Mergi la conţinutul principal

Odiseea Dorobanţi 2014

* rămâne de văzut cum vor traşna magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie acest litigiu, după ce Curtea de Apel Bucureşti a menţinut punctul de vedere al Auditului Naţional, care a avut suspiciuni de licitaţie "servită" pentru contractul de lucrări aferent acestui mega-proiect de circa 100 milioane de lei

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a anunţat primul termen în procesul pentru proiectul Bulevardul Dorobanţilor: ianuarie 2014! Abia atunci Municipalitatea şi Ministerul Dezvoltării vor începe bătălia finală la instanţa supremă, legată de corecţia de 25% cu minus aplicată bugetului de proiect. Culmea, termenul de finalizare a lucrărilor la bulevard expiră în 2013. Aşadar, decizia instanţei va veni pe o "afacere" deja finalizată şi cu recepţia finală gata făcută. Vestea acestui termen atât de întârziat nu poate fi decât una bună pentru proiectul în sine, întrucât pe tot parcursul judecării finanţarea nu suportă nicio modificare. Asta pentru că Primăria Brăila obţinuse, într-un proces separat, încă din luna aprilie, suspendarea aplicării corecţiei de 25% până la judecarea definitivă şi irevocabilă a cauzei. Totuşi, o "jenă" există pentru că, deocamdată, nu şi-au terminat treaba delegaţiile de audit din partea Comisiei Europene, venite în România să verifice proiectele pe 4 programe operaţionale şi anume POR (Programul Operaţional Regional), POS (Programul Operaţional Sectorial), POS - Mediu şi POS - Transporturi. În urma acestui audit, Comisia Europeană va decide dacă vor fi sau nu suspendate plăţile către România, sau, în varianta cea mai pesimistă, blocarea plăţilor.

Nebuloasa proiectului de modernizare a Bulevardului Dorobanţilor va fi tranşată de instanţă după ce vor fi închise şantierele de lucru şi vor fi recepţionate efectiv lucrările. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a comunicat abia pentru ianuarie 2014 primul termen în procesul pe care municipalitatea l-a intentat Ministerului Dezvoltării pe tema corecţiei de 25% cu minus aplicată la proiectul în sine, finanţat prin POR, Axa II - îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale. Numai că, până în 2014, când magistraţii Înaltei Curţi vor lua pentru prima dată contact cu speţa în sine, lucrările la bulevard vor fi demult terminate, pentru că termenul final de încheiere a lucrărilor expiră în 2013. Zilele acestea, pe pagina de web a instituţiei a apărut şi fişa electronică a dosarului, în care reclamant este municipalitatea, iar pârât este Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Potrivit acesteia, dosarul a intrat pe rolul instanţei supreme cu data de 11 iulie, iar primul termen în dosar este comunicat pentru data de 17 ianuarie 2014. Ce înseamnă acest lucru pentru proiectul Dorobanţi? Aşa cum explică Direcţia Strategii, Programe, Proiecte de Dezvoltare şi Relaţii Internaţionale din cadrul Primăriei Brăila, fluxul de bani în decontarea lucrărilor, adică unul dintre aspectele importante, nu are nici o întrerupere. "Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis supendarea până la judecarea definitivă şi irevocabilă a executării notei de constatare emisă de Ministerul Dezvoltării prin Direcţia de Control şi Verificare Utilizare Fonduri Comunitare, legată de corecţia de 25% la proiectul cu modernizarea Bulevardului Dorobanţilor. Cu alte cuvinte, instanţa supremă ne-a pus în situaţia dinaintea efectuării auditului naţional la toate proiectele pe Axa II din POR. Drept pentru care, decontările sunt în termen. De exemplu, la acest moment nivelul de execuţie a lucrărilor fizice la acest proiect este de peste 50%, iar cu plăţile suntem la nivelul a 41,5%. Acum, în iulie, urmează să decontăm facturile cu lucrările aferente lunii iunie", ne-a declarat Iuliana Neagru, directorul Direcţiei Strategii din cadrul Primăriei Brăila.

