Mergi la conţinutul principal

Pepiniera datornicilor

Aproape 2 miliarde de lei vechi. Acestea sunt datoriile pe care cea mai mare asociaţie de locatari din oraş le are către furnizorii de utilităţi care o ameninţă cu întreruperea serviciilor. De altfel, chiar la începutul acestei veri, operatorul de apă-canal a întrerupt furnizarea apei potabile în întreg cartierul, iar furnizorul de gaz a închis şi el vanele care alimentează 16 blocuri.
Poate vă întrebaţi, unde se înregistrează o asemenea enormitate şi cum de este posibilă o astfel de delăsare? Este vorba despre asociaţia care administrează cele 26 de blocuri din cartierul cu locuinţe de tip ANL Lacu Dulce, condominii care sunt proprietatea municipalităţii.
V-aţi fi aşteptat, probabil, ca măcar primăria să-şi facă ordine în propria ogradă pentru a da un exemplu şi celorlalte asociaţii din oraş, mai ales că la nivelul municipiului este o reală problemă acumularea de datorii la serviciile de apă-canalizare. Ei bine, nu! Unii dintre chiriaşi au acumulat datorii la întreţinere fără ca proprietarul să-i deranjeze prea mult cu somaţii sau chiar să-i evacueze, aşa cum este normal. Aşa că o întreagă comunitate suferă sub ameninţarea că oricând pot rămâne fără apă sau că la iarnă o să se încălzească la calorifere electrice. Abia când a văzut că-i groasă treaba, municipalitatea s-a gândit să-i izoleze pe datornici astfel încât să le poată întrerupe doar lor utilităţile publice.

Datorii de 180.000 lei

Cea mai mare asociaţie de locatari din oraş, AL 768, se confruntă cu grave probleme generate de acumularea de datorii la întreţinere ale celor care locuiesc în ansamblul de locuinţe de tip ANL din cartierul Lacu Dulce. Asociaţia având în administrare 26 de blocuri a strâns la rându-i datorii de circa 180.000 lei către Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila, cu tot cu penalităţi, la care se adaugă o datorie, ceva mai mică, de circa 13.000 lei la gaz metan. Drept urmare, în cursul lunii iunie anul curent operatorul de apă-canal-epurare a întrerupt apa în întreg cartierul.
Nici furnizorul de gaz nu s-a lăsat mai prejos şi a închis la rându-i vanele care alimentează mai bine de jumătate dintre blocurile din cartier.
"Am realizat un studiu la toate asociaţiile care administrează blocurile de tip ANL din municipiu şi am constatat că, într-adevăr, cele mai mari probleme sunt la ANL Lacu Dulce. Sunt datornici şi la celelalte grupuri de ANL însă nici pe departe la nivelul din Lacu Dulce.
În zona Apollo, de exemplu, media datoriilor este de 1.500-2000 lei şi vorbim aici de întreţinere, existând un singur caz cu un chiriaş care are o datorie de 5.000 lei însă a fost acţionat în instanţă pentru recuperarea debitului. Tot pe o plajă între 1.000 şi 1.400 lei se încadrează şi media datoriilor la întreţinere în cazul cartierului ANL Brăiliţa, unde la fel avem acţionări în instanţă dar şi eşalonări la plată. Cele mai mari datorii însă sunt în Lacu Dulce unde 16 din cele 26 de blocuri sunt debranşate de la gaz metan, în timp ce datoriile la apă se ridică undeva la circa 180.000 lei, inclusiv penalităţi. Li s-au făcut somaţii peste somaţii datornicilor, ba chiar unii dintre ei au fost debranşaţi de la căldură, cu unii dintre ei suntem în etapa medierii, iar pentru 8 familii au fost începute deja procesele în instanţă", ne-a declarat Emilena Huiu, directorul serviciului de specialitate al Primăriei Brăila care se ocupă de blocurile ANL.

Huiu: "Oamenii sunt nemulţumiţi de diferenţele mari la apă"

Întrebată cum este posibilă acumularea unor datorii aşa de mari, sursa citată a explicat că în general chiriaşii se feresc să rămână datori la plata chiriei către primărie, ci doar la plata cotelor de întreţinere.
"Am avut situaţii în care anumite familii au fost acţionate în instanţă şi chiar înainte de evacuare au venit cu toţi banii la asociaţie şi astfel s-a oprit procedura pentru ca apoi să reia ciclul acumulării de datorii şi declanşarea acţiunii în instanţă pentru a cere evacuarea. Asta este clar rea voinţă. Sunt însă şi multe cazuri sociale în zona respectivă, familii care chiar nu au surse de venit. Este cazul unei familii cu 3 copii având restanţe la întreţinere de vreo 10.000 lei care a plecat de bună voie de acolo, însă ne judecăm în continuare pentru a recupera datoriile şi mai sunt astfel de situaţii. Avem şi cazul unei profesoare care, la fel, a acumulat datorie la întreţinere de 7.500 lei plus circa 1.000 lei la chirie şi cu care ne judecăm. Am ajuns la Curtea de Apel la Galaţi după ce în primă instanţă chiriaşul a pierdut. A fost chemată la discuţii şi de fiecare dată a spus că aşteaptă să primească în urma unui alt proces pe drepturi salariale neacordate nişte sume, dar deocamdată nu se întâmplă nimic, iar datoriile tot cresc", a spus Huiu, subliniind că un alt fenomen care a generat acumularea de datorii la întreţinere este nemulţumirea chiriaşilor cu privire la repartizarea diferenţelor de apă dintre cantitatea facturată şi suma citirii apometrelor de la fiecare apartament în parte.
"Sunt discuţii aprinse pe această temă şi de aici unii refuză să plătească întreţinerea. Şi nici nu au dat voie să vină să se verifice citirile. Dar asta ţine de asociaţia de locatari care poate să verifice citirile date de fiecare locatar", a încheiat sursa citată.
Ce măsuri ar putea duce la rezolvarea problemelor din cartier? Huiu a explicat că în primul rând asociaţia de locatari ar trebui să-i acţioneze mai repede pe datornici şi să nu-i mai lase să acumuleze datorii.
"Nu se poate ca din cauza celor cu datorii să riscăm ca un întreg cartier să rămână fără apă. Noi ajutăm dar trebuie ca ei să se hotărască cu privire la acţionarea în instanţă a celor cu datorii. O altă variantă ar fi ca locatarii să constituie un fond de rulment din care pe perioada iernii, când facturile sunt mai mari, să se poată achita mai uşor utilităţile şi să nu se mai blocheze asociaţia din cauza lipsei de încasări", a încheiat Emilena Huiu.

Simionescu: "Asociaţia să-i acţioneze rapid în instanţă pe datornici"

Pe problema de la Ansamblul ANL Lacu Dulce primarul Aurel Simionescu a punctat că ar trebui o implicare mai mare a asociaţiei de locatari în sensul de a urma întocmai termenele şi paşii prevăzuţi de lege în ce priveşte recuperarea restanţelor la întreţinere. De asemenea, a anunţat că se va face pe banii municipalităţii o contorizare individuală la blocurile-problemă, urmând ca exemplul să fie multiplicat dacă se dovedeşte un succes.
"În ce priveşte situaţia de la Lacu Dulce am vorbit cu doamna director Huiu şi în două blocuri cu cele mai mari datorii facem contorizare pe orizontală şi în funcţie de cum vor evolua lucrurile acolo vom extinde şi la alte blocuri. Sunt şi aici nişte bani de cheltuit, dar vrem să dăm un exemplu despre faptul că se poate. Soluţia tehnică este la CUP Dunărea şi vrem să o implementăm. Sunt şi cazuri sociale acolo şi beneficiază de un anumit regim şi la chirii şi aşa mai departe. Noi am făcut anual câte 4-5 evacuări, însă la cazurile sociale trebuie să le oferim o altă variantă că nu poţi să-i laşi pur şi simplu în ploaie. De asemenea, şi evacuarea se face pe o procedură care este destul de lungă. Ce trebuie să se întâmple este ca asociaţia de locatari să nu lase cu lunile acumularea de datorii, ci să-i acţioneze rapid în judecată pe chiriaşii cu restanţe", a subliniat edilul şef.
De menţionat că operatorul de apă-canal-epurare, CUP Dunărea Brăila a venit cu o soluţie tehnică ce permite contorizarea individuală a blocurilor astfel încât datornicilor să le poată fi întreruptă apa fără a fi afectaţi cei cu plata la zi a întreţinerii. O astfel de lucrare costă în medie 400-500 lei per apartament, în funcţie de complexitate.

"Centralele de scară sunt mari generatoare de cheltuieli!"

De cealaltă parte conducerea asociaţiei de locatari din blocurile ANL Lacu Dulce a explicat că nu numai asociaţia este de vină ci şi municipalitatea şi locatarii pentru acumularea de datorii: "Nu credem că este cineva care-şi doreşte să fie datornic. Situaţia economică şi socială împing însă multe familii la limita supravieţuirii. Sunt aici cazuri de familii în care unul dintre soţi a plecat în străinătate să facă un ban, însă fie nu s-au mai întors destrămând familia, fie a venit înapoi pentru că nu şi-a găsit de lucru. Între timp au crescut şi chiriile. Plus că multe dintre apartamentele de aici au fost date beneficiarilor doar ca să dea bine la electorat fără să se gândească nimeni dacă respectivele familii au sau nu surse pentru a plăti întreţinerea. Dar şi oamenii de aici au o parte din vină pentru că nu se implică în rezolvarea problemelor. Este binevenită soluţia contorizării individuale însă rămâne cea mai gravă problemă: costul încălzirii pe timp de iarnă. Aceste centrale de scară sunt mari generatoare de cheltuieli şi cu gazele şi cu piesele de schimb... Plus că este foarte greu să se facă economie pentru că unii vor mai cald în apartament, alţii nu au aşa pretenţii foarte mari. Oamenii nu se înţeleg în privinţa datei de la care se pornesc centralele ori a temperatorii agentului termic, iar asta afectează direct cheltuielile asociaţiei. Iarna trecută, de exemplu, numai gazele au costat 3 miliarde de lei vechi şi toată lumea se gândeşte cu groază ce o să fie în următorul sezon rece cu scumpirea aplicată deja din această vară la gaz. În ce priveşte recuperarea datoriilor pe calea instanţei, noi am avut sprijin în Direcţia Serviciilor Publice care i-a dat în judecată pe locatari şi pentru chirie şi pentru întreţinere".
De asemenea conducerea asociaţiei a subliniat că luna aceasta se va face o analiză amănunţită a situaţiei după ce se va face pontajul şi cu furnizorul de apă-canal şi locatarii vor fi chemaţi la o şedinţă generală: "Aşa toată lumea bârfeşte pe la colţuri dar când îi chemi să vină să vadă situaţiile financiare, facturile şi celelalte documente justificative oamenii dau înapoi. De aceea spunem că şi locatarii sunt de vină că evită să se implice".

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro