În tot acest context al pandemiei de Covid-19, mai ales pe fondul frustrărilor şi nemulţumirilor inerente şi de multe ori explicabile ale unei bune părţi a populaţiei, mai importante decât orice - chiar şi decât conştientizarea măsurilor de prevenţie - este atât capacitatea de comunicare a informaţiilor esenţiale de către autorităţile centrale şi locale, cât şi analiza temeinică a fiecărei restricţii, înainte de a fi anunţate.
Ar fi de-a dreptul esenţial dacă orice nouă restricţie ar fi explicată cât mai pe înţelesul tuturor şi mai bine pregătită ÎNAINTE de a fi implementată, nu după sau deloc (de exemplu, de ce este util să nu se mai circule, o perioadă, noaptea – pentru că, printre altele, scade numărul de accidente rutiere şi de agresiuni şi, astfel, se mai eliberează secţiile de primiri urgenţe). Ar fi însă şi mai bine dacă fiecare măsură ar fi analizată cu adevărat înainte de a fi anunţată public. Pentru că, oricât de mult ai încerca, măsura închiderii pieţelor este imposibil de înţeles când există o soluţie mult mai logică şi mai la îndemână: evitarea aglomeraţiei prin accesul controlat al oamenilor în interiorul pieţelor. Sunt mii de poliţişti locali care iau bani buni degeaba şi care puteau fi puşi la intrările în pieţele închise, pentru a se evita accesul unui număr prea mare de cumpărători în acelaşi timp. Tot ei puteau verifica şi respectarea celorlalte măsuri în pieţe, astfel încât producătorii să-şi poată vedea liniştiţi de treabă, iar oamenii să-şi poată face cumpărăturile de unde doresc.
Sau e imposibil de înţeles măsura închiderii magazinelor de la ora 21.00, în contextul în care restricţiile de circulaţie întră în vigoare abia de la ora 23.00. Care e sensul? Ori se restricţiona circulaţia de la ora 22.00, ori se lăsau magazinele să funcţioneze până la 22.00 – nu e ca şi cum nu ar fi avut timp cineva într-o oră să ajungă acasă de la cumpărături.
Cum la fel de esenţială mi se pare publicarea şi actualizarea zilnică a listei cu toate localităţile intrate în scenariul galben şi scenariul roşu, atât la nivel naţional, cât mai ales pentru fiecare judeţ în parte (ceea ce acum nu se face), astfel încât oamenii să ştie exact dacă ar trebui să se ferească de anumite zone sau să-şi regândească planurile de călătorie – chiar şi deplasările locale.
Ca să nu mai vorbesc despre importanţa explicării şi anunţării din timp a tuturor măsurilor economice de sprijinire a firmelor şi mai ales a angajaţilor afectaţi de restricţii şi de efectele pandemiei. Pentru că exact ceea ce n-au înţeles cei care guvernează România – la nivel central şi local – este că, în această perioadă, comunicarea este cea mai eficientă armă în lupta împotriva Covid-19. Doar că trebuie să ştii să o foloseşti.