• proiectul în valoare de 6,25 milioane de euro care vizează modernizarea a 52 de străzi din cartierele Chercea și Catanga a tot bătut pasul pe loc de la începutul verii și până la ora actuală • explicația oficială este că, odată începute lucrările, s-a descoperit că treaba cu țevile de apă și gaze din subteran ”e încurcată rău” • așa se face că multe străzi săpate până la stadiul de fundație au rămas în așteptare de câteva săptămâni sau chiar luni, până la rezolvarea problemelor legate de rețelele subterane • numai că vremea nu așteaptă, iar ploaia de sâmbăta trecută este doar un prim semn pentru ceea ce vor păți locatarii străzilor desfundate pe parcursul sezonului rece...
Inevitabilul s-a produs: ploaia torențială de sâmbătă, 4 noiembrie, a transformat în adevărate mlaștini impracticabile străzile din cartierul Chercea care stau în așteptare, săpate până la stadiul de fundație, de câteva săptămâni sau chiar luni de zile. Sunt numeroase străzi în această situație, iar locatarilor aflați în imposibilitatea de a mai ieși din curți fără cizme de cauciuc nu le mai rămâne decât să-i înjure și mai abitir pe cei care administrează acest șantier exasperant de lent.
După lungi ani de speranțe, locatarii străzilor neasfaltate din cartierele Chercea și Catanga aflau cu bucurie, în primăvara acestui an, că au și ei șansa să scape de noroi și praf. Autoritățile locale au anunțat, în luna mai, că s-a semnat contractul de finanțare între Ministerul Dezvoltării și Primăria Brăila, așa încât, începând din luna iunie, vor începe lucrările de modernizare pe 52 de străzi din cele două cartiere. Investiția, făcută prin Programul Național de Investiții "Anghel Saligny", se ridică la 6,25 milioane de euro, iar constructorul desemnat prin licitație este firma "Micatis" SRL Brăila. Proiectul prevede ca pe cele 52 de străzi să se asfalteze partea carosabilă și să fie reamenajate trotuarele și spațiile verzi. De asemenea, se va monta canalizare acolo unde nu există încă astfel de rețele subterane.
Primele străzi intrate în lucru, în luna iunie, au fost cele din zona Căminului Cultural din Chercea, iar pe parcursul următoarelor luni șantierul s-a mutat și în alte zone ale cartierului, ajungând până pe partea dinspre calea ferată și Șos. Râmnicu Sărat, pe străzi precum Decebal sau Gheorghe Lazăr. Problema este că, spre indignarea locatarilor acestor străzi, nu s-a trecut nici până la ora actuală la următoarea etapă, mai exact la așternerea stratului de piatră peste care se va veni cu covorul asfaltic. ”Dacă puneau piatră, acum am fi putut circula cât de cât normal. Ei au săpat și au plecat, nu s-a mai «mișcat» nimic pe șantier, de parcă vine vara nu iarna. E toamnă, vremea se poate strica de pe o zi pe alta, ați văzut cât a plouat sâmbătă... Mâine-poimâine începe să ningă, iar ei lasă străzile astea așa, săpate și abandonate!”, și-a exprimat indignarea un locatar de pe una dintre străzile unde, după furtuna de sâmbătă, apa băltea ca într-o imensă cadă.
Constructorul dă vina pe ”greaua moștenire”
Aurel Gropeneanu, patronul firmei ”Micatis” SRL, firma care a câștigat licitația pentru modernizarea celor 52 de străzi din Chercea și Catanga, spune că de vină pentru această situație ar fi ”vraiștea” din rețelele subterane de apă și gaze. Mai exact e vorba despre vechimea unor conducte ce trebuie înlocuite dar și despre modul uneori haotic în care ar fi fost montate până acum țevile de apă și gaze, care în prezent trebuie puse în ordine, înainte de a se face asfaltarea finală. ”Înainte de asfaltare trebuie schimbate țevile de apă și pusă la punct și rețeaua de canalizare, ca să nu mai fie nevoie să se spargă strada ani de zile de-acum încolo. Intervențiile acestea le face compania de apă, CUP Dunărea, dar problema e că în multe locuri țevile de apă se suprapun cu cele de gaze și trebuie să vină și cei de la Distrigaz să mute țevile lor. Din cauza asta s-a întârziat, că noi nu putem începe să facem fundația și să turnăm asfalt până când nu sunt puse la punct rețelele subterane. Deci trebuie să așteptăm să-și termine treaba cei de la apă și gaze, că ei se ocupă de branșamente și de rețele. Noi avem de montat doar scurgerile pluviale pentru rețeaua stradală de canalizare, în rest nu ne băgăm la instalațiile subterane”, ne-a explicat Gropeneanu. Acesta spune că și el este nerăbdător să poată începe să lucreze la fundațiile străzilor săpate, ca să poată să primească bani pe lucrările efectuate. ”Pentru mine treaba-i simplă să pun piatra pe stradă și chiar aș vrea să încep cât mai repede, ca să pot să încasez, că dacă stăm degeaba nu avem pe ce să luăm bani”, ne-a mai spus patronul firmei ”Micatis”. Potrivit acestuia, sunt șanse foarte mari ca pe parcursul lunii noiembrie să fie gata, inclusiv cu strat de asfalt, circa 2 kilometri de stradă. Ar fi vorba despre străzile Barbu Ștefănescu Delavrancea, Sportului, Moldovei și alte câteva străzi care se intersectează cu Delavrancea, deoarece până când nu sunt date în folosință acestea nu se va putea deschide șantierul și pe strada Alexandru Vlahuță, una dintre cele mai intens circulate artere din Chercea.
