Sa luam doua exemple observate pe viu, de un reporter "Obiectiv" in supermarket-ul "Plus", din cartierul Vidin: intr-o seara, aproape de ora inchiderii, unul dintre angajatii care aranjeaza marfa pe raft a observat o sticla de suc scoasa dintr-un bax, cu capacul desigilat si continutul baut pe jumatate. "Ia uite, inca una!", i-a aratat-o el unui coleg. "Ce satisfactie or fi avind astia, dom-le, sa faca asa ceva?!", s-a intrebat ingrijitorul de raft, luind sticla si asezind-o, scirbit, deoparte. "Ce sa-i faci, ma, daca n-ai cu cine!", i-a raspuns colegul, citind, doar partial, o replica dintr-o reclama in voga. Gestul celui care s-a racorit pe furis cu citeva inghitituri de suc intra la categoria "urit, jenant, necivilizat". Un alt gest, care in gindirea brailenilor obisnuiti de mici cu peschesul intra la categoria "binevoitor", pentru patronatul austriac al supermarket-ului "Plus" inseamna tot "necivilizat" sau "de neacceptat". Despre ce este vorba? Un client care a facut cumparaturi de 109,6 lei a platit cu 110 lei iar cind vinzatorul de la casa i-a dat rest 40 de bani (adica 4.000 lei, in moneda veche), s-a facut ca-i uita pe tejghea, aruncindu-i casierului o privire complice, in genul "Astia-s pentru tine!". Putin jenat, vinzatorul i-a pus de-o parte. "Nu-i pastrati?", l-a intrebat reporterul nostru, care a observat intimplator scena. "Nu avem voie, tot restul care nu se ridica de catre clienti se incadreaza la “bani gasiti” si trebuie pusi intr-o cutie speciala. E o procedura destul de complicata sa scapam de ei. Preferam sa nu fim pusi in astfel de situatii", ne-a spus angajatul "Plus".
Problema tratata diferit de hipermarket-uri
Cu situatii mai mult sau mai putin jenante se confrunta toate hipermarket-urile din Braila. Problema este tratata, insa, de la caz la caz. Unii manageri prefera sa abordeze tema diplomatic, afirmind ca, intr-adevar, se confrunta cu gesturi nepotrivite ale unor clienti, insa situatia nu este deloc mai grava la Braila, decit in alte orase. De exemplu, un responsabil de la "Kaufland", destul de reticent in ceea ce priveste relatia cu presa, ne-a declarat, neoficial, ca, fata de alte localitati din Romania, unde functioneaza acest supermarket, in Braila se intilnesc mai putine "atacuri" asupra produselor expuse pe raft. In aceeasi nota se incadreaza si declaratiile celor de la "Carrefour". Livia Vilsan, responsabil marketing in cadrul acestui hipermarket ne-a spus ca exista probleme, in special cu produsele alimentare, care sint desfacute si consumate partial. "Asa ceva se intimpla peste tot, nu este o situatie iesita din comun. Probabil ca principalii vinovati sint copiii, care nu se pot abtine sa nu guste o bomboana, o bucata de ciocolata sau un suc, cind nu sint observati. Mai sint si situatii cind unii clienti consuma un produs, un suc, de exemplu, sau o apa minerala, in incinta magazinului, apoi achita la casa. E de preferat sa nu se faca astfel de gesturi, dar se mai intimpla", ne-a declarat Livia Vilsan, evitind sa vorbeasca despre pagubele financiare provocate prin deteriorarea produselor expuse pe raft.
Conducerea hipermarket-ului "Pic" este, insa, mult mai transanta in declaratii. "Contabilizam pagube semnificative", ne-a spus Valentin Onea, manager in cadrul respectivului centru comercial. Acesta a precizat ca sint probleme nu doar cu alimentele consumate si abandonate printre rafturi ci si cu hainele care se iau la proba iar apoi sint lasate in alta parte decit de unde au fost ridicate si unde au pretul afisat. Cind vine vorba despre tentative de furt, "vedetele" sint produsele cosmetice. "Incercam sa descurajam asemenea tentative, cu un sistem de paza bine pus la punct", ne-a mai spus managerul de la "Pic".