Se vorbeşte despre un portofoliu cu recomandări de la TOŢI profesorii. Se vorbeşte despre trei testări noi, se vorbeşte din nou de admitere la liceu pe bază de concurs. Singura constantă în tot acest timp a fost faptul că media generală în toţi cei 4 ani are o pondere importantă. Cu alte cuvinte, cel puţin teoretic, un copil cu aspiraţii înalte ar fi trebuit să înveţe zilnic, foarte bine, la toate materiile. Să fim serioşi! La cât de stufoase sunt manualele, greu de crezut. În acest context, nu e de mirare că majoritatea copiilor au beneficiat de înţelegerea dascălilor. Nu e de mirare că mediile generale, în cele mai multe cazuri, nu au ilustrat cunoştinţele elevilor. Dar acest sistem s-a aplicat, în linie, de la cea mai slabă şcoală până la cel mai bun liceu cu clase V-VIII. A veni acum ei, directorii liceelor cu tradiţie, să acuze că mediile umflate şi admiterea computerizată au înlesnit accesul unor elevi nu tocmai buni în aceste unităţi de învăţământ de elită, mi se pare o mare ipocrizie. Într-adevăr, "Bălcescu" şi "Murgoci" sau "Murgoci" şi "Bălcescu", indiferent în ce ordine doriţi, sunt cele mai bune licee din oraş, de zeci de ani. Dar dacă pe vremea lui Ceauşescu, în aceste unităţi de învăţământ predau CEI MAI BUNI profesori din judeţ, dacă în acele timpuri, când nu existau decât facultăţi de stat, zeci de generaţii de "admişi" au trecut examenul de admitere fără meditaţii, acum, din păcate, e cu totul altceva. În primul rând, în corpul profesoral au pătruns, s-o spunem direct, pe bază de pile, deseori politice, persoane care habar n-au să predea. Care n-ar avea ce să caute în învăţământ, darămite într-un liceu cu tradiţie. Mai mult, sunt profesori faimoşi care se coboară într-atât încât determină elevii, cu forţa notării, să vină să se mediteze, în particular, cu ei. Şi nu pe bani puţini. Sigur, nu sunt toţi aşa. Ce vreau să subliniez însă, este că adevăraţii dascăli, care merită tot respectul, nu predau numai la "Bălcescu" şi "Murgoci". Ei sunt împrăştiaţi în TOATE şcolile şi liceele brăilene. Diferenţa dintre aceştia şi cei cu faimă de profesori buni, o fac elevii. Normal că la "Bălcescu" şi "Murgoci" unde vin copii buni, care vor să înveţe, sunt şi rezultate pe măsură. Numai că nici măcar aceştia nu au garanţia că odată intraţi într-un astfel de liceu au scăpat de meditaţii, care pe lângă bani înseamnă ore-n şir furate din timpul lor liber, şi-aşa limitat. Ba, dimpotrivă.
În acest context, entuziasmul conducerii liceelor bune din oraş la gândul că vor organiza examene de admitere mă tem că are legătură mai degrabă cu bucuria reaşezării în "vârful bucatelor". Păi, vă daţi seama ce coadă la meditaţii va fi la uşa profesorilor din liceele cu pretenţii care, firesc, vor fi implicaţi în examenul de admitere în ceea ce priveşte structura subiectelor?