• din 4.200 tone de porumb, cât erau la bord, a trebuit să se descarce într-o barjă 800 tone pentru ca vaporul să poată fi pus din nou pe linia de plutire • nava maritimă a rămas blocată joi dimineaţă, după ce echipajul a încercat o manevră de întoarcere, în zona kilometrului fluvial 175 • prova vasului a atins fundul şi nu a mai putut fi scoasă din nisip timp de trei zile, deşi au intervenit pentru deblocare două remorchere, ale căror motoare însumează cam 6.200 de cai putere • conducerea AFDJ Galaţi dă asigurări că în zona unde a rămas împotmolită nava maritimă nu este nevoie de operaţiuni de dragaj, spunând că incidentul a fost cauzat de o eroare de pilotaj din partea echipajului
Nava maritimă Vera Rose, aflată sub pavilionul de complezenţă Vanuatu, a fost pusă în mişcare, duminică, 30 septembrie, după ce a stat blocată pe mijlocul Dunării, într-o zonă cu apă mică, timp de aproape trei zile. Pentru ca vaporul să poată fi pus din nou pe linia de plutire a trebuit ca o parte din marfa pe care o avea la bord să fie descărcată într-o barjă. Astfel, din cele 4.200 tone de porumb aflate în magaziile navei, 800 de tone au fost descărcate, iar în acest mod prora s-a ridicat din bancul de nisip unde rămăsese blocată, pentru punerea în mişcare a vaporului fiind nevoie, totuşi, şi de ajutorul primit de la remorcherul “Farul”, din dotarea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, după cum ne-a informat directorul adjunct al acestei instituţii, Dorian Dumitru. După ce şi-a reînceput navigarea în condiţii de siguranţă, nava maritimă a reîncărcat în cală cele 800 t de porumb şi a plecat spre destinaţie. În urma incidentului de la Brăila, nava nu a suferit nicio avarie. Armatorul va trebui, totuşi, să suporte contravaloarea operaţiunilor de deblocare la care au participat, de joi până duminică, două remorchere: “Farul”, din dotarea AFDJ Galaţi, şi “Lainici”, din dotarea Şantierului Naval Vard Brăila. Pentru o oră de intervenţie a remorcherului “Farul”, de exemplu, armatorul a avut de plată câte 800 de euro. “Farul” are două motoare a câte 2.500 cai putere fiecare, fiind mult mai puternic decât “Lainici”, care are tot două motoare, însă de “doar” 600 CP fiecare. Joi a intervenit doar “Lainici”, însă de vineri dimineaţă cele două remorchere au lucrat în tandem. Totuşi, în ciuda miilor de cai putere care şi-au unit forţele, nava maritimă Vera Rose nu a putut fi urnită până când nu s-a descărcat o parte din marfa aflată la bord.
Reamintim că nava maritimă Vera Rose, aflată sub pavilion Vanuatu - un pavilion de complezenţă, după cum ne-a explicat Autoritatea Navală Română (ANR) - a eşuat, joi, pe sectorul brăilean al Dunării, în zona kilometrului 175. Potrivit informaţiilor primite de la Biroul de Presă al ANR, nava a încărcat cereale din Insula Mare a Brăilei şi pornise în marş aval către Sulina. Joi dimineaţă, în jurul orei 9.30, s-a încercat o manevră de întoarcere în timpul căreia, în termeni marinăreşti, nava “a atins uscatul, punându-se cu prova pe nisip”. Cu alte cuvinte, a rămas blocată deoarece nu a urmărit şenalul navigabil, intrând într-o zonă unde apa are adâncime prea mică.
Din fericire, după cum ne-a precizat Mona Paraschiv, ofiţer de relaţii publice al ANR, a fost vorba despre o eşuare minoră, în sensul că nava care a rămas blocată nu a suferit avarii, iar circulaţia pe Dunăre s-a putut derula fără probleme în zona unde s-a produs incidentul.
Conducerea AFDJ Galaţi, instituţia care se ocupă de şenalul navigabil al Dunării, ne-a explicat că zona kilometrului fluvial 155, unde s-a produs incidentul, este folosită de navele maritime pentru manevre de rondou (întoarcere n.n.) şi că, din neatenţie, echipajul a ieşit cu puţin din sectorul maritim al fluviului, unde apa are adâncimi mai mari de 7,3 metri, intrând în sectorul fluvial, unde adâncimea este prea mică pentru navele maritime. “Sectorul maritim al Dunării ţine până la kilometrul 175, dincolo de acest punct începând sectorul fluvial. Pe sectorul maritim, adâncimea minimă este de 7,3 metri, în timp ce pe sectorul fluvial aceasta se încadrează în jurul valorii de 2,5 metri. Căpitanul navei Vera Rose a ieşit puţin din sectorul maritim, în timp ce efectua manevra de rondou, punând nava cu prova pe fundul apei. În acel moment, dacă solicita intervenţia remorcherului Lainici, de la Şantierul Naval Brăila, vasul ar fi putut fi deblocat mult mai repede. Căpitanul a încercat, însă, nişte manevre de deblocare care mai mult au încurcat, adâncind şi mai mult prova în mâlul cleios de pe fundul fluviului. Abia după aceea a apelat la remorcherul Lainici, iar mai apoi la remorcherul Farul, din dotarea AFDJ”, ne-a informat directorul Dumitru. Acesta spune că nu este nevoie de operaţiuni de dragaj pe sectorul de fluviu din zona Brăilei, deoarece şenalul navigabil se prezintă în condiţii bune, asigurându-se adâncimea minimă de 7,3 metri, cât trebuie să aibă Dunărea maritimă.