Auditul CE se termină astăzi

Dar nu trebuie uitat faptul că, la acest moment, delegaţiile din partea Comisiei Europene venite în verificări în România, nu şi-au finalizat încă mandatul. Ţinta clară o reprezintă programele majore accesate de ţara noastră prin POR (Programul Operaţional Regional), POS (Programul Operaţional Sectorial), POS - Mediu şi POS - Transporturi. Principalele suspiciuni ale Comisiei Europene sunt legate de conflictele de interese de la nivelul primăriilor, consiliilor locale şi judeţene, unele dintre autorităţile locale fiind bănuite că au realizat caiete de sarcini cu dedicaţie pentru anumite firme. Cu siguranţă şi proiectul de la Brăila este în vizorul celor de la CE, mai ales că are un buget de circa 100 milioane de lei, dar are şi steguleţe roşii ridicate de Auditul Naţional tocmai cu suspiciuni de licitaţie cu dedicaţie. În fapt, au fost ridicate obiecţiuni în legătură cu o serie de criterii restrictive impuse participanţilor la licitaţia pentru contractul de 100 milioane de lei. Mai concret, obiecţiunile au fost ridicate la Caietul de Sarcini, în dreptul unei prevederi care a impus ofertanţilor să facă dovada deţinerii ori închirierii unor staţii de betoane şi asfalt pe o rază de câteva zeci de kilometri în jurul oraşului. Această cerinţă, a concluzionat Auditul Naţional, ar fi îngrădit accesul la licitaţie pentru posibilii ofertanţi. Efectul imediat a fost acela de aplicare a unei corecţii de 25% cu minus din contribuţia UE, adică 20 milioane de lei, măsură pentru care acum Municipalitatea şi Ministerul Dezvoltării se judecă, aşa cum arătam mai sus, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Miza acestui litigiu este foarte mare pentru că instanţa supremă va stabili care dintre cele două instituţii va suporta corecţia cu 20 milioane de lei la proiect.
Nu este lipsit de importanţă faptul că, iniţial, Curtea de Apel Bucureşti, prima instanţă care a judecat această speţă, nu a dat câştig de cauză municipalităţii, ci a susţinut concluziile raportului de audit, care arăta că prin Caietul de Sarcini au fost ridicate bariere în calea potenţialilor ofertanţi. Dacă vă întrebaţi cine a câştigat mega-contractul de 100 milioane de lei de la bulevard, vă spunem că adjudecată a fost asocierea formată din "Tancrad", "Euro Construct", "Max Boegl" şi "Swietelsky Baugesellschaft". Adică firme cunoscute ca fiind apropiate atât PDL cât şi PSD, printre care şi celebra "Tancrad" de la Galaţi, care a câştigat pe bandă rulantă contracte pe bani publici la Brăila.
Reamintim că mandatul celor 4 delegaţii din partea CE pentru cele 4 programe operaţionale şi-a încheiat misiunea ieri, urmând ca ţara noastră să primească în cel mai scurt timp concluziile. Rămâne de văzut care este opinia CE în ce priveşte problemele reclamate de Auditul Naţional în cazul proiectului de modernizare a bulevardului brăilean.

La bulevard nu se lucrează în miez de caniculă

Zilele caniculare din ultima perioadă au dus la modificarea programului de lucru pe şantierele de pe Bulevardul Dorobanţilor, în sensul că muncitorii au început activitatea mai devreme şi fac pauză pe timpul amiezei, pentru a relua munca spre după-amiază. După cum a comunicat Direcţia Strategii din cadrul Primăriei Brăila, aceste modificări de program nu au condus la întârzieri sau neîncadrarea în termene.
Pe perioada cu temperaturi ridicate angajatorii au obligaţia de a-şi proteja salariaţii în sensul ameliorării condiţiilor de muncă, prin reducerea intensităţii şi a ritmului activităţii fizice; asigurării ventilaţiei la locurile de muncă; permiterea alternării efortului dinamic cu cel static, precum şi a perioadelor de lucru cu perioadele de repaus în locuri umbrite şi curenţi de aer. Pentru menţinerea stării de sănătate a salariaţilor, angajatorul are obligaţia de a asigura apă minerală; de a asigura echipamentul individual de protecţie şi asigurarea de duşuri.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro