcute, se va da drumul la apă la asociaţia respectivă. (...) Nu numai această asociaţie are probleme, sunt multe, vă spun. Din octombrie 2012 am cerut printr-o propunere la CLM ca să contorizăm apa în exterior, la limita proprietăţii, deoarece sunt foarte mari probleme cu acest serviciu din cauza neplăţii. Mai mult, am avertizat că există riscul să ajungă CUP «Dunărea» în aceeaşi situaţie ca şi CET-ul", şi-a început pledoaria consilierul. Mai departe, într-un gest sugestiv, Simona Drăghincescu a scos de sub birou două bidoane goale, spunând că a venit să ceară apă, precum cetăţenii debranşaţi.

"Demisia lui Chiriţă!" - au cerut în cor protestatarii

"Problema este că aceşti oameni au rămas fără apă, drept pentru care, domnule primar, eu mă solidarizez cu ei şi vă spun că am venit să iau apă de la CUP «Dunărea» în bidoane, ca şi ei. Pentru simplul motiv că este inadmisibil! Vedeţi că sunt foarte multe dosare. Acestea conţin chitanţele a 70 de familii de la această asociaţie de proprietari care şi-au plătit corect întreţinerea în ultimii trei ani de zile. 70 de familii care au ajuns în această situaţie fără vina lor! Singura lor vină este că nu s-au dus în fiecare lună sau o dată pe an să întrebe la CUP «Dunărea» dacă această asociaţie de proprietari are datorii. Vina noastră, a Consiliului Local şi a compartimentului din subordinea Primăriei, este că niciodată nu s-a făcut control din oficiu, aşa cum spune Legea 230/2007. (...) Eu nu fac campanie electorală, am venit pentru că cetăţenii m-au rugat în miezul nopţii, să mă duc să fiu alături de ei şi să mă întrebe ce au de făcut. (...) Trebuie să luăm o decizie pentru că opritul apei nu este cea mai bună soluţie şi nici nu rezolvă problema. (...) De aia suntem 27 de inşi aici şi avem un primar pe care ar trebui să îl preocupe - şi eu sunt convinsă că îl preocupă această problemă -, să o rezolvăm", a mai completat sursa citată. De asemenea, Drăghincescu a ţinut să puncteze faptul că operatorul de apă-canal ar fi putut trage un semnal de alarmă mai devreme, astfel încât oamenii să-şi dea seama că există o problemă la nivel de asociaţie. O altă problemă asupra căreia independenta a atras atenţia este legată de decizia CUP "Dunărea" de a direcţiona către stingerea penalităţilor o cotă parte din orice sumă încasată de la asociaţiile datornice, context în care proprietarilor le vine tot mai greu să ajungă la zi cu plăţile la serviciile de apă-canal.
Peste vocea consilierului însă, oamenii revoltaţi n-au mai ţinut cont de regulile şedinţelor CLM şi au intervenit în discuţii, strigând că vor demisia directorului CUP Dunărea, Mihail Chiriţă. Prezent în sală, acesta din urmă nu a avut nicio reacţie şi nici nu a răspuns acuzaţiilor aduse de protestatari. De altfel, reporterii "Obiectiv" au încercat în cursul zilei de ieri să obţină o confirmare a promisiunii de reluare a apei către cele două asociaţii, însă reprezentanţii CUP "Dunărea" nu au fost de găsit. Însă ieri, la închiderea ediţiei, toate cele trei blocuri aveau apă.

Simionescu: "Nu trebuia ca operatorul de apă să ajungă într-o astfel de situaţie"

La rândul său, primarul Aurel Simionescu a luat cuvântul la finalul pledoariei independentei, în încercarea de a clarifica lucrurile. "Eu nu vreau să intru într-o polemică. Avem aproape 900 de asociaţii de proprietari şi doar la trei am avut probleme. (...) Nu e prima dată când ajungem în situaţia în care se opreşte apa şi constatăm că putem să găsim nişte sume de bani (cu referire la faptul că imediat după întreruperea apei, asociaţiile au venit să achite sume importante de bani în contul datoriilor - n.r). Să înţelegem foarte bine că nu Primăria porneşte şi opreşte apa, nici CLM. Avem o companie de apă care prestează acest serviciu. E o societate comercială care încasează sau nu nişte sume de bani. (...) De ce am ajuns la aceste sume? Aici i-am dat dreptate doamnei Drăghincescu, nu trebuia ca operatorul de apă să ajungă într-o astfel de situaţie. La fel cum şi asociaţia a tolerat datornicii de pe scară doar ca să nu se certe cu ei. Am ajuns în situaţia în care suferim cu toţii pentru chestia asta". De asemenea, edilul a ţinut să puncteze că un proiect de regulament se află în dezbatere publică, proiect ce stabileşte modalitatea prin care se poate face contorizarea individuală cu posibilitatea tehnică de a întrerupe apa doar la cei datornici. În plus, Simionescu a mai precizat că avertizarea asociaţiilor cu datorii s-a făcut încă din 20 februarie, context în care preşedinţii sau administratorii ar fi trebuit să vină la CUP "Dunărea" să-şi lămurească situaţia.
Reamintim că la începutul acestei săptămâni, peste 200 de apartamente din trei blocuri aflate în cartierele Obor şi Viziru1 au fost debranşate de la reţeaua publică de furnizare a apei potabile din cauza datoriilor acumulate de asociaţiile de proprietari de care aparţin către operatorul local de apă-canal-epurare. Este vorba despre blocurile 25 şi 25bis din Obor şi blocul 12 din Viziru1, în cazul cărora Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila a decis întreruperea furnizării apei prin reţeaua de bloc şi montarea în curţile interioare ale imobilelor a unor cişmele de la care locatarii să-şi ia apă. Nu este pentru prima dată când operatorul apelează la această măsură extremă întrucât anul trecut, de exemplu, au fost două episoade de astfel de debranşări. În amble cazuri situaţiile de criză nu au durat decât câteva zile, reluarea furnizării fiind făcută după ce AP-urile datornice au reuşit să strângă banii.

