Nu cred că este o companie în Brăila înjurată mai mult în aceste zile, decât Electrica! Și pe bună dreptate, când, aproape zilnic, consumatorii sunt afectați de întreruperile electrice. Și nu vorbim de 1, 2 oameni.Vorbim de zeci de mii de brăileni, din cifrele oficiale. Pe 2 august, de exemplu, 20.000 de consumatori au rămas pe întuneric, chiar și 5 ore consecutive în unele cartiere, din cauza unei ” suprasarcini a întregii rețele”, după cum a explicat directorul Electrica Brăila, o defecțiune pe care acesta ne-a spus că a remediat-o definitiv. Cred că ”definitiv” doar pe ziua aia, că altfel nu-mi explic de ce vineri, pe 6 august, au fost semnalate, din nou, avarii la rețeaua electrică. La ora 16.21, de exemplu, în zona Calea Călărași - Piața Concordia - strada Grivița o nouă pană de curent a blocat toate activitățile. A închis farmacii, croitorii, cabinete stomatologice, spălătorii auto, restaurante, baruri, dar și mici magazine care nu au generatoare. Bancomatele, moarte și ele. Asta, timp de 3 ore. Alo, Electrica?!
Scuzele astea cu suprasarcina nu mai țin. Suntem în secolul 21 și așteptăm ca serviciile să fie, cel puțin, la fel de mari ca facturile! Pe când noi, ce primim în schimb? Pene! De curent, nu de altceva. Ultima a fost chiar luni, pe 9 august, la ora 10.30. Nu știu la voi cât a durat, dar la mine doar o oră, de data asta... Dar și când a revenit, a început să țiuie toată casa. Așa de tare, că m-am speriat teribil. Era senzorul de la detectorul de gaz. S-a stricat, normal, la câte șocuri de tensiune a încasat. Mare noroc că la Distrigaz Sud Rețele chiar răspund oamenii la telefon și se mișcă destul de repede când e vorba de sesizări, nu ca Electrica. Am reclamat problema la numărul de urgențe de pe factură și au venit în maximum 10 minute. S-a constatat că senzorul de gaz s-a defectat. Automat, asta a însemnat și sistarea gazului. Asta, până când voi găsi o firmă acreditată să schimbe noul senzor și va garanta că nu sunt alte probleme. Eu, probabil, sunt un caz fericit! Chiar și așa, nu voi aștepta ca penele de curent să-mi strice tot.
Cineva trebuie să plătească! Și, teoretic, de la 1 iulie a.c., se acordă compensații financiare, consumatorilor afectați, de până la 300 de lei, conform unui ordin recent al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Este vorba, mai exact, despre Ordinul nr. 46/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial nr. 649 din data de 01 iulie 2021.
Prin acest ordin, ANRE impune operatorilor de distribuție a energiei electrice să plătească unele compensații financiare clienților afectați de penele de curent și se iau în calcul întreruperilor scurte, care durează între 3 secunde și 3 minute. Astfel, pentru fiecare depășire, furnizorii vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, respectiv: înaltă tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an, medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămână, joasă tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămână. Dar compensațiile diferă însă și în funcție de indicatorii de performanță privind calitatea curbei de tensiune.
Adițional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanță, operatorul de distribuție poate fi sancționat, cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei, dacă nu respectă intervalele privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii rețelei. Practic însă nimeni nu primește nimic, nici amenzi, nici compensații, dacă sunt întreruperi planificate de către operatorul de distribuție. Un lucru e sigur. Facturile le vedem lună de lună, penele de curent aproape zi de zi, dar investițiile în infrastructura electrică, ba! Apropo, voi aveți curent...?