• membrii Consiliului Local Municipal (CLM) Brăila au aprobat, recent, Studiul de Fezabilitate (SF), dar și indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea Străzii Independenței, între Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei • valoarea proiectului se ridică la peste 15 milioane lei cu TVA (investiție realizată cu bani de la bugetul local), iar durata de execuție a fost estimată la 10 luni • consilierul municipal SOS România Brăila, prof. dr. Ionel Ștefan Alexandru, a ținut să laude demersul Primăriei, deoarece va ajuta la devierea traficului greu din oraș
Se fac pași importanți pentru modernizarea Străzii Independenței, între Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei, parte din strategia municipalității de a elimina traficul greu din oraș. În cadrul celei mai recente ședințe ordinare a Consiliului Local Municipal (CLM) Brăila, consilierii municipali au aprobat Studiul de Fezabilitate (SF) și indicatorii tehnico-economici pentru acest obiectiv de investiții. Valoarea totală a proiectului se ridică la 15.159.588,19 lei cu TVA, din care construcția plus montajul înseamnă 9.979.792,63 lei cu TVA. Durata de realizare este de 10 luni, mai precis două luni rezervate pentru serviciile de proiectare și opt luni pentru execuția lucrărilor. SF-ul a fost întocmit de societatea Nordic Vision SRL din Iași.
După cum aflăm din raportul de specialitate al proiectului, această investiție beneficiază de finanțare de la bugetul local și se derulează în perioada 2025-2026. Tot în documentația aflată la mapa consilierilor se menționează că amplasamentul este situat în Municipiul Brăila, pe Strada Independenței, tronsonul cuprins între Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei, având o lungime totală de aproximativ 1.270 m. Conform extraselor CF și Certificatului de Urbanism, terenul aferent are o suprafață de circa 20.247 mp.
”Terenul este aflat în intravilan, cu folosință actuală de drum; nu există servituți sau sarcini înscrise în cartea funciară. (...) Strada Independenței (tronson Vadul Ghecetului – Vadul Rizeriei, Municipiul Brăila) se află într-o stare tehnică precară, fiind nemodernizată și necorespunzătoare pentru traficul actual și viitor. Situația existentă este caracterizată printr-o infrastructură rutieră neomogenă, degradată și lipsită de elementele esențiale de siguranță și funcționalitate (trotuare, rigole, semnalizare). Deficiențele constatate impun o reabilitare completă și modernizare a străzii, care să asigure o structură rutieră durabilă, un sistem de colectare a apelor pluviale, trotuare pentru pietoni și integrarea corespunzătoare a rețelelor edilitare. Strada Independenței, în tronsonul Vadul Ghecetului – Vadul Rizeriei are un rol strategic în rețeaua rutieră locală, asigurând legătura dintre zone cu funcțiuni mixte (rezidențiale, industriale, logistice și agricole)”, se menționează în cadrul raportului de specialitate.
Investiție necesară pentru fluidizarea traficului
În ceea ce privește justificarea investiției, în raportul de specialitate se mai menționează că din pricina stării tehnice precare a străzii Independenței, între Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei utilizarea arterei respective este una scăzută, iar traficul este deviat pe alte străzi, ceea ce generează o serie de alte probleme: supraîncărcarea zonelor centrale și rezidențiale; disconfort pentru populație (zgomot, praf, poluare); creșterea costurilor de transport și a timpilor de deplasare.
Astfel, prin realizarea obiectivului de investiții, susțin autoritățile, ”se preconizează o creștere semnificativă a traficului greu (autocamioane de transport marfă), odată cu modernizarea străzii, aceasta devenind ruta preferențială de acces către zona industrială și periurbană”.
Aceeași sursă mai punctează că tocmai cererea actuală de bunuri și servicii (transport de persoane și mărfuri, servicii urbane și economice) confirmă necesitatea modernizării complete a străzii Independenței.
”În lipsa acestei investiții, Municipiul Brăila riscă blocaje de trafic în alte zone, prin supraîncărcarea arterelor centrale, costuri suplimentare pentru întreținerea drumurilor alternative și pierderea potențialului de dezvoltare economică și urbanistică în zona de sud-vest a municipiului. Prin urmare, obiectivul de investiții, propus a se realiza, are rolul de a răspunde unei cereri reale și în creștere, cu impact pozitiv asupra siguranței circulației, mobilității urbane și dezvoltării economice locale”, se mai punctează în proiect.
Tot din raportul de specialitate aflăm că obiectivele preconizate a fi atinse prin realizarea obiectivului de investiții amintit, sunt următoarele: reabilitarea integrală a structurii rutiere, prin aplicarea unei soluții constructive durabile, adaptată traficului greu și condițiilor geotehnice locale; asigurarea colectării și evacuării apelor pluviale, prin realizarea rigolelor carosabile și a sistemului de drenaj, pentru eliminarea băltirilor și protejarea fundației drumului; amenajarea trotuarelor și acceselor laterale, pentru siguranța și confortul pietonilor; implementarea măsurilor de siguranță rutieră, prin semnalizare verticală, marcaje orizontale și parapete de protecție în zonele de ramblee mari; integrarea și protejarea rețelelor edilitare existente, conform avizelor obținute de la operatorii de utilități; reducerea costurilor de transport pentru agenții economici și populație, prin asigurarea unei infrastructuri rutiere moderne și eficiente; scăderea cheltuielilor de întreținere comparativ cu situația actuală, unde reparațiile punctuale sunt costisitoare și ineficiente; creșterea atractivității investiționale a zonei, prin facilitarea accesului către zonele industriale și logistice; Îmbunătățirea condițiilor de viață pentru locuitorii din zonă, prin reducerea prafului, zgomotului și disconfortului cauzat de starea actuală a drumului; creșterea siguranței participanților la trafic, atât pentru pietoni, cât și pentru șoferi; facilitarea accesului serviciilor publice (transport în comun, ambulanța, pompieri, poliție), cu impact direct asupra calității vieții; reducerea poluării atmosferice și fonice, prin degrevarea arterelor centrale și rezidențiale de trafic greu; îmbunătățirea gestionării apelor pluviale, pentru protejarea mediului și evitarea infiltrării necontrolate în sol; promovarea mobilității durabile, prin integrarea pietonilor și a transportului public în infrastructura modernizată.
”Obiectivele propuse vizează o abordare integrată-tehnică, economică, socială și de mediu – care să asigure transformarea străzii Independenței într-o arteră sigură, funcțională și durabilă, cu beneficii pe termen lung pentru comunitatea locală și dezvoltarea urbană a Municipiului Brăila”, se mai menționează în raport.
Trebuie subliniat și că în cadrul Studiului de Fezabilitate elaborat de SC Nordic Vision SRL, precum și la nivelul Expertizei Tehnice, au fost prezentate două soluții de implementare a proiectului, așa cum prevede legislația în vigoare: prima se referă la un sistem rutier flexibil (asfaltic), iar a doua la un sistem rutier rigid (dală de beton de ciment). Proiectantul a recomandat soluția 1, deoarece ”oferă cel mai bun raport cost-eficiență-durabilitate (...), răspunzând în mod adecvat cerințelor tehnice, economice și sociale ale Municipiului Brăila”.
Consilierul Municipal SOS România, Ionel Ștefan Alexandru, încântat de demers
În cadrul ședinței, consilierul municipal SOS România, prof. dr. Ionel Ștefan Alexandru (președintele organizației europarlamentarului Diana Șoșoacă în plan local) a ținut să laude Primăria Brăila pentru rezolvarea acestei probleme, deși aceasta datează dinainte de mandatele primarului Marian Dragomir.
”Consider că este un proiect important, care trebuia demarat încă de acum 11 ani. Am făcut un memoriu la nivelul Consiliului Local Municipal acum 11 ani, când mai mulți locuitori de pe strada Carantinei au solicitat evitarea traficului greu, fiindcă li se deteriorau locuințele. Știți că s-a introdus soluția cu opritoarele acelea. Dar varianta corectă era exact aceasta pe care o avem acum la mapă. Eu felicit administrația și pe domnul primar pentru faptul că au demarat această variantă între Vadul Ghecetului și Vadul Rizeriei. Atunci ar fi costat mult mai puțin, dar asta este situația. Și din acest punct de vedere, cred că se face un lucru foarte bun pentru evitarea traficului greu și liniștea cetățenilor din acea zonă. Mulțumesc! Votez «pentru»!”, a anunțat Alexandru înainte de vot.
Proiectul a fost aprobat cu unanimitate de voturi.
Reamintim că la finele lunii iulie, consilierii municipali au aprobat o inițiativă conexă a Primăriei Brăila ce are ca scop final redirecționarea traficului greu din oraș către port, prin realizarea unei noi artere. CLM Brăila a votat la vremea respectivă ca municipalitatea să își exercite dreptul de preempțiune la achiziția unui teren de 4.555 mp situat pe Str. Vadul Rizeriei nr. 1, lucru necesar demersului amintit. Suprafața mare de teren aparține societății Demopan SA (aflată în insolvență) și după cumpărare, va putea fi transformată într-o arteră nouă ce va scoate traficul greu de pe Calea Galați și Strada Mircea Mălăeru.