Drăghincescu: "Este prima dată când la CLM nişte cetăţeni se mobilizează"

La o oră după încheierea şedinţei cu scântei, Simona Drăghincescu a susţinut o conferinţă de presă, ocazie cu care a reluat problema întreruperii apei la asociaţiile cu datorii. "Mă şi mir că au avut curajul oamenii ăştia, care au venit la şedinţa CLM. Au venit disperaţi că nu au apă, căldură, pentru că nici căldură nu mai au, scade presiunea în centrală, intră pe avarii şi nu ai cum s-o încarci la loc. I-a lăsat pe oameni aşa, mai au să-i lase fără salarii, fără mâncare şi gata, i-a terminat. Este prima dată când la o şedinţă CLM nişte cetăţeni se mobilizează şi vin acolo, i-aţi văzut! Asta e situaţia! Eu mă bucur că au înţeles care este puterea lor şi că protestul lor poate să fie văzut şi de autorităţi, că dacă stau în casă n-o să ştie nimeni că sunt nemulţumiţi. Trebuie să fie civilizaţi, să ştie care le sunt drepturile, care le sunt obligaţiile, dar să aibă şi curajul de a spune ce-i doare şi de a se manifesta în acest sens, civilizat, cu simţul răspunderii". În opinia independentei, o posibilă rezolvare a problemelor la nivel de AP ar fi schimbarea conducerilor şi reprezentanţilor acestora: "oamenii să-şi facă alegerile, să analizeze activitatea administratorilor şi preşedinţilor, să aibă curajul să facă aceste alegeri, pentru că vreau să vă spun că la nivelul municipiului oamenii sunt terorizaţi de anumite conduceri de AP, ceea ce este absolut inadmisibil. Eu am impresia că toţi aceşti administratori care au foarte mult tupeu ascund, de fapt, nişte fraude foarte mari".

Proiectul de regulament este în dezbatere publică

Dincolo de toate polemicile pe marginea acestui subiect, este imperios necesară implementarea unei soluţii care să evite situaţiile în care se face debranşarea la grămadă, inclusiv a celor cu zero datorii la întreţinere. O propunere în acest sens vine din proiectul de regulament aflat în dezbatere publică şi care spune că se poate face contorizarea individuală a apartamentelor. Marea hibă a acestui regulament este aceea că aruncă în sarcina proprietarilor costul unor astfel de lucrări şi care nu sunt deloc ieftine. Or, în contextul în care o asociaţie se chinuie cu 3 - 4 apartamente cu datorii de la care nu reuşeşte să recupereze banii, este puţin probabil că proprietarii rău-platnici vor acepta să scoată din buzunar banii pentru execuţia contorizării. Mai ales că lucrarea va permite în final administratorului de bloc să-i oprească apa punctual în cazul propriului apartament. Aici ar trebui ca autorităţile locale să intervină şi să sprijine chiar şi financiar, execuţia de lucrări de contorizare în blocurile problemă, de exemplu, doar pentru apartamenetele cu restanţe, pentru ca preşedintele de bloc să poată apoi opri apa doar la restanţieri. Astfel nu vor mai avea de suferit şi vecinii care nu au datorii.
Brăilenii care vor să citească întreg proiectul de regulament îl pot accesa atât pe pagina web a primăriei (link-ul direct este în pagina de start a instituţiei - Comunicate oficiale ale Primăriei) cât şi a CUP Dunărea (http://www.apabraila.ro/_sgg/m5m2_1.htm). De asemenea, comentariile şi propunerile venite din partea lor pot fi comunicate prin email la adresele celor două entităţi.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro