Legendara formatie "Phoenix" este cea care a reusit pentru prima data sa realizeze o sinteza reusita intre folclorul arhaic romanesc si muzica moderna. Gama modalitatilor de exprimare este foarte larga. Au pornit de la formule "unplugged" de chitare electrice si acustice, vioara si instrumente de suflat, si au ajuns la formule "rock" sustinute de chitare electrice, tobe, percutie, bas si chiar coruri si orchestre simfonice. "Phoenix" s-a infiintat in 1962, la Timisoara, ca formatie de elevi si studenti. S-a numit initial "Sfintii", fiind condusa de Nicu Covaci. Au cintat un an la cantina Facultatii de Mecanica din Timisoara, dupa care au fost interzisi datorita influentelor occidentale atit din repertoriu cit si din tinuta vestimentara si capilara. Dupa scurt timp isi schimba numele in "Phoenix", acest pas fiind considerat o renastere din propria cenusa. In perioada 1965 - 1967, cinta la un club muncitoresc si devin foarte cunocuti. Apar si primele lor compozitii, inregistrari in studiourile de radio local si national. Autoritatile incearca sa-i controleze, oferindu-le sali de repetitii si posibilitatea de a face turnee prin tara in centrele studentesti. In 1968, dupa ce cistiga Marele premiu la Festivalul National Studentesc de la Iasi, inregistreaza primul disc, "Vremuri". In 1969 apare cel de-al doilea disc, "Floarea stincilor", care are patru compozitii proprii.
Aparitia stilului lor caracteristic folcloric-rock - 1971
In 1971, Ceausescu vrea sa impuna folclorul de tip nou, care s-a tradus intr-o linguseala jalnica la adresa "conducatorului iubit", insa liderul formatiei, Nicu Covaci, profita de situatie si schimba radical stilul, producind pentru prima oara in istoria muzicii romanesti o sinteza organica si convingatoare a muzicii stravechi, de datini si ritualuri precrestine, cu groov-urile si instrumentatiile moderne tipice muzicii rock. Autoritatile nu i-au apreciat si au cenzurat grosolan productiile "Phoenix". Chiar si ceea ce a ramas din perioada 1970 - 1976 a creat o noua miscare in muzica. Formatia inregistreaza o opera rock, "Mesterul Manole", apoi scoate un LP intitulat "Cei ce n-au nume", care contine un ciclu al anotimpurilor cu cintece si jocuri prelucrate si compozitii originale inspirate din acest folclor. Discul s-a vindut in numar de citeva sute de mii de bucati, fiind perceput de public drept o noua forma de protest artistic. Prelucrarile de folclor sint inlocuite de acum de compozitiile proprii in stilul acelei sinteze folclorice-rock care caracterizeaza si acum stilul formatiei. In 1972 scot "Mugur de fluier", apoi, in primavara lui 1973, inregisteaza un disc dublu, "Cantafabule", care se vinde in peste 500.000 de bucati. In 1974, sustin mega-concertul de la Sarmisegetuza, unde formatia cinta acompaniata de "Dubasii din Branesti", concert filmat de televiziunea romana, dar cenzurat apoi, aparitia formatiei "Phoenix" pe ecran fiind interzisa. In 1975 Nicu Covaci este anchetat de militie doua saptamini, iar in 1976 pleaca in Olanda si se stabileste la Amsterdam. In 1977, Covaci se reintoarce in tara si isi scoate toata instalatia de sunet ce se acumulase timp de ani de zile. In boxele "Marshall" cu difuzoarele scoase inchide membrii formatiei si ii scoate din tara. Noul sediu al formatiei "Phoenix" este in Germania, insa dupa un timp formatia se dizolva, fiecare cautindu-si succesul personal. La sfirsitul anilor '70, Covaci isi alcatuieste o alta formatie, compusa din membrii de diferite nationalitati, cu care in 1981 produce "Transsylvania Phoenix". Abia in 1988 formatia se reuneste inca o data in jurul lui Covaci si concerteaza de citeva ori in Germania, iar in 1989 are loc concertul de la "Hyde Park" din Osnabrück, dedicat revolutiei ce incepuse in Romania. Dupa 13 ani de absenta, publicul roman se reintilneste cu Covaci la festivalul de la Palatul Copiilor, in 1990. Din 1991 si pina in prezent, "Phoenix" a concertat atit in Romania cit si in diverse tari din estul si vestul Europei. Formatia "Phoenix" este compusa din Nicolae Covaci - chitara, voce, compozitie, fondatorul si liderul formatiei, Mircea Baniciu - voce, Ovidiu Lipan Tandarica - baterie, Mani Neumann - vioara, flaut, voce, Josef Kappl (Ioji) - bass, voce, compozitie.