Cât privește CUP ”Dunărea”, reprezentanții acestei companii ne-au declarat, recent, ca răspuns la sesizările primite de la câțiva locatari din Chercea pe adresa redacției, că are permanent în teren echipe care lucrează la rețelele de apă și canalizare de pe străzile aflate în acest proiect de modernizare. „Este vorba de investiții proprii ale companiei noastre. În ultima perioadă de timp, pe străzile respective, s-au înlocuit rețelele de apă stradale, iar în prezent se lucrează la finalizarea branșamentelor de la locuințele cetățenilor. Pe Strada Sportului, lucrările noastre au fost, deja, finalizate, urmând ca, până pe 15-20 noiembrie, să finalizăm și Străzile Eftimie Murgu, Ioan Slavici și Moldovei. Ulterior, constructorul de drumuri va veni să asfalteze străzile pe care au fost aceste lucrări”, ne-au precizat, zilele trecute, reprezentanții CUP „Dunărea” Brăila.
Lista completă a străzilor incluse în proiectul de modernizare
Iată și care este lista străzilor pe care municipalitatea a promis să le repare începând din vara acestui an: Str. Ana lpatescu - tronson 1 (între străzile Zambilelor și Făgăraș) și tronson 2 (între străzile Neagoe Basarab și Decebal); Str. Banatului (între Comuna din Paris și Tudor Vladimirescu); Str. Barbu Ștefănescu Delavrancea (între Al. Vlahuță și șos. Focșani); Str. Bobâlna; Str. Ceahlăului (fundatură din str. Filofteia); Str. Cireșului (zona Marna); Str. Ciucașului (între străzile Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Crinului (între străzile Deva și Pictor Ion Negulici); Str. Decebal - tronson 1 (de la Șos. Rm. Sărat) și tronson 3 (de la Șos. Baldovinești, zona Marna); Str. Dornelor (între străzile Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Dornișoarei (între străzile Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Eftimie Murgu (între străzile Sportului și Deva); Fundătura Făgăraș; Fundătura Teiului (între Zambilelor și Comuna din Paris); Fundatura Tudor Vladimirescu; Str. Garoafelor (zona Marna); Str. Gheorghe Lazăr (între A. lpătescu și Podul Înalt); Str. Graurului (zona Marna); Str. lasomiei (zona Marna); Str. loan Slavici (între Sportului și Deva); Str. Lotrului (între străzile Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Măgura (între Viitorului și Șos. Focșani); Str. Moldovei (între Sportului și Deva); Str. Mureșului (între străzile Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Neagoe Basarab (între străzile Ana lpătescu și Vasile Pârvan); Str. Olteniei (zona Marna); Str. Orșova (între Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Parângului (între străzile Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Pescărușului (zona Marna); Str. Podul Înalt (între străzile Bogdan Petriceicu Hașdeu și Decebal); Str. Putnei (între Comuna din Paris și Moldovei); Str. Sf. Filofteia (între Comuna din Paris și Moldovei); Str. Spiru Haret (între Al. Vlahuță și B. Șt. Delavrancea); Str. Sportului (între Comuna din Paris și Al. Vlahuță); Str. Tudor Vladimirescu (între V. Sârbu și șos. Focsani); Str. Vasile Băncilă; Str. Vasile Pârvan (între străzile B.P. Hașdeu și Neagoe Basarab); Str. Vișinului (zona Marna); Str. Zarandului (între străzile Al. Vlahuță și Str. B. Șt. Delavrancea), Str. Zimbrului (zona Marna); Str. Alexandru Vlahuță (între Sportului și Spiru Haret); Str. Deva (între Comuna din Paris și Decebal); Str. Transilvaniei (între străzile 1 Decembrie 1918 și Șt. O. Iosif); Str. Panait Cerna (între Transilvaniei și Șt. O. Iosif); Str. Olimpului (între Panait Cerna și Dianei); Str. Șt. O. Iosif; (Fundătura St. O. losif); Str. Odobești (între Str. Cloșca și proprietate); Strada Cimbrului; Fundătura Depoului.